Jesteś na:

Kolagen na stawy – w tabletkach, w proszku czy do picia?

16 18 20

Problemy z bolącymi stawami to zmora nie tylko sportowców, ale również osób po 50. roku życia. Białko kolagenowe odpowiada za ich prawidłowe działanie, ale niestety wraz w wiekiem jego ilość spada. Warto wspomóc się preparatami zawierającymi kolagen. Na rynku dostępne są suplementy w tabletkach, proszku i płynie.

Kolagen

Kolagen to główny składnik tkanki łącznej, który stanowi około 30 % wszystkich białek występujących w organizmie człowieka. Jest dość zróżnicowany. Do tej pory wyodrębniono jego 20 rodzajów, z czego 12 sklasyfikowano. Z punktu widzenia przeciętnej osoby do najważniejszych należą:

  • kolagen typu I, który buduje skórę, włosy, paznokcie, kości, więzadła i organy wewnętrzne,
  • kolagen typu II, który tworzy chrząstki,
  • kolagen typu III, który kształtuje chrząstki, ścięgna, kości, zębinę i inne tkanki łączne.

Po 25. roku życia poziom kolagenu spada w wyniku zaburzenia równowagi między jego biosyntezą a rozkładem. Ubytek tego składnika może wywoływać wiele schorzeń kości i stawów, a także wpływać na wygląd skóry i paznokci oraz funkcjonowanie naczyń limfatycznych i krwionośnych. Naturalnymi źródłami kolagenu są ryby, wołowina, wieprzowina i drób. Z pomocą przychodzą także hydrolizaty w postaci suplementów diety, które chronią przed ww. problemami zdrowotnymi. Przypuszcza się, że ich doustne spożywanie działa na syntezę makrocząsteczek macierzy zewnątrzkomórkowej, w tym struktur kolagenu, co może zwiększać zdolność stawów do amortyzowania wstrząsów i zmniejszać ryzyko pogorszenia ich stanu.

Kolagen w tabletkach

Na rynku można spotkać wiele tabletek z kolagenem często z dodatkiem substancji, które mają na celu spotęgować jego działanie. Najbardziej popularne są kapsułki zawierające kolagen rybi wzbogacony o kwas hialuronowy i kompleks niezbędnych witamin. Cieszą się dobrą opinią oraz przystępną ceną (około 40 zł za 90 tabletek). Uznaniem mogą pochwalić się również tabletki z rybim kolagenem z dodatkiem alg morskich i witaminy E. Uważa się je za bardzo dobre, ale niestety trzeba za nie sporo zapłacić (około 200 zł za 60 kapsułek).

Kolagen w proszku

Sproszkowany kolagen dzięki swojej formie oraz neutralnemu smakowi i zapachowi może być z powodzeniem dodawany do wody, mleka, jogurtów, koktajli, soków i innych napojów. Zaleca się przyjmowanie 5 g (1 łyżeczki) preparatu w ciągu dnia i łączenie z produktami o wysokiej zawartości witaminy C w celu zwiększenia jego przyswajania. Ceny suplementów w proszku zawierają się w przedziale 30160 zł i zależą od wielkości opakowania oraz składu produktu.

Kolagen do picia

Na rynku dostępne są także płynne formy kolagenu (przeważnie morskiego) z dodatkiem substancji wzmacniających jego działanie, m.in. bogatej w witaminę C aceroli oraz poprawiającego elastyczność skóry kwasu hialuronowego. Preparaty przeznaczone do picia są jednak mało popularne. Ich cena zależy od objętości oraz zawartości składników i waha się między 30 a 120 zł.

Kolagen – opinie

Opinie na temat suplementów kolagenowych są w przeważającej części pozytywne. Przede wszystkim zwraca się uwagę na poprawę stanu skóry, włosów i paznokci, jak również na zmniejszenie problemu bolących stawów, ale tylko dzięki regularnemu stosowaniu. Za negatywną cechę preparatów wymienia się ich wysoką cenę.

Podsumowując, warto zadbać o źródła kolagenu w swojej diecie, by spowolnić procesy starzenia się skóry i wpłynąć na regenerację stawów. Oprócz naturalnych produktów na sklepowych półkach czekają na nas suplementy zawierające hydrolizaty kolagenu. Warto zapoznać się z ich składem, dostosować formę do swoich preferencji i przyjmować go regularnie, by cieszyć się zadowalającymi efektami stosowania. Nie można zapominać również o piciu odpowiedniej ilości wody w ciągu dnia i dostarczaniu naturalnych źródeł witaminy C w celu lepszego wchłonięcia się preparatu.

 

Literatura:

Czubak K.A., Żbikowska H.M., 2014. Struktura, funkcja i znaczenie biomedyczne kolagenów. Ann. Acad. Med. Siles, 68, 4, s. 245 – 254

Świderski, F., Czerwonka, M., Waszkiewicz-Robak, B., 2009. Hydrolizat kolagenu – nowoczesny suplement diety. Przemysł Spożywczy, 63, 4, s. 42 – 44

Oceń
Kolagen na stawy – w tabletkach, w proszku czy do picia? - 8.7/10. Oddano 9 głosy.
ponad miesiąc temu

Twoja opinia jest ważna. Zarówno dla nas jak i innych osób korzystających z naszego serwisu.

Twój adres e-mail nie będzie opublikowany.
Obowiązkowe pola są oznaczone

Chcesz być na bieżąco?