Jesteś na:

Kwiaty na talerzu – rodzaje jadalnych kwiatów

16 18 20

Choć obecnie kwiatami jadalnymi posypujemy sałatki lub ozdabiamy potrawy, w kuchni stosowano je już w starożytności. Często spotykane są w restauracjach jako elegancki dodatek do przystawek. Decydując się na ich spożycie, należy upewnić się, że dane kwiaty można jeść. Które więc rodzaje znajdują się na liście kwiatów jadalnych?

Kwiaty jadalne

Kwiaty jadalne nadają się zarówno do sałatek, ciast i koktajli, jak i do innych potraw. Mogą być jedzone na surowo, ale smaczne są również kwiaty suszone lub kandyzowane. Poleca się je jako uzupełnienie diety, ze względu zawartość ważnych dla zdrowia składników odżywczych. Przed konsumpcją tych roślin należy jednak upewnić się, iż nie zostały one wcześniej spryskane pestycydami lub innymi chemikaliami. Najlepszą opcją jest ich samodzielna uprawa w ogrodzie. A jakie kwiaty wybierać do spożycia?

  • Chryzantemy i bratki badanie opublikowane w czasopiśmie „Molecules” dowiodło, że kwiaty te rosną w glebach o największej gęstości mineralnej. W rzeczywistości mogą być uważane za pokarm cechujący się wysoką zawartością potasu (poziomy potasu w tych kwiatach są wyższe niż w wielu owocach i warzywach). Oprócz tego zawierają znaczne ilości witamin A, C i B oraz minerałów takich jak wapń, fosfor i żelazo. Bratek często jest również stosowany w leczeniu trądziku i innych chorób skórnych.
  • Mniszek lekarski – ziele mniszka lekarskiego chroni organizm przed stresem oksydacyjnym, a karotenoidy w nim zawarte zmniejszają ryzyko zwyrodnienia plamki żółtej. W medycynie stosowany jest w leczeniu infekcji i chorób wątroby. Ma działanie moczopędne.
  • Stokrotka – najczęściej spotykana w ogródkach, parkach i na łąkach, to źródło beta-karotenu, olejków eterycznych, soli mineralnych i flawonoidów. Wykorzystywana jest w kosmetykach i maściach jako środek przyspieszający gojenie się ran. Dzięki lekko miętowemu smakowi stanowi doskonały dodatek do herbat, koktajli oraz deserów.
  • Czarny bez – jego kwiaty również odznaczają się zawartością flawonoidów, olejków eterycznych, steroli, soli mineralnych i witamin. Zwiększają odporność, działają moczopędnie i przeciwgorączkowo. Ze względu na swój aromat sprawdzają się jako składnik syropu, nalewki czy herbat.
  • Lawenda – kwiat o bardzo intensywnym, ziołowym zapachu. Działa przeciwskurczowo, antyreumatyczne i antyseptyczne. Pomaga także w problemach trawiennych, zmniejszając ból brzucha i wzdęcia. Można z niej przygotować aromatyczną herbatę lub miód.
  • Róża – popularny kwiat ozdobny. Mimo silnego, kwiatowego zapachu jej smak jest dość subtelny i owocowy. Zawiera flawonoidy, duże ilości witaminy C, olejki eteryczne, glikozydy oraz karotenoidy. Działa korzystnie na układ odpornościowy. Jej płatki wykorzystywane są do produkcji wielu przetworów. Idealna zarówno jako przyprawa do mięs, jak i składnik deserów.
  • Kwiaty nagietka – swym ostrym smakiem przypominają szafran, dzięki czemu świetnie pasują do zup, makaronów, sałatek i potraw z ryżu. Tylko płatki są jadalne i posiadają właściwości zabarwiające.
  • Goździki – znakomite do wina lub jako dekoracja ciast. Słodkie płatki należy odciąć od gorzkiej bazy kwiatu. Płatki dodają koloru sałatkom. Są również używane jako składnik francuskich likierów.
  • Anyż – znany również jako mięta lukrecji. Zarówno młode liście, jak i purpurowe kwiaty mają łagodny, lukrecjowy smak. Fioletowe rurki kwiatowe można dorzucić do sałatek lub dodać do fantazyjnych napojów, aby uzyskać pożądane kolor i smak.
  • Nasturcja jest porównywana do chrzanu lub rzodkiewki ze względu na jej pikantny smak i intensywny zapach. Jej płatki są polecane do sałatek, jako dodatek do jaj, zapiekanek i ryżu. Zawierają cenne składniki odżywcze, takie jak: sole mineralne, olejki eteryczne, siarka oraz błonnik, przez co mogą być pomocne przy zwalczaniu infekcji dróg moczowych oraz w leczeniu przeziębień.

Powyżej opisano jedynie kilka przykładów jadalnych kwiatów. W rzeczywistości jest ich o wiele więcej. Nim jednak wybierzesz się do ogrodu i zbierzesz bukiet kwiatów na stół, pamiętaj, że niektóre z nich są trujące. Upewnij się, że dokonałeś/aś pozytywnej identyfikacji każdej odmiany, której używasz. Warto pamiętać, że przed spożyciem wszystkie kwiaty należy dokładnie umyć w zimnej wodzie, gdyż mogą być one domem dla owadów.

Literatura:

  1. Lara-Cortés E., Osorio-Díaz P., Jiménez-Aparicio A., Bautista-Bañios S., Nutritional content, functional properties and conservation of edible flowers. Review, Arch Latinoam Nutr. 2013 Sep;63(3):197–208,
  2. Loizzo M. R., Pugliese A., Bonesi M., Tenuta M. C., Menichini F., Xiao J., Tundis R., Edible Flowers: A Rich Source of Phytochemicals with Antioxidant and Hypoglycemic Properties, J Agric Food Chem., 2016 Mar 30;64(12):2467–74,
  3. Koike A., Barreira J. C., Barros L., Santos-Buelga C., Villavicencio A. L., Ferreira I. C., Edible flowers of Viola tricolor L. as a new functional food: antioxidant activity, individual phenolics and effects of gamma and electron-beam irradiation, Food Chem. 2015 Jul 15;179:6–14,
  4. Rop O., Mlcek J., Jurikova T., Neugebauerova J., Vabkova J., Edible flowers – a new promising source of mineral elements in human nutrition. Molecules, 2012 May 31;17(6):6672–83.

Kup dietę już za 20zł

Zobacz >>

Opublikowano ponad miesiąc temu
Oceń artykuł
Autor artykułu:
Katarzyna Urbańska
, Dyplomowany dietetyk kliniczny. Uwielbia gotować, udowadniając, że zdrowe jedzenie może być pyszne!

Twoja opinia jest ważna. Zarówno dla nas jak i innych osób korzystających z naszego serwisu.

Twój adres e-mail nie będzie opublikowany.
Obowiązkowe pola są oznaczone

Chcesz być na bieżąco?