Koper

16 18 20
Kalorie: 26 kcal Białko: 2.8 g Tłuszcze: 0.4 g Węglowodany: 7 g

Koper to roślina z rodziny selerowatych. Nazwą tą obejmuje się też inne rośliny, na przykład  koper włoski – fenkuł. W Polsce najbardziej popularny jest koper ogrodowy, który wywodzi się z Azji południowo-wschodniej. Nie pojawia się on już w stanie dzikim, a jedynie jako roślina uprawiana. Jej zasięg obejmuje niemal cały świat. Nie ma dużych wymagań w stosunku do gleby, jest bardzo łatwy w uprawie. Jest to roślina przyprawowa, która znana była już w starożytnym Rzymie.

Właściwości odżywcze kopru – witaminy i minerały

Koper włoski wykorzystuje się przede wszystkim przy problemach trawiennych. Pomaga przy problemach z wypróżnianiem się. Niewielka ilość tej rośliny posiada aż 15 g błonnika, który znacząco poprawia jakość procesów przemiany materii. Koper włoski działa wiatropędnie, pomaga przy nudnościach. Dzieje się tak dzięki wysokiej zawartości olejków eterycznych w jego składzie. Herbata przygotowywana z kopru ma zastosowanie w przypadku kolek u małych dzieci. Napar wykonywany z suszonych nasion kopru włoskiego ma właściwości zwalczające wzdęcia. W przypadku dzieci sprawdzi się przy braku apetytu.

Koper włoski to jedno z ziół pomocnych przy infekcjach. Działa przeciwgorączkowo, zmniejsza uciążliwość kaszlu. Przy schorzeniach dróg oddechowych sprawdzi się stosowanie oleju koprowego. Można go dodawać na przykład do miodu albo wykonywać za jego pośrednictwem lecznicze inhalacje. Sam fenkuł wspomaga działanie układu immunologicznego, aktywując go do bardziej intensywnej pracy. Od dawna był on wykorzystywany również jako naturalny środek łagodzący działanie stresu na organizm, a także poprawiający wzrok.

Koper to dobre źródło fitoestrogenów, które mają działanie przypominające żeńskie hormony płciowe. Z tego powodu warto włączyć go do diety kobiet w okresie menopauzalnym. Pomoże także matkom karmiącym piersią, ponieważ substancje w nim zawarte wzmagają produkcję mleka.

Koper to dobre źródło ważnego dla organizmu magnezu i witamin z grupy B. Dzięki temu wpływa łagodzące na objawy stresowe i zmniejsza uciążliwość migren.

Koperek ma silne właściwości moczopędne. Wpływa na poprawę działania nerek. Złagodzi również objawy alergii, za sprawą zawartości histaminy.

Kalorie – ile kalorii ma kasza jaglana?

100 g kaszy jaglanej dostarcza 26 kcal, 2,8 g białka, 0,4 g tłuszczów i 7 g węglowodanów.

Zastosowanie kopru

Koper używany jest jako przyprawa. W formie pędów z baldachimami, dodaje się go do kiszenia ogórków i innych warzyw, nadając im wyjątkowy smak. Liście kopru to dodatek do sałatek, ziemniaków, nabiału, zup i innych potraw. Wykorzystuje się zarówno koper w formie świeżej, jak i suszonej. Koper występuje w kuchniach z różnych zakątków świata, zarówno arabskiej, jak i śródziemnomorskiej. Koper do potraw dodaje się tuż przed podaniem. Wysoka temperatura niszczy jego składniki wartościowe dla organizmu.

Od dawna zalety kopru wykorzystywano w ziołolecznictwie i medycynie ludowej. Liście kopru zbiera się przed ich okresem kwitnienia, natomiast nasiona – w sezonie letnim, kiedy są już w pełni dojrzałe. Należy je wysuszyć w zacienionym, ale przewiewnym miejscu.

Rozbudowane baldachimy kwiatowe wykorzystuje się w celach zdobniczych. Olejek uzyskiwany z tej rośliny to składnik niektórych past do zębów raz mydeł zapachowych. Koper przyczyni się do poprawy wyglądu skóry tłustej. Pomagają płukanki do włosów przetłuszczających się. Wystarczy wykonać z niego napar o właściwościach tonizujących i wykorzystać go do przemywania skóry.

Zobacz również:
Oceń
5.0/10. Oddano 1 głosy.
ponad miesiąc temu