Olej rzepakowy

16 18 20
Kalorie: 884 kcal Tłuszcze: 100 g

Wokół oleju rzepakowego od wielu lat trwa spór, czy jest on dla naszego zdrowia wartościowy, czy wręcz szkodliwy. Tymczasem wszystko zależy od rodzaju oleju. Olej rzepakowy rafinowany rzeczywiście nie jest wskazany, jeśli zależy nam na zdrowym i świadomym odżywianiu. Olej rafinowany tłoczony jest bowiem na gorąco, co sprawia, że jego składniki odżywcze są neutralizowane, a w zamian wydziela wiele szkodliwych substancji. Natomiast olej rzepakowy nierafinowany, tłoczony na zimno, jest bardzo cenny i nie należy wykluczać go z diety pod wpływem nie do końca sprawdzonych informacji.

Olej rzepakowy właściwości

Olej rzepakowy nierafinowany zawiera mnóstwo cennych substancji odżywczych, które są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu. Są to, przede wszystkim nienasycone kwasy tłuszczowe, takie jak kwas oleinowy, omega-6 oraz omega-3. W oleju znajduje się też sporo witamin i minerałów: witamina A, E, D i K.

Olej rzepakowy nie tylko nie zawiera cholesterolu, ale też przyczynia się do obniżenia jego stężenia w organizmie. Dzięki temu naczynia krwionośne są mniej narażone na powstawanie blaszek miażdżycowych, a w efekcie na rozwój miażdżycy. Olej rzepakowy jest także doskonały w profilaktyce innych chorób serca, takich jak choroba wieńcowa czy zawał. Na serce korzystnie wpływają przede wszystkim nienasycone kwasy tłuszczowe. Wspomagają one utrzymanie prawidłowego poziomu cukru we krwi, co jest szczególnie ważne w odżywianiu osób cierpiących na cukrzycę. Utrzymanie glukozy i insuliny na prawidłowym poziomie redukuje wahania ich stężenia i poprawia samopoczucie cukrzyków.

Ze względu na dużą zawartość witaminy E olej rzepakowy zapewnia lepszą ochronę i stabilność ścian komórkowych w całym organizmie. Komórki są bardziej odporne na wnikanie zanieczyszczeń i toksyn, co przekłada się na ich lepsze i dłuższe funkcjonowanie. Witamina E ma właściwości antynowotworowe, a w przypadku już istniejącego nowotworu – spowalnia jego rozrost i wspomaga kurację.

Olej rzepakowy ma niebagatelny wpływ na wygląd zewnętrzny – unikalna mieszanka kwasów tłuszczowych i witamin działa korzystnie na skórę, włosy i paznokcie. Przyspiesza również gojenie się ran, zmniejsza blizny po trądziku i wypryskach skórnych, spowalnia procesy starzenia skóry, objawiające się nie tylko zmarszczkami, ale też mniejszą elastycznością i gładkością. Ze względu na dużą zawartość przeciwutleniaczy, olej rzepakowy poprawia funkcjonowanie mózgu i układu nerwowego. Antyoksydanty niwelują w naszym organizmie zgubne działanie wolnych rodników, odpowiedzialnych między innymi za uszkodzenia połączeń nerwowych w komórkach układu nerwowego. Regularne spożywanie oleju rzepakowego usprawnia pracę mózgu, poprawia pamięć i koncentrację, a także jest zalecane w profilaktyce choroby Alzheimera.

Olej rzepakowy zastosowanie

Olej rzepakowy w kuchni sprawdzi się wszędzie tam, gdzie potrzebny jest zdrowy tłuszcz. Można używać go do lekkiego i krótkiego obsmażania potraw, a także dodawać do dań podawanych na surowo, jak surówki czy sałatki. Trzeba jednak pamiętać, że olej rzepakowy to przede wszystkim tłuszcz o bardzo wysokiej kaloryczności. Należy stosować go z umiarem, aby jego nadużywanie nie odbiło się na wadze w postaci dodatkowych kilogramów.

Zobacz również:
Oceń
ponad miesiąc temu