Jesteś na:

Matcha – właściwości, jak parzyć, gdzie kupić?

16 18 20

Zielona herbata jest jednym z najpopularniejszych napojów na świecie. Swoim charakterystycznym smakiem i zapachem pozyskała sobie wielbicieli na całym świecie. Napar z liści zielonej herbaty stanowi doskonałą alternatywę dla zwykłej czarnej herbaty, przy czym niesie za sobą ogrom wartości odżywczych. Decydując się na zieloną herbatę, mamy do wyboru wiele odmian, a jedną z nich jest matcha – japońska zielona herbata. Co odróżnia matchę od dobrze znanej nam tradycyjnej zielonej herbaty?

Matcha

Jak już zostało wspomniane matcha to zielona herbata charakteryzująca się dużo większymi walorami odżywczymi w porównaniu do znanego nam, tradycyjnego naparu. Co ciekawe, obie herbaty powstają na bazie liści tej samej rośliny herbaty chińskiej (Camellia sinensis). To co odróżnia matchę to sposób produkcji. Plantacje przed zbiorem są specjalnie zacieniane, dzięki czemu liście charakteryzują się większa ilością zawartego w nich chlorofilu oraz aminokwasów. Kolejna różnica wynika ze sposobu parzenia. Liście herbaty zostają ususzone, a następnie sproszkowane. Uzyskany w ten sposób proszek wykorzystywany jest do parzenia herbaty, dzięki czemu spożywamy nie tylko napar, ale też sam liść. Taki sposób produkcji i przygotowania herbaty pozwala na uzyskanie maksymalnej ilości składników odżywczych. Zawartość antyoksydantów matchy wielokrotnie przewyższa ich ilość w zwykłej zielonej herbacie. Poza związkami o działaniu antyoksydacyjnym, matcha posiada w swoim składzie także kofeinę, której zawartość jest znacznie większa w porównaniu do zwykłej zielonej herbaty, parzonej tradycyjną metodą.

Herbata matcha – właściwości

Liście zielonej herbaty niosą ze sobą szereg prozdrowotnych właściwości. Główną rolę odgrywają tutaj antyoksydanty, których co ciekawe, matcha może zawierać do 3 razy więcej w porównaniu do zielonej herbaty parzonej tradycyjną metodą. Antyoksydanty działają ochronnie na komórki organizmu ludzkiego, zapobiegając ich niszczeniu. Potocznie nazywane są też zmiataczami wolnych rodników. Spośród wszystkich antyoksydantów liści zielonej herbaty, największe znaczenie przypisuje się galusanowi epigallokatechiny (EGCG) stanowiącemu organiczny związek chemiczny z grupy flawonoidów. Jak do tej pory wpływ regularnego spożywania matchy na organizm ludzki nie jest dokładnie przebadany. Analizując wyniki badań przeprowadzonych na zwierzętach, można wskazać na jej korzystne działanie obniżające ciśnienie, a także poziom triglicerydów oraz cholesterolu. Miłośnicy zielonej herbaty są w znacznym stopniu mniej narażeni na choroby serca.

Okazuje się też, że regularne spożywanie zielonej herbaty może pomóc w utrzymaniu prawidłowej masy ciała i przyspieszać spalanie tkanki tłuszczowej. Należy jednak pamiętać, że najlepsze efekty uzyskamy tylko i wyłącznie wtedy, gdy zielona herbata będzie stanowiła dodatek do dobrze zbilansowanej diety. Matcha, sama w sobie nie jest cudownym napojem, stanowiącym klucz do wymarzonej sylwetki.

Matcha może być też doskonałym zamiennikiem porannej kawy. Herbata zielona zawiera w swoim składzie zarówno kofeinę jak i teaninę, należącą do grupy aminokwasów niebiałkowych. Taki skład zapewnia lepszą czujność, koncentrację i pamięć, bez nagłego spadku energii.

Mogłoby się wydawać, że matcha to najzdrowszy wybór jakiego możemy dokonać, wybierając herbatę. Nie do końca! Nie zaleca się spożywania herbaty w ilości większej niż dwie filiżanki dziennie. Należy pamiętać, że matcha zawiera w sobie całe liście, dlatego też w jej składzie może znajdować się znacząca ilość metali ciężkich czy pestycydów.

Jak parzyć matchę?

Tradycyjną matchę przygotowuje się ze sproszkowanych liści zielonej herbaty, zalanych wodą o temperaturze ok. 70 stopni Celsjusza. Przygotowany w ten sposób napój uzyska wyjątkowy aromat, a co najważniejsze zachowa największą ilość składników odżywczych.

Standardowa matcha przygotowywana jest z 1 łyżeczki sproszkowanych liści, zalanych 60 mililitrami wody. Po dokładnym wymieszaniu uzyskamy zielony napój z charakterystyczną pianą na powierzchni. Tradycyjnie herbata mieszana jest przy pomocy bambusowej miotełki.  Dla uzyskania najlepszego efektu możemy wykorzystać spieniacz do mleka.

Gdzie kupić matchę?

Niestety matchy nie dostaniemy w tradycyjnym supermarkecie. Miejscem, gdzie możemy szukać herbaty, są z pewnością sklepy z żywnością orientalną. W zakupie możemy kierować się zarówno wyglądem (im bardziej intensywna, zielona brawa, tym lepiej), jak i ceną (za 30 g dobrej jakości matchy zapłacimy ok. 70 zł). Istnieje także możliwość zakupu w sklepie internetowym. Korzystając z takiego źródła, upewnijmy się czy dany sklep specjalizuje się w sprzedaży herbat, a także gdzie została wyprodukowana. Za najlepszą gatunkowo uważa się tę z Japonii. Herbata z Chin czy Tajwanu, pomimo tego, że państwa te także specjalizują się w produkcji matchy, jest jednak gorszej jakości.

Matcha jak i wszystkim znana zielona herbata parzona na bazie całych liści, stanowią doskonałe uzupełnienie codziennej diety. Bogactwo antyoksydantów chroni nas przed rozwojem chorób układu krążenia, nowotworami, a nawet cukrzycą. Sama w sobie stanowi doskonały zamiennik kawy, który pobudza stopniowo, bez nagłych spadków energii. Pamiętajmy jednak, aby wybierać matchę jak najlepszej jakości, która zachwyci nas swoim aromatem i bogactwem związków odżywczych.

 

Literatura:

  1. Serafini M Ghiselli A Ferro-Luzzi A,  In vivo antioxidant effect of green and black tea in man. European Journal of Clinical Nutrition. 1996, 50(1):28-32.
  2. Nehlig A, Daval JL, Debry G. Caffeine and the central nervous system: mechanisms of action, biochemical, metabolic and psychostimulant effects. Brain Res Brain Res Rev. 1992 May-Aug;17(2):139-70.
  3. Dulloo AG, Duret C, Rohrer D, Efficacy of a green tea extract rich in catechin polyphenols and caffeine in increasing 24-h energy expenditure and fat oxidation in humans. Am J Clin Nutr. 1999 Dec;70(6):1040-5.
  4. Terry D. Oberley. Oxidative Damage and Cancer. Am J Pathol. 2002 Feb; 160(2): 403–408.
  5. Cabrera C, Artacho R, Giménez R. Beneficial effects of green tea–a review. J Am Coll Nutr. 2006 Apr;25(2):79-99.
  6. Yamabe N, Kang KS, Hur JM, Yokozawa T. Matcha, a powdered green tea, ameliorates the progression of renal and hepatic damage in type 2 diabetic OLETF rats. J Med Food. 2009 Aug;12(4):714-21.
  7. Steinmann J, Buer J, Pietschmann T. Anti-infective properties of epigallocatechin-3-gallate (EGCG), a component of green tea. Br J Pharmacol. 2013 Mar;168(5):1059-73.

Oceń
Matcha – właściwości, jak parzyć, gdzie kupić? - 7.0/10. Oddano 4 głosy.
ponad miesiąc temu

Twoja opinia jest ważna. Zarówno dla nas jak i innych osób korzystających z naszego serwisu.

Twój adres e-mail nie będzie opublikowany.
Obowiązkowe pola są oznaczone

Chcesz być na bieżąco?