Jesteś na:

Moringa – herbata, olejek, kapsułki czy proszek? Jak stosować?

16 18 20

Natura chowa w zanadrzu wiele skarbów. Rośliny stosowane od wielu lat w medycynie ludowej niejednokrotnie okazują się być źródłem niezwykle cennych składników. Jednym z przykładów rośliny o ogromnym potencjale jest Moringa oleifera.

Moringa oleifera

Moringa oleifera to drzewo rosnące w rejonie Północno-Zachodnich Indii, które znane jest ze swoich prozdrowotnych właściwości. W medycynie ludowej różne jego elementy stosowane są od dawna w walce z przypadłościami takimi jak: wągry, anemia, stany lękowe czy cholera. Badania potwierdzają zawartość w drzewie Moringa witamin, minerałów, aminokwasów, antyoksydantów, kwasów omega 3 i omega 6. Niemal każda część rośliny kryje w sobie niezwykle cenne składniki.  

Herbata z liści Moringa

W sprzedaży dostępna jest herbata z liści Moringa. Co ciekawe ich właściwości nie zostają utracone pod wpływem działania wysokich temperatur czy przechowywania w postaci proszku przez kilka miesięcy. Charakteryzują się wysoką zawartością polifenoli – związków o właściwościach przeciwutleniaczy. Zawierają także  – beta-karoten, retinol, witaminę C, tokoferol, tiaminę, niacynę, ryboflawinę, różnego rodzaju flawonoidy, jak mirycetyna, kwercetyna, rutyna. Najbogatsze w wartościowe składniki są świeże liście, jednak wysuszone (szczególnie metodą na zimno) zachowują sporą dawkę odżywczych związków. W badaniach z udziałem ludzi ekstrakty z liści Moringa wykazały działanie obniżające stężenie glukozy we krwi. Można  przypuszczać, że napar z liści Moringa może wywołać korzystne efekty zdrowotne, w tym działanie zapobiegawcze w stosunku do choroby wrzodowej żołądka, przeciwbólowe, immunomodulujące. Potrzeba większej liczby badań, aby ocenić rzeczywistą skuteczność i bezpieczeństwo stosowania. Te jednak, które pojawiły się do tej pory są obiecujące.

Olejek z Moringa

Okrągłe nasiona Moringa o średnicy ok. 1 cm zawierają głównie olej, ale także część białkową. Olej o żółto-złotej barwie w temperaturze pokojowej występuje w postaci żółto-złotego płynu. W skład oleju z nasion Moringa wchodzą:

  • nasycone kwasy tłuszczowe, ok. 21%, głównie palmitynowy,
  • jednonienasycone kwasy tłuszczowe, ok. 77%, głównie oleinowy,
  • wielonienasycone kwasy tłuszczowe – śladowe ilości.

Wysoki stosunek MUFA/SFA jest charakterystyczny także dla oliwy z oliwek. Taki profil kwasów tłuszczowych korzystnie wpływa na układ krążenia. Podobnie jak tokoferol, który w oleju z nasion Moringa występuje także w niemałym stężeniu. Nie jest znany wpływ konsumpcji oleju na ludzkie zdrowe i prewencję chorób układu krążenia, choć ze względu na swój skład prawdopodobnie może wykazywać w tym obszarze działanie podobne do oliwy z oliwek. Olej ten jest wykorzystywany powszechnie jako cenny kosmetyk o właściwościach nawilżających skórę i odżywiających włosy.

Moringa – kapsułki

Kapsułki Moringa zawierają proszek z liści Moringa. Już w zamierzchłych czasach rdzenni mieszkańcy Indii wykorzystywali różne części rośliny do celów leczniczych. Dziś potwierdza się m.in. działanie stymulujące wydzielanie insuliny liści rośliny. Ponadto ze względu na wysoką zawartość polifenoli posiadają działanie antyoksydacyjne. W związku z powyższym sugeruje się, że mogą być odpowiednie jako suplement diety dla diabetyków.

Chcesz schudnąć przed WAKACJAMI?
Kup Teraz a 30 dniową dietę otrzymasz za darmo!
Tylko 137 zł TRIZER + indywidualna dieta

Jak stosować Moringa?

W zależności od formy zaleca się różny sposób podania i dawki rośliny. Wysuszone liście Moringa należy zalać gorącą wodą i parzyć przez 5–10 minut (1 łyżeczka na szklankę). Olej Moringa teoretycznie można stosować w kuchni w taki sam sposób jak oliwę z oliwek – jako dodatek do potraw na surowo, jak i do smażenia. Z kolei w celach kosmetycznych – nakładając na skórę i włosy (zarówno przed no ok. 30 min, jak i niewielką ilość po myciu). Kapsułki w zależności od zaleceń producenta spożywamy w ilościach do kilku dziennie popijając wodą.

Moringa oleifera to roślina niezwykle bogata w związki sprzyjające zdrowiu. Choć od wieków stosowana jest przez rdzennych mieszkańców Indii nauka dopiero od niedawna identyfikuje jej skład. W dalszym ciągu nie wiemy wystarczająco na temat biodostępności składników, jak również o bezpieczeństwie stosowania. Zawsze należy mieć na uwadze fakt, że rynek suplementów diety jest nie dość dobrze kontrolowany – odpowiedzialność za bezpieczeństwo produktu ponosi wyłącznie producent, a produkty wprowadzane na rynek nie zawsze są wnikliwie analizowane przez GIS. W elektronicznym rejestrze produktów objętych powiadomieniem o pierwszym wprowadzeniu do obrotu na terenie RP Moringa w różnej postaci (kapsułek i proszku) nie została przez GIS ostatecznie sklasyfikowana jako suplement diety, a jedynie oznaczona adnotacją „postępowanie w toku”. Oznacza to, że co do produktu toczy/toczyło się postępowanie weryfikacyjne, o którego wynikach  nic nie wiemy.

Literatura:

  • Rejestrzp.gis.gov.pl
  • Leone A, Spada A, Battezzati A, Schiraldi A, Aristil J, Bertoli S. Moringa oleifera Seeds and Oil: Characteristics and Uses for Human Health. Battino M, ed. International Journal of Molecular Sciences. 2016;17(12):2141. doi:10.3390/ijms17122141
  • Stohs SJHartman MJ. Review of the Safety and Efficacy of Moringa oleifera. Phytother Res. 2015 Jun;29(6):796-804. doi: 10.1002/ptr.5325. Epub 2015 Mar 24.
  • Ustawa o bezpieczeństwie żywności i żywienia z dnia 25 sierpnia 2006 r. (Dz. U. z 2010 r. Nr 136, poz. 914 z późn. zm.).
  • Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 9 października 2007 r. w sprawie składu oraz oznakowania suplementów diety.

 

Oceń
Moringa – herbata, olejek, kapsułki czy proszek? Jak stosować? - 10.0/10. Oddano 1 głosy.
ponad miesiąc temu

Twoja opinia jest ważna. Zarówno dla nas jak i innych osób korzystających z naszego serwisu.

Twój adres e-mail nie będzie opublikowany.
Obowiązkowe pola są oznaczone

Chcesz być na bieżąco?