Migdały

16 18 20
Kalorie: 572 kcal Białko: 20 g Tłuszcze: 52 g Węglowodany: 7.6 g

Migdały są zaliczane do tzw. „tree nuts”, czyli orzechów drzewnych. Ich spożycie zwiększa się ze względu na szereg udowodnionych korzyści prozdrowotnych na organizm człowieka, z których wymienić można np. zapobieganie chorobom układu sercowo-naczyniowego. Jakie jeszcze właściwości posiadają te smaczne orzechy?

Migdały są z botanicznego punktu widzenia nasionami migdałowca zwyczajnego, który występuje na terenie Azji Środkowej i Mniejszej. Wyróżniamy dwa rodzaje migdałów: częściej i chętniej spożywane migdały słodkie oraz mniej popularne migdały gorzkie. Na sklepowych półkach możemy spotkać migdały w postaci całych orzechów, płatków, słupków lub mąki.

Właściwości migdałów – witaminy i składniki mineralne

Migdały zaliczane są do orzechów bogatych w białko, niestety o niskiej wartości biologicznej. Warto jednak nadmienić, że ze względu na niski udział lizyny do argininy, uznano je za bardzo dobry produkt w diecie, zapobiegający schorzeniom układu sercowo-naczyniowego. W 100 g migdałów znajduje się ok. 8,8 g błonnika pokarmowego, którego działanie wywiera korzystny wpływ na perystaltykę jelit, regulację częstości wypróżnień oraz zapobieganie zaparciom. Migdały nie zawierają cholesterolu, co przy jednocześnie wysokiej zawartości włókna pokarmowego sprawia, że działają ochronnie na naczynia krwionośne, zapobiegając miażdżycy.

Migdały stanowią dobre źródło w diecie kwasu foliowego, magnezu, miedzi oraz alfa-tokoferolu. Pochodne kwasu foliowego uczestniczą jako koenzymy w licznych reakcjach metabolicznych zachodzących w organizmie człowieka, warunkując prawidłowość procesów metabolicznych, podziały komórek w układzie nerwowym, produkcję krwinek czerwonych oraz hemu i przemiany homocysteiny. Magnez zapobiega insulinooporności i cukrzycy typu 2, ponadto zapobiega stanom zapalnym organizmu oraz warunkuje prawidłowe funkcjonowanie śródbłonka. Miedź jest ważnym składnikiem, który obniża poziom cholesterolu we krwi oraz umożliwia wchłanianie i uwalnianie żelaza. Silnym związkiem przeciwutleniającym jest witamina E, która dzięki temu działaniu zapobiega stresowi oksydacyjnemu, miażdżycy naczyń krwionośnych i chroni skórę przed przedwczesnym starzeniem się.

Migdały są polecane kobietom w ciąży, gdyż zapobiegają mdłościom oraz po posiłkowej zgadze. Poprawiają pamięć oraz koncentrację, niwelują stres i działają relaksacyjnie, dzięki zawartemu magnezowi oraz nienasyconym kwasom tłuszczowym. Tym samym ich spożywanie polecane jest nie tylko studentom, ale i osobom z nieprawidłowymi wynikami lipidogramu oraz zagrożonych ryzykiem sercowo-naczyniowym. W diecie kobiet, które zmagają się z łamliwymi paznokciami oraz włosami, również powinny znaleźć się migdały.

Kalorie – ile kalorii mają migdały?

100 g migdałów dostarcza ok. 572 kcal, z czego 52 g tłuszczu, 7,6 g węglowodanów, 20 g białka oraz 13 g błonnika.

Migdały – zastosowanie

Migdały są dobrym dodatkiem do domowego ciasta, owsianki, jogurtu lub deserów owocowo-mlecznych. Płatki migdałowe sprawdzą się jako element świeżych sałatek, posypka do deserów lub zupy krem. Mielone migdały stanowią z kolei dobry zamiennik mąki. Można z nich przygotować ciasteczka, dodać do ciasta lub przygotować domowy marcepan! Weganie i wegetarianie wykorzystują migdały do przygotowania prawdziwego, domowego mleka lub masła migdałowego.

Zobacz również:
Oceń
ponad miesiąc temu