Otręby pszenne

16 18 20
Kalorie: 185 kcal Białko: 16 g Tłuszcze: 4.6 g Węglowodany: 19.5 g

Otręby pszenne charakteryzują się najwyższą zawartością błonnika pokarmowego spośród wszystkich rodzajów otrębów zbożowych. Nawet niewielki dodatek do spożywanych potraw sprawi, że posiłek będzie posiadał niższy indeks glikemiczny oraz zapewni uczucie sytości na dłuższy czas!

Otręby są elementami łupiny, która otaczała ziarno. To produkt, który uzyskuje się w wyniku obłuszczania ziaren zbóż przygotowywanych do produkcji mąki lub kaszy oraz podczas procesu produkcji mąki, kiedy to uznaje się je jako produkt odpadowy i zanieczyszczający czystą i klarowną mąkę. Otręby traktowane są przez producentów przetworów zbożowych jak “odpad”, dietetycy uważają je za wartościowy produkt, który polecany jest w wielu schorzeniach.

Właściwości otrębów pszennych – witaminy i składniki mineralne

Otręby pszenne charakteryzują się wysoką zawartością błonnika pokarmowego oraz najniższą kalorycznością spośród wszystkich dostępnych rodzajów otrębów. Zawarty w nich błonnik pokarmowy nierozpuszczalny w wodzie zwiększa uczucie sytości po spożytym posiłku, stąd zalecenia wprowadzenia tego rodzaju otrębów do diety osób na diecie odchudzającej. Ponadto nierozpuszczalne włókno pokarmowe zwiększa masę stolca, pochłania dostarczone z pożywieniem toksyny oraz cholesterol. Pszenne otręby działają więc odtruwająco na organizm, zapobiegają zaparciom (jeśli wypijemy odpowiednią ilość wody) oraz wpływają pozytywnie na wyrównanie parametrów lipidowych krwi. Wyższa zawartość błonnika w produktach nieznacznie obniża ich wartość energetyczną.

Otręby pszenne są naturalnym źródłem w diecie potasu, fosforu, magnezu, żelaza, cynku, miedzi, manganu i jodu. Obniżają ciśnienie tętnicze krwi, wspierają przemiany metaboliczne organizmu. Magnez oraz cynk uczestniczą w reakcjach przemiany składników odżywczych, gdyż są elementami enzymów. Otręby pszenne obniżają poziom cholesterolu oraz glukozy we krwi, stąd zalecenia do wprowadzenia ich do diety osób z chorobami układu sercowo-naczyniowego oraz cukrzycą i insulinoopornością. Pszenne otręby dostarczają również witaminy E, kwasu foliowego, witaminy B1, B3 oraz B6. Wpływają korzystnie na neutralizowanie stresu oksydacyjnego, wzmacniają układ krwionośny, dzięki witaminom z grupy B oraz mogą być spożywane przez kobiety ciężarne.

Kalorie – ile kalorii mają otręby pszenne?

100 g otrębów pszennych dostarcza ok. 185 kcal, z czego 19,5 g węglowodanów,  16 g białka, 4,6 g tłuszczu oraz 42 g błonnika.

Otręby pszenne – zastosowanie

Otręby mogą być składnikiem wielu dań i potraw spożywanych na zimno lub na ciepło. Można zastąpić nimi mąkę dodawaną do omletu lub dodać ich niewielką ilość do ciasta naleśnikowego lub na placuszki. Popularnie spożywa się otręby z przetworami mlecznymi, takimi jak jogurt, kefir czy maślanka. Otręby pszenne nadadzą się ponadto do zagęszczania zup lub masy na kotlety mielone. Można wysypać nimi formę na domowe ciasto, aby nie przywarło do brzegów blaszki. Ponadto zwykła mąka pszenna z kilkoma łyżeczkami pszennych otrębów jest bogatsza o cenne składniki odżywcze i błonnik pokarmowy!

Wdrażając do diety produkty bogate w błonnik pokarmowy należy pamiętać o zwiększeniu ilości wypijanych płynów. Błonnik chłonie wodę, stąd wyższe zapotrzebowanie organizmu. Ponadto niedostateczna podaż płynów sprawi, że błonnik nie będzie mógł pełnić swoich funkcji i sprawi, że zaparcia będą się nasilały.

Zobacz również:
Oceń mnie
1.0/5. Oddano 1 głosy.
ponad miesiąc temu