Mango

16 18 20
Kalorie: 67 kcal Białko: 0.5 g Tłuszcze: 0.3 g Węglowodany: 15.3 g

Mango jest jednym z tych owoców tropikalnych, po które bardzo chętnie sięgamy. Jego egzotyczny smak łączy w sobie słodycz, odrobinę cierpkości i całe mnóstwo orzeźwienia. Powszechnie owoc ten wykorzystywany jest do przyrządzania dań egzotycznych. Naturalnie mango rośnie bowiem w dalekich Indiach i tam od tysięcy lat jest jednym ze składników zdrowej, energetycznej diety. Mango może mieć różne kolory, w zależności od stopnia dojrzałości owocu. Niedojrzałe mango jest zielone, potem zmienia barwę na żółto-czerwoną. Pod skórką kryje się złocisty miąższ oraz dość duża pestka.

Mango nie tylko doskonale smakuje i pięknie pachnie, ale ma też mnóstwo składników korzystnych dla naszego zdrowia. Warto po nie sięgać jak najczęściej, szczególnie w tym czasie, gdy sezon na nasze krajowe owoce powoli się kończy. Dojrzałe, gotowe do spożycia mango powinno być lekko miękkie, a skórka uginać się pod dotykiem. Jeśli w sprzedaży dostępne jest mango twarde, należy po zakupie odłożyć je na kilka dni – wtedy zmięknie i będzie idealne do spożycia.

Mango właściwości

Unikalnym składnikiem mango jest substancja o nazwie magniferyna. Ma ona właściwości antywirusowe i bakteriobójcze – niszczy w naszym organizmie drobnoustroje chorobotwórcze. Działa też przeciwbólowo i przeciwzapalnie. Magniferyna ma silne właściwości antyoksydacyjne, a także badana jest pod kątem zapobiegania transformacji nowotworowej w komórkach.

Mango jest bardzo bogatym źródłem witamin. Zawiera witaminy A i E, które korzystnie wpływają na stan skóry, włosów i paznokci. To także bogate źródło witaminy C oraz witamin z grupy B, poprawiających funkcjonowanie układu nerwowego i immunologicznego. Nie brakuje też pierwiastków, takich jak potas, magnez i miedź. Ponadto mango jest bogatym źródłem błonnika i pektyn. Jest doskonałym produktem dla osób będących na diecie odchudzającej, pomaga w utrzymaniu stałego poziomu cukru we krwi, na długo zapewnia uczucie sytości i chroni przed pojawianiem się napadów głodu, które są najbardziej zgubne dla osób, które chcą stracić nadmiar kilogramów.

Owoce mango bogate są również w liczne enzymy, które wspomagają trawienie i korzystnie wpływają na pracę układu pokarmowego. Pomagają uregulować pracę żołądka i jelit oraz pozbyć się wzdęć i zaparć.

Mango zastosowanie

Owoce mango można jeść na surowo – wystarczy je obrać i pokroić na kawałki, a otrzymamy smaczną i sycącą przekąskę. Można też po prostu przeciąć owoc na pół i jego miąższ jeść łyżką. Mango doskonale pasuje jako dodatek do lodów, deserów i ciast zarówno pieczonych, jak i przyrządzanych na zimno. Świetnie smakuje sok z mango lub przyrządzony na jego bazie koktajl. Świeżo wyciśnięty sok idealnie podkreśli również smak sałatki owocowej. W krajach, gdzie mango rośnie naturalnie i jest stałym elementem diety, owoc ten dodawany jest do potraw typu curry, a także do zup czy dań mięsnych.

Mango można również wykorzystać do pielęgnacji urody. Enzymy zawarte w owocu sprawiają, że można zrobić z niego bardzo skuteczny peeling oczyszczający, który usuwa martwy naskórek, dodaje skórze blasku i dodatkowo ją rozświetla. Nie bez powodu mango jest często składnikiem balsamów i kremów do pielęgnacji ciała.

Zobacz również:
Oceń
ponad miesiąc temu