Jesteś na:

Otręby – sposób produkcji, wartości odżywcze, właściwości i rodzaje

16 18 20

Niedoceniany produkt uboczny otrzymywany podczas przemiału zbóż, kryje w sobie bogactwo składników dietetycznych, których organizm potrzebuje do prawidłowego funkcjonowania. Oprócz balastowego składnika – błonnika, który zbawiennie wpływa na stan jelit, otręby dostarczają licznych składników mineralnych, witamin oraz zapobiegają rozwojowi chorób krążenia i otyłości.

Otręby zaczęły cieszyć się popularnością wśród osób dbających o zdrowie i piękną sylwetkę. Wdrożenie otrębów do diety nie powinno stanowić dużego wyzwania, gdyż wachlarz możliwości ich stosowania jest niezwykle szeroki. Świetnie sprawdzają się jako dodatek zarówno do jogurtów, jak i koktajli mleczno-owocowych. Śmiało możemy wykorzystać je jako substytut mąki czy bułki tartej do wysypywania foremki podczas wypieku domowego ciasta. Wzbogacą ponadto pożywną owsiankę i zdrowe wersje ciasteczek zbożowych. Możemy zastosować je jako składnik węglowodanowy do sałatek lub substancję, która zagęści nam zupę.

Otręby – sposób produkcji

Otręby są produktem ubocznym, uzyskanym w wyniku oczyszczania całych ziaren różnych zbóż podczas przerobu ziarniaka na mąkę lub kaszę. Stanowią cząstki i fragmenty okrywy owocowo-nasiennej, w której ukryte jest ziarno zboża. Ów ziarniak zostaje przekształcony w wyniku licznych procesów w mąkę lub kaszę, natomiast części, z których  został oczyszczony, zostają zapakowane w torebki i przeznaczone do sprzedaży.

Otręby wartości odżywcze

Uzyskanie otrębów nie stanowi głównego celu obróbki ziarniaka. Niedoceniane fragmenty okrywy owocowo-nasiennej kryją w sobie bogactwo licznych witamin i składników mineralnych, do których możemy zaliczyć między innymi wapń, sód, miedź, potas, fosfor, cynk, żelazo oraz magnez. Otręby są bogatym źródłem kompleksu witamin z grupy B. Oprócz mikro i makroelementów, dostarczają ponadto dużą dawkę błonnika, białka oraz zdrowego tłuszczu i węglowodanów złożonych w postaci skrobi roślinnej.

Otręby – właściwości

Wysoka zawartość błonnika w otrębach wpływa korzystnie na regulację perystaltyki jelit oraz zapobieganie nowotworom jelita grubego. Wykazują również zdolność do wiązania cholesterolu, dzięki czemu obniżają jego poziom we krwi, co z kolei korzystnie wpływa na układ krążenia, zmniejszenie ryzyka rozwoju miażdżycy oraz zawału serca czy nadciśnienia tętniczego krwi. Kolejną zaletą spożywania otrębów jest przeciwdziałanie otyłości. Błonnik chłonie wodę, pęcznieje w żołądku dzięki czemu odczuwamy sytość przez dłuższy czas.

Otręby – rodzaje

Dokonując zakupu otrębów warto postawić na różnorodność. Polecam zaopatrzyć się w otręby pszenne, żytnie oraz owsiane i stosować je wymiennie, ponieważ każdy z rodzajów zawiera inne, cenne wartości odżywcze.

Tabela 1: wartości odżywcze wybranych otrębów, na podstawie składu produktu firmy Sante

Zawartość wybranych składników na 100g produktu Otręby pszenne Otręby żytnie Otręby owsiane
Kaloryczność 268 kcal 281 kcal 376 kcal
Białko 16 g 15 g 17,3 g
WęglowodanyW tym cukier 19,5 g2,4 g 26 g3 g 55,7 g1,5 g
TłuszczW tym nasycony 4,6 g0,7 g 4,3 g0,6 g 7 g1,3 g
Błonnik 42,4 g 39 g 10,5 g
Wysoka zawartość Witamina E, niacyna, potas, fosfor, miedź, cynk, magnez, żelazo, kwas foliowy, magnez, potas, cynk, fosfor. Kwas foliowy i pantotenowy, potas, fosfor, żelazo,  magnez, cynk, mangan.

Biorąc pod uwagę korzystne efekty płynące ze spożywania otrębów, warto wdrożyć je do codziennej diety. Otręby dostarczają zarówno białka, węglowodanów i tłuszczów, jak i składniki mineralne i witaminy, których ilość zależna jest od gatunku zboża wyjściowego. Analizując skład odżywczy poszczególnych rodzajów otrębów, warto zwrócić uwagę nie tylko na ich kaloryczność, ale i na składniki dodatkowe, które dostarczymy spożywając ten produkt zbożowy.

Kup otręby z rabatem 3% już teraz !
(wpisz bonavita w polu „kod specjalny” w koszyku)

Zobacz również:
Oceń
Otręby – sposób produkcji, wartości odżywcze, właściwości i rodzaje - 8.7/10. Oddano 12 głosy.
ponad miesiąc temu

Twoja opinia jest ważna. Zarówno dla nas jak i innych osób korzystających z naszego serwisu.

Twój adres e-mail nie będzie opublikowany.
Obowiązkowe pola są oznaczone

Chcesz być na bieżąco?