Jesteś na:

Motywacja do ćwiczeń. Jak zmotywować się do ćwiczeń?

16 18 20

Niby wiesz, że ruch to zdrowie, że porcja aktywności fizycznej pozwoli Ci lepiej się poczuć i poprawić sylwetkę, ale po całym dniu pracy kanapa ma niesamowitą moc przyciągania. Najchętniej usiadłoby się na niej, złapało za pilota do telewizora i pochrupało coś, niekoniecznie zdrowego, podczas oglądania kolejnych odcinków serialu. Brzmi znajomo? Jeśli tak to spróbujmy razem znaleźć sposób na to żebyś następnym razem z uśmiechem na ustach wybrał porcję aktywności fizycznej zamiast leniuchowania.

Motywacja do ćwiczeń

Co to właściwie jest motywacja? W końcu słyszał o niej każdy. Przez motywację rozumieć należy proces, który wywołuje, ukierunkowuje, a następnie podtrzymuje określone zachowania ludzi spośród innych, alternatywnych form zachowania. Proces ten ma na celu osiągnięcie określonych rezultatów. Cele, do których dążymy mogą być dwojakiego rodzaju:

  • materialne oraz
  • niematerialne [1].

W kontekście aktywności fizycznej oznacza to, że naszą motywacją do ćwiczeń może być przykładowo chęć osiągnięcia wymarzonej sylwetki (cel materialny) lub poprawa nastroju (cel niematerialny).

Istnieje wiele różnych podziałów motywacji. W artykule skupimy się na podziale na motywację:

  • wewnętrzną oraz
  • zewnętrzną.

Motywacja wewnętrzna aktywuje do działania, które ma wartość samą w sobie. W motywacji zewnętrznej mamy z kolei do czynienia z zachętą do działania, które zostanie w jakiś sposób nagrodzone lub pozwoli uniknąć kary.

Jeśli chodzi o aktywność fizyczną, znaczenie motywacji wewnętrznej jest trudne do przecenienia:

  • stanowi źródło zadowolenia i radości,
  • prowadzi do podwyższenia zainteresowania aktywnością,
  • podnosi poziom skupienia,
  • obniża postrzeganie trudności wysiłku [2].

Jak znaleźć motywację?

Autorzy książek o motywacji zachęcają do dokładnego określenia celu, do którego będziemy dążyć. Polecają, aby wyobrazić sobie siebie w wymarzonej formie oraz zastanowić się nad korzyściami jakie osiągniemy podejmując i następnie regularnie uprawiając aktywność fizyczną. Dobrym sposobem może być także przygotowanie planu działania, czyli w tym przypadku planu treningowego. Nie musimy w nim dokładnie rozpisywać poszczególnych ćwiczeń, jakie będziemy wykonywać. Na początek wystarczy określenie jaką aktywność planujemy podjąć i jak często będziemy ćwiczyć.

Samo określenie celu i planu niestety nie wystarczy. Największa motywacja pojawia się wówczas, gdy zaczynamy widzieć rezultaty naszej aktywności. Nawet minimalne. Dlatego zamiast tylko siedzieć i planować trzeba zacząć działać.

Najlepszym sposobem na utrzymanie wysokiej motywacji do ćwiczeń będzie znalezienie dla siebie idealnego rodzaju treningu. Jakie zatem cechy powinna spełniać dobrze dobrana aktywność fizyczna?

Ważne jest, aby trening sprawiał nam przyjemność. Jeśli polubimy jakąś dyscyplinę to znacznie zwiększymy szanse na to, że nie będziemy mogli się doczekać kiedy znów będziemy ćwiczyć. Jest wiele różnych rodzajów aktywności, każdy na pewno znajdzie coś dla siebie. Nie zakładajmy, że od razu po pierwszym treningu będziemy wiedzieć, czy dana dyscyplina jest dla nas stworzona. W sporcie to tak nie działa. Bądźmy otwarci na to, żeby dać sobie drugą szansę. Jeśli jednak wiemy na pewno, że to nie dla nas, szukajmy dalej.

Zastanówmy się jak mamy ochotę spędzać ten czas, czy wolimy ćwiczyć w grupie, czy chcielibyśmy raczej trenować samemu? Lubimy klimat klubów fitness, gdzie gra głośna muzyka czy raczej bardziej odpowiada nam cisza, śpiew ptaków? Czy podczas treningu wolimy się zmęczyć, czy raczej zrelaksować? Czy zależy nam na wyrzeźbieniu jakichś części ciała, czy bardziej na samej przyjemności płynącej z bycia w ruchu? Najlepszym sposobem na przekonanie się, co rzeczywiście sprawia nam przyjemność jest próbowanie nowych rzeczy.

Aktywność fizyczna to nie tylko siłownia i klub fitness. To także spacery, jazda rowerem, łyżwy, badminton, ścianka wspinaczkowa, pływanie, taniec, sanki i wiele wiele innych. Próbujmy różnych form i przeplatajmy je ze sobą. Na pewno znajdziemy coś co będzie sprawiało nam przyjemność. Zróbmy plan i zacznijmy działać! A przede wszystkim cieszmy się ćwicząc.

Literatura:

  1. Teorie motywacji, Dr Beata Pawłowska, Katedra Socjologii Organizacji i Zarządzania, Instytut Socjologii UŁ [dostęp on-line http://www.soc-org.edu.pl/PL/emp_Pawlowska/res/proces_motywacji.pdf\]
  2. Motywacja i pobudzenie w działalności sportowej, Zbigniew Czajkowski, [dostęp on-line http://www.pscoach.pl/pliki/motywacja.pdf]

Kup dietę już teraz !
Już za 20zł ! Tabela zamienników GRATIS !
Oceń
ponad tydzień temu

Twoja opinia jest ważna. Zarówno dla nas jak i innych osób korzystających z naszego serwisu.

Twój adres e-mail nie będzie opublikowany.
Obowiązkowe pola są oznaczone

Chcesz być na bieżąco?