Jesteś na:

Kawa a odchudzanie – czy kawa tuczy? Kawa z mlekiem czy bez?

16 18 20

Setki milionów ludzi pije kawę każdego dnia, często pojawia się również pytanie: „Czy mogę pić kawę na diecie redukcyjnej?”. Odpowiedź na to pytanie nie jest do końca jednoznaczna, ponieważ dużo zależy od sposobu jej spożycia.

Kawa a odchudzanie

Badanie opublikowane w 2009 roku w “Medycynie sportowej” pokazuje, że kawa zwiększa czujność, poprawia kondycję psychiczną, fizyczną, zwiększając wydajność organizmu w krótkim okresie. Pozwala więc trenować z większą mocą, poprawiając wytrzymałość i wydolność organizmu. Inne badanie opublikowane w ”International Journal of Sport Nutrition and Exercise Metabolism” wykazało, że umiarkowanie spożycie wysokiej dawki kofeiny przed ćwiczeniami zwiększa wydatek energetyczny po ćwiczeniach, wykazując w ten sposób wpływ na zmniejszenie masy ciała.

Można, zatem stwierdzić, iż kawa pozytywnie wpływa na odchudzanie i dzięki jej wypiciu np. godzinę przed treningiem poczujesz przypływ energii na dłuższy czas. Kofeina zwiększa również metabolizm i tłumi apetyt. Zalecane jest jednak jej spożycie z umiarem. O ile 12 filiżanki kawy w ciągu dnia mogą wywierać pozytywny efekt na naszym organizmie to większa ilość kofeiny może być szkodliwa dla naszego zdrowia (może wystąpić np. lęk, rozdrażnienie, zwężenie naczyń krwionośnych).

Czy kawa tuczy?

To pytanie można uznać za podchwytliwe. Odpowiadając – nie, sama kawa nie tuczy. Filiżanka zawiera około 4 kcal, co w ogólnym przeliczeniu daje minimalną ilość kalorii w ciągu dnia. Mówimy tu jednak o kawie czarnej, bez żadnych dodatków. Niestety większość osób spożywa kawę z dodatkiem mleka i cukru, która często zawiera nawet do 300 kcal. W popularnych kawiarniach można również spotkać kawę z dodatkiem syropu, posypki i bitej śmietany. Taki rodzaj podania kawy to „bomba kaloryczna”! Może zawierać nawet około 500 kcal, czyli tyle ile zawiera duża, zbilansowana porcja obiadowa. Nie dajmy się, więc zwieść, tym, iż szklanka takiej kawy nie zaszkodzi w procesie redukcji masy ciała.

Kawa z mlekiem czy bez?

Jak dotąd literatura naukowa nie wspomina o żadnym złym wpływie, jaki ta kombinacja mogłaby spowodować. Jedyne nad czym można się zastanawiać to wpływ mleka na zawartość kwasu chlorogenowego (CGA) (polifenolu zawartego w kawie), który korzystnie wpływa na nasze zdrowie, m.in. zmniejszając ryzyko zachorowania na cukrzycę typu 2. czy chorobę Alzheimera.

Badania nad wpływem mleka na stężenie CGA w napojach kawowych wykazują sprzeczne wyniki. Jedno z nich z 2010 r. mierzyło zawartość CGA we krwi po zmieszaniu mleka pełnego i śmietanki z kawą. Wykazano, że pełne mleko śmietankowe nie zmienia poziomu CGA w osoczu krwi, natomiast słodzona śmietanka bezmleczna zmniejsza go o ponad 23%.

Badanie z 2011 roku natomiast dotyczyło ilości CGA i metabolitów wydalanych z moczem i wykazało, że po wypiciu kawy z dużą ilością mleka, ilość CGA i metabolitów znajdujących się w moczu była o 28% niższa (23% spadek samych CGA). Należy jednak zaznaczyć, iż w badaniu uczestniczyła niewielka ilość osób. Potrzebne są, zatem dalsze badania z większą liczbą uczestników, aby uzyskać bardziej spójne wyniki.

Jeśli więc nie odczuwasz żadnych skutków ubocznych po wypiciu kawy lub mleka osobno, picie ich razem nie zaszkodzi twojemu zdrowiu w żaden sposób.

Jedynym rezultatem dodania mleka do kawy jest to, że wchłanianie przeciwutleniacza zwanego kwasem chlorogenowym dostępnym w kawie może zostać zmniejszone o 23%. Jeśli jednak twoim jedynym celem picia kawy jest skorzystanie z antyoksydantów CGA, zamiast picia napoju możesz użyć ekstraktów CGA z zielonych ziaren kawy.

Przy odchudzaniu należy pamiętać, iż kawa z mlekiem będzie miała więcej kalorii niż bez niego. Musisz, więc wziąć pod uwagę ilość mleka w napoju, typ mleka, jakiego używasz (ile % tłuszczu itp.) oraz dodać spożywany napój do całodniowego bilansu kalorii.

Kawa bez dodatków, dzięki zawartości kofeiny może mieć pozytywny wpływ na proces odchudzania, należy jednak pamiętać, że w utracie wagi ważna jest zbilansowana dieta i zmiana nawyków żywieniowych na całe życie, dlatego też, jeśli lubisz kawę z mlekiem niekoniecznie musisz z niej całkowicie zrezygnować. Zamień mleko np. na takie o zawartości 1,5% tłuszczu i dolicz spożyty napój do całodziennego bilansu kalorycznego.

 

Literatura:

  1. Fernández-Elías VE, Del Coso J, Hamouti N, Ortega JF, Muñoz G, Muñoz-Guerra J, Mora-Rodríguez R. Ingestion of a moderately high caffeine dose before exercise increases postexercise energy expenditure. Int J Sport Nutr Exerc Metab. 2015 Feb;25(1):46-53.
  2. Graham TE. Caffeine and exercise: metabolism, endurance and performance. Sports Med. 2001;31(11):785-807.
  3. Icken D, Feller S, Engeli S, Mayr A, Müller A, Hilbert A, de Zwaan M. Caffeine intake is related to successful weight loss maintenance. Eur J Clin Nutr. 2016 Apr;70(4):532-4.
  4. A.  Monteiro M. Carmen M. Donangelo Sophie Lafay. Chlorogenic Acids from Green Coffee Extract are Highly Bioavailable in Humans. The Journal of Nutrition, Volume 138, Issue 12, 1 December 2008, Pages 2309 2315
  5. Monteiro M.  Farah A. Perrone D. Luiz T.  Donangelo C. Chlorogenic Acid Compounds from Coffee Are Differentially Absorbed and Metabolized in Humans. The Journal of Nutrition, Volume 137, Issue 10, 1 November 2007, Pages 2196–2201
  6. Mathieu Renouf, Cynthia Marmet, Philippe Guy, Anne-Lise Fraering, Karin LongetJulie, Moulin Marc, Enslen Denis, Barron Christophe, Cavin Fabiola Dionisi. Nondairy Creamer, but Not Milk, Delays the Appearance of Coffee Phenolic Acid Equivalents in Human Plasma. The Journal of Nutrition, Volume 140, Issue 2, 1 February 2010, Pages 259–263.
  7. http://www.pap.pl/aktualnosci/zdrowie/news,1500975,eksperci-kofeina-nie-pomaga-w-odchudzaniu.html

Sprawdź swoje zapotrzebowanie kaloryczne

Darmowy kalkulator online

Opublikowano ponad miesiąc temu
Oceń artykuł
Kawa a odchudzanie – czy kawa tuczy? Kawa z mlekiem czy bez? - 4.2/5. Oddano 6 głosy.
Autor artykułu:
Katarzyna Urbańska
, Dyplomowany dietetyk kliniczny. Uwielbia gotować, udowadniając, że zdrowe jedzenie może być pyszne!

Opinie

  • katja 07.03.2018, 1:07

    Naturalna czarna kawa nigdy nie jest zła. Nawet mój dietetyk mówił, że warto ją pić podczas odchudzania. Dlatego z niej nie rezygnuję, dodatkowo stosuję niskokaloryczną dietę oraz dużo ruchu. Dzięki takim działaniom moja tkanka tłuszczowa jest regularnie spalana, a ja już niedługo będę miała szczupłą sylwetkę.

    Odpowiedz

Napisz swoją opinię

Twoja opinia jest ważna. Zarówno dla nas jak i innych osób korzystających z naszego serwisu.

Twój adres e-mail nie będzie opublikowany.
Obowiązkowe pola są oznaczone