Mięta

16 18 20
Kalorie: 43 kcal Białko: 3.8 g Tłuszcze: 1 g Węglowodany: 5.5 g

Zielone listki mięty pieprzowej mają charakterystyczny początkowo piekący i jednocześnie orzeźwiający i chłodzący smak oraz aromat. Ich spożywanie sprzyja niwelowaniu problemów gastrycznych, ale w nadmiarze zawarte w mięcie olejki eteryczne nasilają nieprzyjemne dolegliwości.

Częścią jadalną mięty pieprzowej są liście, które zbiera się przed okresem kwitnięcia rośliny. Posiadają bardzo charakterystyczny orzeźwiający i chłodzący smak, co warunkuje olejek miętowy (1,5–2,5%), którego wiodącym składnikiem jest mentol, a następnie w kolejności izomenton, izomentol, olejek eukaliptusowy oraz octan metylu. Zawartość poszczególnych związków biologicznie aktywnych jest uzależniona od gatunku mięty, nasłonecznienia oraz warunków środowiskowych.

Właściwości mięty – witaminy i składniki mineralne

Wiodącą substancją aktywną w mięcie jest mentol zawarty w olejku miętowym, który posiada właściwości przeciwdrobnoustrojowe skierowane szczególnie na bakterie Escherichia coli, Streptococcus aurerus oraz Pseudosomonas aeruginosa. Wykazuje ponadto działanie skierowane przeciwko grzybom m.in. Candida alibicans, co potwierdza wielu naukowców. Wymienione działanie olejku miętowego znalazło zastosowanie w leczeniu schorzeń jamy ustnej, przyzębia, dziąseł oraz zapobieganiu narastania płytki nazębnej. Skuteczne będą płukanki z naparu mięty oraz produkty farmaceutyczne z dodatkiem mentolu.

Liście mięty pieprzowej po spożyciu wywołują efekt rozkurczający przy zaburzeniach trawienia, problemach żołądkowo-jelitowych, działają żółciopędnie wspierając trawienie ciężkostrawnych potraw oraz wiatropędnie. Mięta jest zatem dobrym pomysłem na niwelowanie nieprzyjemnych dolegliwości wywołanych ciężkostrawnym pokarmem. Niestety nie jest polecana do częstego stosowania, ponieważ w dużej ilości sprzyja bólom brzucha i nasila problemy gastryczne działając drażniąco na błony śluzowe układu pokarmowego. Nie powinny po nią sięgać również osoby z nadżerkami oraz wrzodami na żołądku lub dwunastnicy.

Liście mięty stanowią bogate źródło potasu, wapnia, magnezu oraz żelaza. Potas oraz magnez wpływają na prawidłową pracę mięśni szkieletowych oraz serca, a przy jednoczesnej niskiej podaży z żywnością sodu, działają ochronnie na układ sercowo-naczyniowy. W 10 g liści mięty znajduje się 0,5 mg żelaza, którego odpowiednia podaż w diecie zabezpiecza organizm przez niedoborami tego składnika oraz w skrajnych przypadkach anemią.

Kalorie – ile kalorii ma mięta?

100 g mięty dostarcza ok. 43 kcal, z czego 5,5 g węglowodanów 3,8 g białka oraz 1 g tłuszczu.

Mięta – zastosowanie

Świeże liście mięty są dobrym dodatkiem smakowym do wody do picia w upalne dni. Z powodzeniem niewielkie ilości mięty można wykorzystać jako dodatek smakowy do świeżych sałatek lub przygotowania miętowego pesto. Omawiane ziele dobrze komponuje się również z zielonym groszkiem. Najpowszechniejszym zastosowaniem mięty jest przygotowanie ze świeżych lub ususzonych liści ziołowej herbatki na problemy trawienne.

Zobacz również:
Oceń
7.7/10. Oddano 3 głosy.
ponad miesiąc temu