Olej kokosowy

16 18 20
Kalorie: 900 kcal Tłuszcze: 99.9 g

Olej kokosowy to prawdziwy hit w dziedzinie zdrowego odżywiania. Jest wytłaczany z miąższu orzecha kokosowego. Dostępny jest w wersji rafinowanej i nierafinowanej. Jako dodatek do posiłków zalecany jest olej nierafinowany, który ma biały kolor i konsystencję masła. Tłoczony jest  na zimno, a jego zapach ma delikatną kokosową nutę.

Olej kokosowy właściwości

Najcenniejszym składnikiem oleju kokosowego są kwasy tłuszczowe, stanowiące aż 90 procent objętości oleju. Pozostałe składniki to nienasycone kwasy tłuszczowe, witaminy i minerały. Olej kokosowy zawiera sporo magnezu, żelaza, sodu, wapnia, potasu i cynku, a spośród witamin: witaminę C, E oraz witaminy z grupy B. Choć wydawać by się mogło, że taka dawka tłuszczów nie jest korzystna dla naszego zdrowia, w rzeczywistości jest odwrotnie – olej kokosowy pozytywnie wpływa na pracę serca i układu krążenia, przyczynia się do obniżenia poziomu cholesterolu we krwi, dzięki czemu jest bardzo pożądany w profilaktyce przeciwmiażdżycowej. Co ciekawe, tłuszcz w oleju kokosowym sprzyja także odchudzaniu. Już dwie łyżki oleju dziennie, spożywane przez 2–3 miesiące pozwalają wyraźnie zmniejszyć warstwę tkanki tłuszczowej, szczególnie wokół brzucha. Regularne spożywanie oleju kokosowego zwiększa też wchłanianie witamin dostarczanych w pożywieniu, przede wszystkim tych, które są rozpuszczalne w tłuszczach, czyli witaminy A, D, E oraz K.

Olej kokosowy posiada również właściwości przeciwzapalne i antybakteryjne, dzięki czemu wspomaga układ immunologiczny w walce z infekcjami. Warto go spożywać w stanach obniżonej odporności, szczególnie w sezonie jesienno-zimowym. Olej kokosowy ma też nieocenione działanie zewnętrzne na skórę. Można go stosować zamiast balsamu do ciała czy kremu w atopowym zapaleniu skóry, przy zakażeniach bakteryjnych, wypryskach czy alergicznej pokrzywce. Tworzy na skórze niewidoczna warstwę, chroniąc ją przed wnikaniem drobnoustrojów, a jego przeciwbakteryjne działanie przyspiesza gojenie wszelkich zmian skórnych. Olej kokosowy łagodzi oparzenia słoneczne, szybko zlikwiduje zaczerwienienia i podrażnienia.

Olej kokosowy wpływa nie tylko na kondycję ciała, ale też ducha. Wspomaga on funkcjonowanie pracy mózgu, świetnie się sprawdza w sytuacjach stresowych, podczas intensywnej pracy czy nauki. Regularne spożywanie oleju kokosowego wspomaga pamięć i koncentrację. Badania naukowe udowodniły również, że olej ten może w znacznym stopniu wspomagać funkcje poznawcze u osób, które cierpią na problemy z pamięcią.

Olej kokosowy zastosowanie

Olej kokosowy w kuchni ma szereg zastosowań. Można go używać praktycznie wszędzie tam, gdzie stosujemy inne tłuszcze. Co więcej, nie traci on swoich wyjątkowych właściwości podczas obróbki termicznej – nawet podczas smażenia czy pieczenia zachowuje w sobie kompleks witamin, minerałów i substancji odżywczych. Nierafinowany olej kokosowy, który ma konsystencję masła, może być stosowany jako jego zdrowszy i bardziej wartościowy zamiennik. Kanapki z olejem kokosowym są nie tylko bardziej odżywcze, ale też mają delikatny, kokosowy smak. Na oleju kokosowym można też bez obaw smażyć czy dusić mięso oraz warzywa. Jest idealny do potraw pochodzących z kuchni egzotycznej – orientalne dania przygotowane na nim są smaczne, zdrowe i mają wyjątkowy aromat.

Zobacz również:
Oceń
2.0/10. Oddano 1 głosy.
ponad miesiąc temu