Ogórek

16 18 20
Kalorie: 13 kcal Białko: 0.7 g Tłuszcze: 0.1 g Węglowodany: 2.4 g

Krótki, długi lub gruntowy. Bez względu na kształt ogórki są smacznym, ale neutralnym w smaku warzywem, które rozpowszechnione jest w polskiej kuchni. Przygotowuje się z nich smaczną mizerię, a po umieszczeniu w słoiku, zalaniu zalewą i ukiszeniu stają się wartościowym produktem fermentowanym.

Ogórki zaliczane są do warzyw dyniowatych. Wyróżnia się odmiany szklarniowe i gruntowe. Odmiany gruntowe dzieli się na sałatkowe, korniszonowe, kwaszeniaki oraz konserwowe. Te zielone warzywo może posiadać kształt podłużny, krótki, baryłkowaty, długi lub bardzo wydłużony, co zależne jest od odmiany. Ogórki dostępne są przez większość roku, ale najsmaczniejsze są te zbierane i spożywane w okresie letnim.

Właściwości ogórka – witaminy i składniki mineralne

Ogórek jest warzywem niskokalorycznym o niskiej zawartości błonnika pokarmowego. Dostarcza sporej ilości wody, dzięki czemu sprawdzi się w upalne dni. Znajduje się w nim  potas oraz w niewielkich ilościach fosfor, cynk, miedź, mangan i jod. Przy jednocześnie niskiej podaży sodu, potas zabezpiecza przed nadciśnieniem oraz zatrzymywaniem wody w organizmie objawiającym się obrzękami. Cynk jest bardzo ważny dla organizmu, ponieważ jest składnikiem ponad 300 enzymów, które katalizują reakcje metaboliczne w organizmie. Jest istotny także dla mężczyzn, gdyż zapobiega rakowi prostaty oraz uczestniczy w przemianach spożytego alkoholu. Pełni również funkcję w przemianach białek. Miedź wchodzi w skład białek oraz enzymów i pełni istotną rolę w procesach obrotu żelaza w organizmie oraz wytwarzaniu hemoglobiny. Jod jest podstawowym elementem hormonów tarczycy, które warunkują prawidłowy metabolizm, wytwarzanie energii oraz utrzymanie masy ciała i temperatury organizmu.

Ogórki zawierają w sobie również cenne dla zdrowia witaminy. Beta-karoten jest naturalną substancją chroniącą skórę przed promieniowaniem UV, stąd poleca się spożywać warzywa dyniowate w okresie letnim. Zawarte w ogórkach witaminy z grupy B wspierają prawidłową pracę układu nerwowego oraz przemiany metaboliczne, ponieważ wchodzą w skład koenzymów i enzymów. Niepozorny zielony ogórek swój kolor zawdzięcza barwnikowi o nazwie chlorofil, który działa antyoksydacyjnie, dotlenia organizm oraz wspiera wytwarzanie kodu genetycznego.

Warto dodać, że wymienione witaminy i składniki mineralne występują w ogórkach w niewielkiej ilości, zatem ważne jest spożywanie wielu różnych warzyw każdego dnia, aby wypełnić zapotrzebowanie organizmu na składniki odżywcze.

Kalorie – ile kalorii ma ogórek?

100 g ogórka dostarcza ok. 13 kcal, z czego 2,4 g węglowodanów oraz 0,7 g białka.

Ogórek – zastosowanie

Zielone ogórki warto wykorzystać do surówki ze świeżych warzyw. Plasterki ogórka z jogurtem, solą i pieprzem lub cukrem to typowa polska mizeria, natomiast starty na tarce ogórek połączony z jogurtem oraz czosnkiem i koperkiem tworzy greckie tzacyki. Słupki ogórka dobrze komponują się z humusem i deepami. Warto dodać, że ogórki często są hodowane pod kątem późniejszych przetworów. Ogórki można kisić, konserwować, przygotować z nich sałatkę szwedzką, pikle i.. wiele innych przetworów słoikowych!

Zobacz również:
Oceń mnie
ponad miesiąc temu