Mleko 1,5%

16 18 20
Kalorie: 47 kcal Białko: 3.4 g Tłuszcze: 1.5 g Węglowodany: 5.0 g

Mleko krowie jest produktem spożywczym, który wzbudza wiele kontrowersji. Dawniej uznawano je za podstawowy produkt żywieniowy, zwłaszcza w kontekście diety dzieci. W sklepie znaleźć można mleka o różnej zawartości tłuszczu (3,2%, 2%, 1,5%, 0,5%). Oprócz mleka pasteryzowanego, czyli poddanego działaniu wysokiej temperatury zabijającej w nim wszelkie bakterie, znaleźć można także mleko niepasteryzowane. Innymi słowy, jest to mleko „prosto od krowy”. W tym przypadku lepiej kupować je prosto od rolnika, co do którego ma się pewność, że karmi krowy odpowiednim pożywieniem albo skorzystać z certyfikowanego produktu. Zrezygnować z niego powinny osoby o szczególnej wrażliwości. Mleko UHT jest najczęściej kupowane. To produkt sterylizowany, czyli poddany obróbce cieplnej w bardzo wysokiej temperaturze, przez krótki czas. Zachowuje ono świeżość na długo, ale temperatura powoduje bardzo wysokie straty witamin i zmniejsza biodostępność wapnia.

Mleko – właściwości

Zarówno siara, jak i mleko, to produkty bardzo bogate w aminokwasy i peptydy, które odgrywają niebagatelną rolę w odżywianiu organizmu człowieka. Aminokwasy te są wysokiej jakości, co oznacza, że w znacznym stopniu zostają wykorzystane na potrzeby organizmu. Niezbędne aminokwasy pełnią rolę budulcową w organizmie ludzkim.

Mleko jest dobrym źródłem wielu witamin i składników mineralnych. Wapń zawarty w mleku ma ogromną rolę w prawidłowym rozwoju kości. Oprócz tego znaleźć w nim można potas i fosfor. Wśród witamin wyróżnia się witamina A, D, B2 i B12. Niestety, witaminy A i D rozpuszczają się w tłuszczu, a więc odtłuszczone, a nawet półtłuste mleka (1,5%) nie bedą ich najlepszym źródłem.

Naukowcy zauważyli, że mleko krowie spełnia ważną rolę profilaktyczną. Pozwala ustrzec się przed chorobami takimi jak: osteoporoza, rak jelita grubego, cukrzyca typu 2, czy problemami z sercem. By nie wprowadzać nadmiernej ilości tłuszczu do diety, a jednocześnie nie stracić zupełnie cennych składników, najlepiej spożywać mleko 2%.

Warto pamiętać, że nie każdy powinien pić mleko. Jest ono coraz częstszym alergenem, szczególnie w przypadku małych dzieci. Wiele osób cierpi także z powodu nietolerancji laktozy. To cukier zawarty w mleku. Wówczas czyste mleko powinno być zastępowane innymi produktami, na przykład jogurtami i serami. W przetworzonym nabiale doszło do rozłożenia laktozy i nie powoduje ona bólów brzucha, czy biegunek.

Mleko – zastosowanie

Mleko najlepiej po prostu pić. Żeby dostarczyć organizmowi zalecanej dziennej dawki wapnia, należy wypić trzy szklanki mleka albo zdecydować się na inne produkt bogate w ten składnik. Mleko to podstawa różnych koktajli. Jego przetwory znajdują zastosowanie w wielu potrawach. Hindusi uznają ten produkt za święty.

Pamiętać trzeba, że oprócz mleka krowiego na rynku dostępne są jego zamienniki w postaci napojów, takich jak sojowe, ryżowe, czy kokosowe. Będą one bardziej odpowiednie dla alergików i osób z nietolerancją laktozy.

Zobacz również:
Oceń
ponad miesiąc temu