Jesteś na:

Mango – kalorie, witaminy, właściwości odchudzające. Jak wybrać i obrać mango?

16 18 20

Coraz częściej na półkach sklepowych spotkać można produkty zupełnie obce naszemu klimatowi. Jednym z przykładów jest owoc rosnący na tropikalnych drzewach – mango, który pierwotnie występował w Azji Południowej, by następnie rozprzestrzenić się na inne sprzyjające klimatycznie tereny. Jego głównym producentem są Indie – zapewniają około 40% światowej produkcji i są jednym z krajów, w których mango uznawane jest za króla wszystkich owoców.

Mango – jak rośnie?

Mango, będąc owocem rosnącym na drzewie, uprawiane jest w sadach w częściach świata o sprzyjającym mu specyficznym klimacie. Niestety fakt, że musi być eksportowane na dalekie odległości sprawia, że jest owocem wymagającym pod względem bezpieczeństwa transportu, przechowywania, a także utrzymania świeżości, czy uzyskania jak najlepszego smaku i barwy. Obecnie cały czas prowadzone są badania mające na celu optymalizację całego łańcucha dostaw. Czynniki takie jak wiek drzewa, na którym rośnie mango, czy temperatura jego przechowywania i wiele innych, mają wpływ na jakość tego przysmaku. Na podstawie tego wyznaczono optymalny wiek drzewa – około 18 lat i optymalną temperaturę przechowywania owocu – 25°C. Przy tych wartościach obserwowano najlepsze właściwości sensoryczne i stabilność, czy nawet zawartość witamin i składników mineralnych [1][2].

Mango – witaminy, kalorie

Owoce mango mają bardzo charakterystyczny skład odżywczy i fitochemiczny. Ze względu na swoje właściwości stosowane były już m.in. w medycynie ajuwerdyjskiej [3]. Większość składu części jadalnych owocu stanowi woda – około 83% i z tego właśnie względu jest owocem niskokalorycznym – tylko 60 kcal w 100 g produktu. Przeważającą ilościowo witaminą jest witamina C – 100 g zawiera około 36 mg. Zawartość pozostałych witamin nie jest tak znaczna – warto wspomnieć o witaminie A, której mango zawiera więcej, niż sok pomidorowy, czy wzbogacane przetwory mleczne i zbożowe [4].

Mango – właściwości odchudzające

Niestety mango samo w sobie nie ma właściwości odchudzających, jednak może wpływać na poprawę stanu zdrowia pośrednio przyczyniając się do lepszego samopoczucia. Mimo, że w badaniach, w których wzbogacano dietę owocami i ekstraktami mango nie obserwowano bezpośrednio znacznego spadku masy ciała, to istnieją pewne przesłanki, że owoc ten może wpływać utratę zbędnych kilogramów poprzez inne mechanizmy [5]. Eksperymenty z udziałem gryzoni skutkowały ogólną poprawą stabilności poziomu cukru we krwi, a także poprawą wyników badań profilu lipidowego [6]. Czynniki takie mogą wpływać na jakość życia i zdrowie osób z nadmierną masą ciała, które borykają się z różnymi zaburzeniami metabolicznymi.

Mango w ciąży

Nie ma większych przeciwwskazań, co do spożywania mango w ciąży. Czynnikiem, na który warto ewentualnie spojrzeć przy rozważaniu włączenia do diety, jest zawartość witaminy A. Kobiety w ciąży są wrażliwe na wysokie stężenia tej witaminy  i niekiedy łatwo jest doprowadzić do toksycznej w skutkach hiperwitaminozy [7]. Mimo, że samo spożywanie mango nie spowoduje przekroczenia limitu witaminy A przyjętego dla kobiet ciężarnych (trzeba byłoby zjeść go naprawdę bardzo dużo), to jednak warto pamiętać, że wiele innych produktów spożywczych również zawiera pewną ilość tej witaminy. Dieta kobiet ciężarnych wymaga ścisłej kontroli dla minimalizacji wystąpienia wszelkich wad płodu i potomstwa.

Jak wybrać mango?

Wybierając mango w sklepie należy zwrócić uwagę na kilka szczegółów. Owoc powinien mieć żółto-pomarańczowo-zieloną barwę, skórkę bez uszkodzeń mechanicznych i bez śladów nadmiernych zanieczyszczeń, a jego miąższ po wciśnięciu palca powinien być miękki, jednak wgłębienie nie powinno się robić zbyt duże.

Jak się obiera mango?

Obieranie mango – w odróżnieniu od niektórych innych egzotycznych owoców, jak np. pomelo – nie jest trudne. Owoc należy przekroić na pół, wzdłuż linii pionowej od górnego do dolnego bieguna. Po drodze nóż napotka na pestkę – należy ją obkroić, a następnie obracając w przeciwnych stronach obie połówki na pestce należy je oddzielić. Pestkę należy wyrzucić, a miąższ podać na różne sposoby. Można go wydłubać łyżeczką i w nieregularnych kształtach dodać do koktajlu lub soku. Innym sposobem jest wykrojenie miąższu „w kratkę” i oddzielenie od skórki – tak powstałe kwadraciki można spakować do zabrania na wynos lub dodać do sałatki owocowej, czy innych potraw.

Mango z pewnością jest wyjątkowym owocem. Zarówno jego smak, skład i właściwości odżywcze, jak i stabilność w transporcie i przechowywaniu zasługują na uwagę. Mimo, że nie zawiera dużej ilości witamin, oraz nie wykazuje znaczących właściwości odchudzających, to dzięki obecności licznych antyoksydantów może wpływać na stan zdrowia i ograniczanie stresu oksydacyjnego [8]. Warto od czasu do czasu włączyć ten tropikalny owoc do diety.

Literatura:

[1] Gill P.P.S., Jawandha S.K., Kaur N.: Transitions in mesocarp colour of mango fruits kept under variable temperatures. J Food Sci Technol. 2017 Dec;54(13):4251-4256.

[2] Meena N.K., Asrey R.: Tree age affects physicochemical, functional quality and storability of Amrapali mango (Mangifera indica L.) fruits. J Sci Food Agric. 2017 Dec 12.

[3] Shah K.A., Patel M.B., i wsp.: Mangifera indica (mango). Pharmacogn Rev. 2010 Jan;4(7):42-8.

[4] Nutrient Data Laboratory, ARS, USDA National Food and Nutrient Anlaysis Program Wave 12i, 2008, Beltsville MD.

[5] Evans S.F., Beebe M., i wsp.: Mango Supplementation Has No Effects on Inflammatory Mediators in Obese Adults. Nutr Metab Insights. 2017 Sep 25;10:1178638817731770.

[6] Ediriweera M.K., Tennekoon K.H., Samarakoon S.R.: A Review on Ethnopharmacological Applications, Pharmacological Activities, and Bioactive Compounds of Mangifera indica (Mango). Evid Based Complement Alternat Med. 2017;2017:6949835.

[7] Hathcock J.N., Hattan D.G., i wsp.: Evaluation of vitamin A toxicity. Am J Clin Nutr. 1990 Aug;52(2):183-202.

[8] Sellés A.J., Villa D.G., Rastrelli L.: Mango polyphenols and its protective effects on diseases associated to oxidative stress. Curr Pharm Biotechnol. 2015;16(3):272-80.

Sprawdź ile kalorii dziennie spalasz

Oblicz

Opublikowano ponad miesiąc temu
Oceń artykuł
Autor artykułu:
, Dyplomowany dietetyk, neurobiolog i trener personalny.

Twoja opinia jest ważna. Zarówno dla nas jak i innych osób korzystających z naszego serwisu.

Twój adres e-mail nie będzie opublikowany.
Obowiązkowe pola są oznaczone