Makaron pełnoziarnisty

16 18 20
Kalorie: 345 kcal Białko: 15.2 g Tłuszcze: 13.1 g Węglowodany: 68 g

Nazwa makaron pełnoziarnisty pochodzi od rodzaju mąki użytej do jego produkcji. Wykorzystuje się do jego wytwarzania surowiec w postaci całych, niełuskanych nasion zbóż. Jest on zmielony razem z zewnętrznymi okrywami. Dzięki temu uzyskuje się mąkę razową, która jest ciemniejsza od zwykłej mąki białej. To właśnie ona jest bazą do produkcji makaronów pełnoziarnistych. Zgodnie z piramidą żywienia,  produkty pełnoziarniste powinny stanowić podstawę codziennej diety.

Istnieje wiele typów makaronów pełnoziarnistych, które różnią się między sobą przede wszystkim typem mąki, z którego jest produkowany. Może to być mąka pszenna, orkiszowa albo żytnia. Warto zawsze sprawdzić to na opakowaniu przed kupnem konkretnego produktu.

Właściwości odżywcze makaronu pełnoziarnistego – witaminy i minerały

Łuska z ziarna zbóż ma wysoką zawartość błonnika. Makaron pełnoziarnisty pomaga w zintensyfikowaniu procesów trawiennych. Przyspiesza on metabolizm. Jedna porcja takiego makaronu pokrywa nawet 20% dziennego zapotrzebowania na ten składnik. Dzięki temu następuje przyspieszenie pasażu jelitowego, co chroni przed zaleganiem treści pokarmowych w jelitach. Wysoka zawartość błonnika to także dobra wiadomość dla diabetyków. Pomaga on zachować poziom cukru na odpowiednim poziomie. Błonnik wpływa także na zmniejszenie wchłanialności cholesterolu.

Makaron pełnoziarnisty to dobre źródło witamin z grupy B, a także wielu cennych minerałów. To źródło kwasu foliowego, który jest niezbędne dla kobiet w ciąży. W makaronie z pełnego przemiału można odnaleźć wiele niacyny. To witamina konieczna, by układ nerwowy dobrze działał, ale również wpływa ona na stan skóry i błon śluzowych. Fosfor, którego źródłem jest pełne ziarno, wspomaga metabolizm, a także wzmacnia układ kostny.

Bielmo, główna część ziarna, zawiera wiele białka, mimo iż nie jest ono pełnowartościowe stanowi cenne uzupełnienie dziennej puli aminokwasowej. Ponadto ten typ makaronu zawiera węglowodany złożone, w tym skrobię. Po zjedzeniu nawet niedużej porcji potrawy z jego dodatkiem, uczucie sytości jest zachowane na dłużej, a co za tym idzie, nie ma potrzeby podjadania. To ważne dla osób na diecie. Oczywiście, by makaron pełnoziarnisty faktycznie był wartościowym uzupełnieniem naszej diety, nie wolno łączyć go z kalorycznymi sosami. Najlepiej sprawdzi się delikatny sos warzywny albo lekka potrawka z piersią kurczaka.

Kalorie – ile kalorii ma pełnoziarnisty makaron?

Ilość kalorii zależna jest od mąki,z której wykonany jest makaron, a także dodatku jaj. Średnio 100 g makaronu pełnoziarnistego dostarcza 345 kcal, w tym 15,2 g białka, 1,3 g tłuszczów, 68 g węglowodanów i 6,2 g błonnika.

Zastosowanie makaronu pełnoziarnistego

Makaron pełnoziarnisty może być wykorzystywany w kuchni w identyczny sposób, jak inne jego odmiany. W formie pełnoziarnistej dostępnych jest wiele wzorów i rozmiarów makaronu, dlatego dobrze dopasowuje się do konkretnych potrzeb. Przy korzystaniu ze zdrowszego zamiennika popularnego produktu, warto również resztę dania przygotować w formie bardziej dietetycznej. Z pomocą przychodzi kuchnia śródziemnomorska, która proponuje wiele zdrowych i lekkich rozwiązań kulinarnych. Smak makaronu pełnoziarnistego jest bardziej wyrazisty, dlatego nie potrzebuje on w zasadzie wielu dodatków, by zachwycić smakiem.

Ważny jest sposób gotowania makaronu pełnoziarnistego. Należy go gotować w dużej ilości wody. Na jeden litr wody powinno przypadać 100 g suchego produktu. Dzięki temu nie będzie on sklejony. Najlepiej jeść makaron w formie al dente. Nawet najlepszy makaron, który zostanie rozgotowany, stanie się prawdziwą bombą kaloryczną i utraci wiele swoich specyficznych składników.

Zobacz również:
Oceń
ponad miesiąc temu