Jesteś na:

Niealkoholowe stłuszczenie wątroby – leczenie naturalne, zioła

16 18 20

Niealkoholowa stłuszczeniowa choroba wątroby dotyka aż 1733% mieszkańców krajów rozwiniętych. Do rozwoju tego schorzenia szczególnie predysponowane są osoby z nadwagą lub otyłością, które u 7080% chorych!

Niealkoholowe stłuszczenie wątroby

Jeśli mówimy o niealkoholowym stłuszczeniu wątroby, mamy na myśli chorobę wątroby, której rozwój wynika z innych przyczyn niż nadmierne picie alkoholu przez pacjenta. Nadmierne i długotrwałe nadużywanie napojów alkoholowych przyczynia się do rozwoju alkoholowego stłuszczenia wątroby. Oba schorzenia odróżnia przyczyna powstania, a także sposób postępowania mający na celu wyleczenie chorego narządu. O ile w przypadku choroby alkoholowej wątroby wyeliminowanie alkoholu w większości przypadków będzie skuteczną terapią leczniczą, tak w przypadku niealkoholowego stłuszczenia wątroby leczenie przebiega odmiennie.

Z definicji niealkoholowe stłuszczenie wątroby (NAFLD) jest chorobą wątroby, w przebiegu której dochodzi do nagromadzenia lipidów w hepatocytach (komórkach wątroby) przekraczającego 5% ich objętości (wartości lipidów w wątrobie w ilości 25% są uznawane za fizjologicznie prawidłowe). Trudno jest stwierdzić, kiedy można mówić o braku wpływu alkoholu na rozwój tej choroby. Zgodnie z aktualnym stanem wiedzy przyjmuje się za dzienną dopuszczalną dawką dla kobiet 10 g etanolu (np. 100 ml wina, 250 ml piwa 5%), natomiast dla mężczyzn 20 g (np. 60 ml wódki, 500 ml piwa 5%). Niealkoholową chorobę stłuszczeniową wątroby rozpoznaje się na podstawie takich kryteriów jak:

  • zwiększona aktywność enzymów wątrobowych ALT (aminotransferaza alaninowa) oraz AST (aminotransferaza asparaginianowa),
  • stłuszczenie wątroby widoczne w badaniu obrazowym USG (ultrasonografia) lub TK (tomografia komputerowa),
  • nienadużywanie alkoholu przez pacjenta,
  • brak innych chorób wątroby.

Patogeneza choroby nie została w pełni poznana, natomiast przyjmuje się, że istotną rolę odgrywa insulinooporność tkanek, która prowadzi do nadmiernego gromadzenia się tłuszczu w postaci zapasowej tkanki tłuszczowej, ale również kumulacji lipidów w innych tkankach, z których wymienia się mięśnie szkieletowe, serce, wątrobę, a także trzustkę. Zgromadzona tkanka tłuszczowa produkuje cytokiny prozapalne, które nasilają stan zapalny w organizmie. Warto mieć na uwadze, iż omawiana choroba wątroby zdecydowanie częściej dotyka kobiet, osób z nadwagą lub otyłych. Czynnikami predysponującymi do szybszego rozwoju jest współistnienie insulinooporności, cukrzycy typu 2, hipertriglicerydemii oraz nadciśnienia tętniczego.

Niealkoholowe stłuszczenie wątroby – leczenie naturalne

Naturalne leczenie stłuszczenia wątroby bierze pod uwagę dwa podstawowe czynniki: zmianę sposobu odżywiania się oraz wdrożenie regularnej aktywności fizycznej o umiarkowanym stopniu intensywności. Połączenie sportu i modyfikacji żywieniowych ułatwia utratę masy ciała, zwiększa wrażliwość na insulinę, powoduje mniejszą produkcję cytokin prozapalnych, a także poprawia profil lipidowy.

Dla osób z NAFLD zaleca się 30 minut ćwiczeń fizycznych 3 do 5 razy w tygodniu, przy czym za standard uznaje się szybki marsz oraz pływanie. W badaniach Baby stwierdzono, że ćwiczenia poprawiające wydolność oddechową wykonywane na poziomie umiarkowanym (60–70% maksymalnej akcji serca) minimum 5 razy w tygodniu pozwalają na normalizację poziomu aktywności enzymów wątrobowych, bez względu na stopień obniżenia masy ciała. W przypadku korzystnych do wprowadzenia modyfikacji dietetycznych zaleca się:

  • u osób z nadwagą lub otyłością wprowadzenie diety z deficytem energetycznym, najlepiej pod okiem dietetyka, tak aby tygodniowa utrata masy ciała wynosiła maksymalnie 1 kilogram (szybsza utrata masy ciała może prowadzić do zaostrzenia choroby),
  • spożycie białka na poziomie 1 g/kg masy ciała u osób prowadzących siedzący tryb życia, a u osób ze zwiększoną aktywnością fizyczną na poziomie 1,3 g/kg masy ciała,
  • spożycie tłuszczu nieprzekraczające 30% energii diety, przy czym zaleca się, by zwiększyć udział nienasyconych kwasów tłuszczowych pochodzenia roślinnego (to m.in. oleje roślinne, orzechy, masło orzechowe, awokado) w diecie, zastępując nimi kwasy tłuszczowe nasycone, czyli tłuszcze odzwierzęce (m.in. wędliny, masło, mięso, podroby),
  • spożycie tłustych ryb morskich (jak np. łosoś, makrele, szproty) minimum 12 razy w tygodniu, gdyż stanowią one źródło kwasów omega-3,
  • spożycie węglowodanów na poziomie ok. 50% energii diety, przy czym należy bazować na produktach zbożowych z pełnego przemiału, gdyż posiadają one niższy indeks glikemiczny niż produkty z jasnej mąki, a także dostarczają błonnika pokarmowego i witamin z grupy B,
  • zwiększenie spożycia warzyw i owoców w formie świeżej, ponieważ stanowią one źródło błonnika pokarmowego, który ułatwia proces redukcji masy ciała, a także stanowią źródło naturalnych substancji o działaniu antyoksydacyjnym (jak beta-karoten i witamina C),
  • ograniczenie żywności wysoko przetworzonej, która stanowi źródło sodu, cukrów prostych, izomerów trans i tłuszczów nasyconych. To np. dania na wynos, żywność typu fast food, konserwy, żywność wędzona, słodycze, wypieki ciastkarskie itp.

Niealkoholowe stłuszczenie wątroby – zioła

Warto zwrócić również uwagę na dostępne zioła i przyprawy o działaniu oczyszczającym, a także łagodnie obniżającym odkładanie się lipidów w tkance wątroby. Zioła wykazują ponadto działanie przeciwzapalne i mogą poprawić wrażliwość tkanek na działanie insuliny.

  • Oczyszczający napar z karczocha: jednego świeżego karczocha należy umyć i pokroić na kawałki, a następnie ugotować w 750 ml wody. Napar należy pić codziennie rano lub po posiłku.
  • Oczyszczający i zapobiegający kumulacji lipidów napar z liści mniszka lekarskiego: 10 g mniszka należy zaparzyć w 250 ml wrzątku. Szklankę naparu pić na czczo, a dodatkowo w ciągu dnia wypić 2 kubki naparu.

  • Ochronny na wątrobę napar z ostropestu plamistego: łyżeczkę mielonego ostropestu zalać szklanką wrzątku i parzyć przez 10 minut. Pić szklankę naparu dziennie przez 2–3 tygodnie.,
  • Wspomagający pracę wątroby napar z piołunu: łyżeczkę suszu zaparzyć w 250 ml wrzątku. Pić porcję naparu 2–3 razy w tygodniu.

Stłuszczeniowa choroba wątroby jest schorzeniem, które można leczyć, stosując odpowiednie zmiany żywieniowe oraz zwiększając poziom aktywności fizycznej. Pomocne mogą okazać się również konkretne napary z ziół. Warto zadbać o wątrobę naturalnymi sposobami, ponieważ, gdy choroba nie będzie kontrolowana, kolejnym stadium będzie marskość wątroby klasyfikująca do przeszczepu, a następnie rozwój nowotworu.

Literatura:

Orlik B., Handzlik G., Olszanecka-Glininowicz M., Rola adipokin i insulinooporności w patogenezie niealkoholowej stłuszczeniowej choroby wątroby, Postępy Hig Med. Dośw (online), 2010, 64, 212219,

Unger R. H., Lipid overload and overflow: metabolic trauma and the metabolic syndrome. Trends Endocrinol. Metab., 2003, 14, 398–403,

Szymczak A., Niśkiewicz I., Krela-Kazimierczak I., Linke K., Wpływ alkoholu na wybrane schorzenia przewodu pokarmowego. Nowiny Lekarskie 2009, 78, 34, 222227,

Mikołajczyk I., Rosołowski M., Choroba stłuszczeniowa wątroby. Przegl. Gastroenterol., 2008, 3, 6, 276282,

Baba i in., Effect of exercise and dietary modification on serum aminotransferase levels in patients with nonalcofolicsteatohepatitis, J. Gastroenterol. Hepatol., 2006, 21, 191198,

Dudzik D., Knaś M., Niealkoholowe stłuszczenie wątroby (NASH) – patogeneza, diagnostyka, leczenie. Med. Sci. Hepatol., 2008, 8, 4858,

Bukol-Krawczyk K., Niealkoholowe stłuszczenie wątroby – leczyć czy nie leczyć? Forum Zaburzeń Metabolicznych 2010, tom 1, nr 1, 66–72,

Zubek-Rzeplinska W.Goska M., Kultury protoplastów mezofilu liściowego ostropestu plamistego – Silybum marianum (L.) GAERTN. i ich transformacja, Zeszyty Problemowe Postępów Nauk Rolniczych,  2009534.

Sprawdź swoje zapotrzebowanie kaloryczne

Darmowy kalkulator online

Opublikowano ponad miesiąc temu
Oceń artykuł
Niealkoholowe stłuszczenie wątroby – leczenie naturalne, zioła - 2.5/5. Oddano 3 głosy.
Autor artykułu:
Martyna Jaros
, Dyplomowany dietetyk. Prywatnie pasjonatka zdrowego stylu życia z zamiłowaniem do poznawania składu i sposobu produkcji żywności, a także jej wpływu na organizm człowieka.

Twoja opinia jest ważna. Zarówno dla nas jak i innych osób korzystających z naszego serwisu.

Twój adres e-mail nie będzie opublikowany.
Obowiązkowe pola są oznaczone