Jesteś na:

Kawa inka, skład, wady i zalety. Czy kawa inka jest zdrowa?

16 18 20

Kawa jest jednym z najbardziej popularnych napojów w Polsce. Według przeprowadzonych badań ok. 80% dorosłych Polaków deklaruje, że pije ją regularnie [1]. Umiarkowane spożycie kawy może przynieść wiele korzyści zdrowotnych. Jednakże w niektórych przypadkach z przyczyn zdrowotnych zaleca się ograniczenie picia kawy lub zupełne z niej zrezygnowanie. Dla osób, które nie chcą lub nie mogą spożywać tradycyjnej kawy alternatywą może być picie kawy zbożowej.

Kawa inka

Kawa zbożowa inka, jak wskazuje jej nazwa, jest napojem otrzymywanym ze zbóż. Smak inki jest zbliżony do tradycyjnej kawy. Poza najbardziej popularną oryginalną „Inką”, na półkach sklepowych znaleźć możemy również kawę „Anatol” oraz kawy zbożowe wielu innych producentów. Poszczególne produkty nieco różnią się między sobą właściwościami czy składem. Niemniej jednak bez problemu możemy wymienić cechy wspólne łączące poszczególne napoje. Przyjrzyjmy się najpierw składnikom kawy zbożowej.

Kawa inka – skład

Najczęściej wytwarza się kawę z prażonych ziaren jęczmienia oraz żyta. Dodatkowo w skład inki wchodzi cykoria oraz buraki cukrowe. W odróżnieniu od tradycyjnej kawy nie zawiera ona kofeiny. Wiele kaw zbożowych wzbogacanych jest w składniki mineralne. Producenci dodają do nich m.in. magnez czy wapń. Na rynku istnieją również wersje kawy zbożowej bezglutenowej. Dla osób z celiakią powstała inka oznaczana licencjonowanym symbolem Przekreślonego Kłosa. W składzie kawy zbożowej możemy znaleźć także takie dodatki jak np. figi [2].

Sięgając po kawę zbożową warto dokładnie przeczytać etykietę. Poszczególne kawy różnią się bowiem od siebie składem. Niektóre z nich zawierają stabilizatory, barwniki, aromaty, emulgatory, częściowo utwardzone tłuszcze roślinne, cukier czy syrop glukozowy. Mają one niestety niewiele wspólnego ze zdrowym odżywianiem.

Kawa inka w ciąży

W okresie ciąży wydłużeniu ulega czas wydalania kofeiny z organizmu i dochodzi tym samym do przedłużonego okresu jej oddziaływania. Kofeina i jej metabolity przenikają przez łożysko. Wpływ kofeiny na przebieg ciąży jest uzależniony od wielkości jej spożycia, dlatego kobiety ciężarne powinny ograniczyć ją do 300 mg dziennie. Istnieją badania wskazujące, iż przekroczenie tej dawki może prowadzić do poronienia, przedwczesnego porodu czy obniżenia masy ciała noworodka [3].

Kawa zbożowa nie zawiera w swoim składzie kofeiny. Może być zatem spożywana przez kobiety w ciąży. Poradnik żywienia kobiet w ciąży wydany przez Instytut Matki i Dziecka w jadłospisie uwzględnia właśnie kawę zbożową [4].

Warto stosować ją jako alternatywę kawy tradycyjnej w tym szczególnym dla kobiet okresie.

Wady i zalety kawy zbożowej inka

Kawy zbożowe cieszą się obecnie sporym zainteresowaniem. Zawierają one wiele substancji bioaktywnych, w tym związki o właściwościach przeciwutleniających i zwalczających wolne rodniki. Kawa inka, będąca produktem zbożowym jest źródłem błonnika pokarmowego. Natomiast cykoria, często wchodząca w skład kaw zbożowych, posiada szeroki wachlarz właściwości prozdrowotnych. Ze względu na obecność polisacharydu inuliny reguluje metabolizm lipidów i węglowodanów oraz wykazuje działanie przeciwnowotworowe.

Do zalet inki na pewno zaliczyć możemy brak przeciwwskazań do jej spożywania przez dzieci, kobiety w ciąży czy osoby starsze.

Kawy zbożowe mają również pewne wady. W porównaniu z kawą tradycyjną, jej zbożowy odpowiednik zawiera mniejszą ilość polifenoli, czyli naturalnych przeciwutleniaczy, które wykazują dobroczynne działanie na organizm ludzki [5]. Ponadto na inkę powinny uważać osoby, które w swojej diecie wykluczają lub ograniczają produkty zbożowe. Celiakia czy nieceliakalna nadwrażliwość na gluten na pewno są przeciwwskazaniem do jej spożywania (nie dotyczy to kaw oznaczonych licencjonowanym symbolem Przekreślonego Kłosa).  Nie każdemu odpowiada również smak inki. Jest to dość często podnoszony zarzut przez osoby ceniące sobie smak tradycyjnej kawy.

Czy kawa inka jest zdrowa?

Kawa zbożowa posiada liczne substancje o charakterze prozdrowotnym. O żadnym produkcie spożywczym nie możemy jednak powiedzieć jednoznacznie, że jest całkowicie zdrowy. Jak mawiał Paracelsus: „wszystko jest trucizną i nic nie jest trucizną, bo tylko dawka czyni truciznę”. Dzięki zawartości przeciwutleniaczy, błonnika, witamin z grupy B oraz składników mineralnych takich jak potas, fosfor czy magnez inka wpływa korzystnie na funkcjonowanie organizmu. Pomimo wielu zalet kawy zbożowej, nie powinna być ona spożywana w nadmiarze. W ostatnim czasie przeprowadzone zostało badanie polegające na oznaczeniu zawartości akryloamidu w kawach zbożowych dostępnych w Polsce. Akryloamid, czyli związek, który powstaje w czasie termicznego przetwarzania żywności, wykazuje działanie neurotoksyczne, genotoksyczne i kancerogenne. Uzyskane wyniki wykazały, iż kawa zbożowa może być istotnym źródłem akryloamidu w diecie. Zwłaszcza wśród osób pijących ją regularnie w większej ilości [6].

Kawa zbożowa wydaje się być dobrą alternatywą dla kawy tradycyjnej. Zwłaszcza osoby nadużywające kofeiny, kobiety w ciąży, osoby starsze oraz cierpiące na dolegliwości ze strony układu pokarmowego mogą czerpać korzyści z jej umiarkowanego picia.

Literatura:

  1. Zachowania żywieniowe Polaków, Komunikat z badań CBOS, sierpień 2014, Warszawa, [dostęp on-line] http://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2014/K_115_14.PDF
  2. http://inka.pl/main/
  3. Regina Wierzejska, Wpływ spożycia kofeiny na przebieg ciąży i rozwoju płdu, “Perinatologia, Neonatologia i Ginekologia”, tom 5, zeszyt 2, 110-113, 2012, [dostęp on-line] http://www.ptmp.com.pl/png/png5z2_2012/PNG52-07-Wierzejewska.pdf
  4. Dorota Świątkowska, red. Klinika Położnictwa i Ginekologii Instytutu Matki i Dziecka, Poradnik żywienia koiet w ciąży, [dostęp on-line] http://www.imid.med.pl/images/poradnik-zywienia-dla-kobiet-w-ciazy.pdf
  5. Mariola Samsonowicz, Ocena właściwości prozdrowotnych tradycyjnych kaw zbożowych produkowanych na podlasiu, w: Rola procesów technologicznych w kształtowaniu jakości żywności, pod red. Aleksandra Duda-Chodak, Dorota Najgebauer-Lejko, Iwona Drożdż, Tomasz Tarko, Kraków 2016, [dostęp on-line]  http://www.pttzm.org/attachments/File/MONOGRAFIA1.pdf#page=205
  6. Iwona Gielecińska, Hanna Mojska, Katarzyna Świderska, Kawa zbożowa jako źródło akryloamidu w diecie, “Probl Hig Epidemiol”, 2017, 98(3): 290-295, [dostęp on-line] http://www.phie.pl/pdf/phe-2017/phe-2017-3-290.pdf

Kup dietę już za 20zł

Zobacz >>

Opublikowano ponad miesiąc temu
Oceń artykuł
Kawa inka, skład, wady i zalety. Czy kawa inka jest zdrowa? - 7.7/10. Oddano 82 głosy.
Autor artykułu:
Agnieszka Pankowska
, Dyplomowany dietetyk, trener personalny i instruktor form body&mind.

Opinie

  • Twoj idol 15.07.2018, 3:36

    Efekt mefisto na zdjeciu

    Odpowiedz

Napisz swoją opinię

Twoja opinia jest ważna. Zarówno dla nas jak i innych osób korzystających z naszego serwisu.

Twój adres e-mail nie będzie opublikowany.
Obowiązkowe pola są oznaczone

Chcesz być na bieżąco?