Kurkuma

16 18 20
Kalorie: 354 kcal Białko: 8 g Tłuszcze: 10 g Węglowodany: 65 g

Inaczej szafran indyjski albo ostrzyż długi. Kurkuma jest popularną przyprawą wykorzystywaną w kuchni orientalnej. Nie posiada swoistego smaku ani zapachu, ale jej dodatek do potraw sprawia, że nabierają one słonecznego, ciepłego zabarwienia.

Kurkuma jest orientalną przyprawą wywodzącą się z Indii, która znana jest już od ponad 4000 lat i zajmuje ważną pozycję w medycynie dalekiego wschodu. Z botanicznego punktu widzenia, szafran indyjski jest gatunkiem byliny z rodziny imbirowatych, czemu zawdzięcza właściwości rozgrzewające. Substancją zawartą w tej przyprawie o właściwościach prozdrowotnych na organizm człowieka jest kurkumina.

Właściwości kurkumy – witaminy i składniki mineralne

Korzystne właściwości prozdrowotne kurkumy wynikają z zawartości kurkuminy, która wykazuje działanie przeciwzapalne, antyutleniające oraz antykancerogenne na organizm człowieka. Wpływa na prawidłową pracę przewodu pokarmowego, szczególnie wątroby i dróg żółciowych, dzięki czemu ułatwia trawienie ciężkostrawnych potraw z dużą ilością tłuszczu. Kurkuma wzmacnia ponadto odporność swoistą oraz nieswoistą organizmu, ponieważ działa na organizm przeciwdrobnoustrojowo oraz przyspiesza gojenie się ran. Kurkuma wykazuje korzystne właściwości w schorzeniach sercowo-naczyniowych, ponieważ obniża stężenie cholesterolu LDL we krwi, którego nadmiar zostaje odłożony w postaci blaszek miażdżycowych w naczyniach krwionośnych. Ponadto dostarcza potasu, który obniża ciśnienie tętnicze krwi i wpływa na równowagę wodno-elektrolitową i kwasowo-zasadową organizmu.

Kurkuma jest dobrą przyprawą dla osób starszych, które zmagają się z reumatoidalnym zapaleniem stawów, ponieważ niweluje ból, wzmacnia elastyczność stawów oraz przyspiesza procesy regeneracyjne. W kurkumie zawarty jest ponadto magnez, który wpływa na pracę mięśni szkieletowych oraz wyściełających przewód pokarmowy w taki sposób, że zapobiega skurczom oraz warunkuje odpowiednie przekazywanie informacji między poszczególnymi komórkami. Dodatkowo dostarcza żelaza, niezbędnego do prawidłowej pracy erytrocytów, które rozprowadzają tlen z płuc do tkanek, zwiększając wydolność organizmu oraz zapobiegając anemii.

Kurkumina zawarta w szafranie indyjskim wykazuje działanie antynowotworowe, poprzez wywoływanie naturalnej śmierci komórek. Niektóre badania wskazują, że może chronić przed przerzutami międzynarządowymi.

Kalorie – ile kalorii ma kurkuma?

100 g kurkumy dostarcza 354 kcal, z czego 65 g węglowodanów, 10 g tłuszczu oraz 8 g białka.

Kurkuma – zastosowanie

Kurkuma wykorzystywana jest do potraw kuchni indyjskiej i hinduskiej m.in. wchodzi w skład mieszanki curry. Kurkumę warto dodawać w celu nadania żółto-pomarańczowej barwy potrawom, masie na ciasto oraz ryżowi. Kurkuma stanowi podstawowy składnik tzw. złotego mleka, które wpływa na wzmocnienie odporności organizmu.

Zobacz również:
Oceń
ponad miesiąc temu