Ocet jabłkowy

16 18 20
Kalorie: 24 kcal Węglowodany: 6 g

Ocet jabłkowy ma nie tylko wartości smakowe, ale przede wszystkim zdrowotne. Jego pozytywny wpływ na organizm doceniano już w starożytności. Zalecał go na wszelkiego rodzaju infekcje nawet sam ojciec medycyny Hipokrates. Obecnie ocet jabłkowy robi prawdziwą furorę wśród zwolenników zdrowej żywności – ma bowiem właściwości odchudzające, reguluje przemianę materii, pozytywnie wpływa na równowagę wewnętrzną organizmu oraz dostarcza wielu cennych składników odżywczych.

Bardzo ważne jest, by wybierać dobrej jakości ocet, wytwarzany z jabłek, a nie na przykład z obierek czy gniazd nasiennych, pozostających po produkcji soku. Jak rozpoznać dobry ocet na sklepowej półce? Przede wszystkim powinien być ciemny, mętny i z widocznym osadem na dnie. Jeśli jest przejrzysty i słomkowy, nie warto go kupować, gdyż jego właściwości odżywcze w dużym stopniu zostały utracone podczas produkcji.

Ocet jabłkowy właściwości

Ocet jabłkowy to prawdziwa skarbnica witamin i minerałów, które są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Zawiera potas, wapń, żelazo, a także witaminy A, B6, C, E, likopen, beta-karoten i kwas pantotenowy. Ale to nie wszystko – ważnym składnikiem octu jabłkowego są pektyny, które pęcznieją w żołądku, zapewniając uczucie sytości i nie dopuszczając do powstania niekontrolowanego głodu. Pektyny regulują poziom ciśnienia krwi oraz obniżają poziom złego cholesterolu LDL. W occie jabłkowym znajdują się też kwasy, które odpowiadają za kwaśny smak produktu. Kwas octowy oraz kwas jabłkowy mają przede wszystkim właściwości antybakteryjne i przeciwzapalne.

Jak ocet jabłkowy wpływa na nasze zdrowie? Przede wszystkim uzupełnia niedobory wielu witamin i minerałów, reguluje też funkcjonowanie układu pokarmowego. Doskonale oczyszcza organizm z toksyn i zbędnych produktów przemiany materii, przyspiesza metabolizm, jest więc doskonałym wsparciem w diecie odchudzającej. Ocet, choć jest kwaśny, ma właściwości alkalizujące – odkwasza organizm, przywraca równowagę kwasowo-zasadową, a dzięki temu pomaga pozbyć się wielu dolegliwości, jakie odczuwamy gdy nasz organizm jest zakwaszony (jak choćby bóle głowy, kłopoty z trawieniem, przewlekłe zmęczenie, problemy ze snem i z koncentracją). Ze względu na właściwości antybakteryjne, ocet jabłkowy można stosować także zewnętrznie w stanach zapalnych skóry, pokrzywce na tle alergicznym, a nawet jako środek łagodzący objawy trądziku.

Ocet jabłkowy – zastosowanie

Kulinarne zastosowanie octu jabłkowego znane jest od pokoleń. Można go używać do sałatek czy surówek jako lżejszego i mniej kalorycznego odpowiednika oliwy z oliwek. Ocet jabłkowy podkreśla także smak ryb i mięsa, oczywiście pod warunkiem, że jest stosowany z umiarem. Nadmiar octu może zabijać naturalny smak potraw, dlatego nie należy polewać ich zbyt obficie. Łyżka octu w zupełności wystarczy. Ocet jabłkowy można też pić. Szklanka wody z dwiema łyżeczkami octu jabłkowego to doskonały prozdrowotny napój. Najlepiej pić go o poranku przed pierwszym posiłkiem. Komu smak octowego napoju niekoniecznie odpowiada, może do niego dodać miód lub wymieszać z ulubionym sokiem warzywnym czy owocowym.

Zobacz również:
Oceń
10.0/10. Oddano 1 głosy.
ponad miesiąc temu