Jesteś na:

Karmienie piersią a jedzenie czekolady, miodu, ogórków kiszonych. Co można jeść?

16 18 20

Okres laktacji jest szczególnym czasem w życiu kobiety, w którym dochodzi do wytworzenia szczególnej więzi łączącej mamę z nowonarodzonym niemowlęciem. Dieta kobiety w tym okresie powinna być w pewnych sytuacjach dopasowana do stanu zdrowia dziecka, aby wraz z mlekiem matki nie otrzymywało substancji, które przechodzą do mleka i jednocześnie mogą szkodzić dziecku. Powinna być także pełnowartościowa i bezpieczna dla mamy.

Karmienie piersią

Karmienie piersią jest zalecane przez specjalistów ze względu na szereg korzyści z tego płynących dla matki oraz dziecka. Karmienie piersią wpływa stymulująco na prawidłowy rozwój psychomotoryczny niemowlęcia, ponieważ w zależności od etapu rozwoju, mleko charakteryzuje się odmiennym składem, który odpowiada na potrzeby dziecka. Jest również jednym z najprecyzyjniej dopasowanych pokarmów do potrzeb oraz układu trawiennego dziecka, jaki stworzyła natura.

Żadna mieszanka mleko-zastępcza dla niemowląt nie odwzorowuje w idealny sposób proporcji i jakości składników zawartych w mleku kobiecym, takich jak białko, tłuszcz, witaminy oraz składniki mineralne i substancje bioaktywne. Warto dodać, że jedynie w mleku matki występują immunoglobuliny, czyli elementy układu odpornościowego, dzięki którym organizm dziecka staje się bardziej odporny na atak mikroorganizmów środowiskowych.

Czekolada a karmienie piersią

Bazą do wykonania czekolady są produkty kakaowe: kakao oraz tłuszcz kakaowy. Kakao stanowi źródło cennych składników mineralnych dla organizmu takich jak magnez czy żelazo, ale dostarcza również kofeiny, której wpływ na organizm dziecka może okazać się niekorzystny. W 100 g kakao zawartych jest ok. 230 mg kofeiny, podczas gdy dopuszczalna dzienna dawka tego składnika w diecie kobiety ciężarnej oraz w okresie laktacji to ok. 200300 mg na dobę. Zatem kostka czy dwie czekolady nie zaszkodzą, ale aby spożyć więcej lepiej poczekać do momentu odstawienia dziecka od piersi. Warto pamiętać, że nie tylko kakao stanowi źródło kofeiny w codziennej diecie. Kofeina zawarta jest również w herbacie, kawie, napojach energetyzujących, napojach typu cola.

Miód a karmienie piersią

Miód jest naturalnym produktem wytwarzanym z nektaru kwiatowego zbieranego przez pszczoły. Dostarcza szeregu witamin, składników mineralnych, enzymów i substancji bioaktywnych, które posiadają udowodniony, korzystny wpływ na organizm człowieka. Surowy miód zawiera bakterię Clostridium botulinum, która może wywołać u dziecka poważną chorobę botulizm. Zaleca się, aby do ukończenia pierwszego roku życia nie podawać dzieciom miodu, celem uniknięcia zatrucia jadem kiełbasianym. Wracając do karmienia piersią, nie stwierdzono, aby bakteria lub jej toksyny przedostawały się do mleka matki, ale zaleca się ostrożne stosowanie surowego, nieprzetworzonego miodu. Jeśli przygotujesz domowy piernik z miodem, bez obaw możesz go spożywać, gdyż w wyniku pieczenia niszczone są bakterie oraz jej przetrwalniki.

Ogórki kiszone a karmienie piersią

Ogórki kiszone są zaliczane do żywności fermentowanej z udziałem bakterii fermentacyjnych i zaliczają się do produktów o wysokiej wartości odżywczej. Żywność poddana kiszeniu charakteryzuje się korzystnym wpływem na symbiotyczną mikroflorę bytującą w naszych jelitach, która odpowiada za prawidłowe trawienie żywności oraz wytwarzanie m.in. witaminy B2 oraz K. Ogórki kwaszone stanowią również dobre źródło witaminy C w diecie oraz składników mineralnych. Nie ma rekomendacji, które nie zalecają spożywania kiszonych ogórków w trakcie ciąży oraz laktacji, a przeciwnie są one zawarte w produktach zalecanych jako źródło m.in. witaminy C.

Warto wiedzieć!

Jak długo karmić piersią?

Według zaleceń Polskiego Towarzystwa Gastroenterologii, Hepatologii i Żywienia Dzieci, należy dążyć, aby karmienie wyłącznie piersią trwało 6 miesięcy, a następnie kontynuowane na życzenie dziecka do momentu ukończenia 1. roku życia. Po 6. miesiącu dietę dziecka należy stopniowo rozszerzać o nowe pokarmy, gdyż mleko matki nie będzie wystarczające dla potrzeb rozwijającego się organizmu.

Co można jeść karmiąc piersią?

Dieta kobiety karmiącej piersią powinna dostarczać wszystkich niezbędnych składników odżywczych takich jak białko, węglowodany oraz tłuszcze, być zasobna w witaminy oraz składniki mineralne. Składniki odżywcze kobieta powinna czerpać z produktów zbożowych wykonanych z pełnego ziarna różnych zbóż (pszenica, żyto, jęczmień, owies, gryka, proso, ryż itd.), chudego mięsa, chudych i tłustych ryb morskich oraz słodkowodnych, średnio tłustego mleka oraz przetworów mlecznych, jaj, kolorowych warzyw i owoców oraz orzechów i olejów roślinnych. Należy zadbać o odpowiednie nawodnienie płynami, z których zaleca się wodę mineralną, soki warzywno-owocowe, herbatę zieloną oraz herbaty ziołowe i owocowe.

Kobieta w okresie laktacji powinna unikać żywności o wysokim stopniu przetworzenia, czyli dań na wynos z restauracji szybkiej obsługi. Nie zaleca się również spożywania słodyczy oraz wyrobów ciastkarskich, gdyż są one źródłem dużej ilości cukru oraz nasyconych kwasów tłuszczowych. Ponadto należy wykluczyć napoje zawierające kofeinę oraz wysokosłodzone.

W przypadku stwierdzenia u dziecka alergii na dany składnik żywności, kobieta powinna wykluczyć z diety ten produkt. Nie należy jednak stosować diety eliminacyjnej zapobiegawczo, gdyż nie ma żadnych dowodów, że jest skuteczna. Jej stosowanie może być trudne, a dieta uboga w pewne składniki odżywcze zależne od wyeliminowanego produktu. Drugim zaleceniem do stosowania w okresie laktacji diety eliminacyjnej jest alergia matki na dany składnik żywności. Należy pamiętać, że dieta mamy powinna być pełnowartościowa i bezpieczna przede wszystkim dla niej oraz niemowlęcia, które karmi.

Przepisy dla karmiących piersią

Kobieta karmiąca, często spożywa posiłki przygotowane na szybko. Dlatego polecam kilka przepisów na błyskawiczne i pełnowartościowe posiłki, do wykonania w maksymalnie kilka minut, które dostarczają różnych składników odżywczych.

Odżywczy koktajl morelowo-jogurtowy: zmiksuj w blenderze kubeczek jogurtu naturalnego wraz z 5-cioma łyżkami namoczonych w wodzie płatków owsianych oraz kilkoma suszonymi lub świeżymi morelami.

Owsianka „szarlotka” z orzechami i rodzynkami: do miseczki wsyp 56 łyżek płatków owsianych oraz łyżkę suszonych rodzynek i łyżkę orzechów włoskich, zalej wrzątkiem i pozostaw do momentu, aż płatki namiękną. Gdy to nastąpi dodaj pokrojone w kostkę jabłko, posyp cynamonem.

Zdrowa kanapka we włoskim stylu: na kromkę pełnoziarnistego pieczywa połóż plasterki sera mozzarella na zmianę z plasterkami pomidora. Posyp suszoną bazylią i skrop oliwą z oliwek.

Dieta kobiety karmiącej pod pewnymi względami powinna być dostosowana do potrzeb, stanu zdrowia oraz możliwości przewodu pokarmowego dziecka. Zaleca się ograniczenie spożycia czekolady oraz innych produktów będących źródłem kofeiny, ostrożność w stosunku do miodu. Z kolei kiszone ogórki karmiąca mama może bez obaw spożywać bez ograniczeń.

 

Literatura:

Gebuza G., Gierszewska M., Kazimierczak M., Michalska E., Kotzbach R.: Przygotowanie kobiet do karmienia piersią. Problemy Pielęgniarskie 2010, 18, 4, str. 406-412.

Chalcarz W.: Miód w żywieniu człowieka. Postępy fitoterapii 2004, 2, str. 91-94.

Pituch A., Hamułka J., Wawrzyniak A., Zdanowski K.: Ocena stosowania używek ze szczególnym uwzględnieniem spożycia kofeiny w wybranej grupie kobiet karmiących piersią. Roczniki Państwowego Zakładu Higieny 2012, 63, 2.

Świątkowska D.: Poradnik Żywienia kobiet w ciąży. Instytut Matki i Dziecka Klinika Położnictwa i Ginekologii.

Szajewska H., Socha P., Horvath A. ,Rybak A., Dobrzańska A., Borszewska-Kornacka M.K., Chybicka A., Czerwionka-Szaflarska M., Gajewska D., Helwich E., Książyk J., Mojska H., Stolarczyk A., Weker H.: Zasady żywienia zdrowych niemowląt. Zalecenia Polskiego Towarzystwa Gastroenterologii, Hepatologii i Żywienia Dzieci. Standardy Medyczne/Pediatria 2014, 11, 321-338

Oceń
Karmienie piersią a jedzenie czekolady, miodu, ogórków kiszonych. Co można jeść? - 9.0/10. Oddano 2 głosy.
ponad tydzień temu

Opinie

  • Natalia 15.09.2017, 3:28

    W okresie karmienia piersią jadłam w zasadzie zwyczajnie, oczywiście więcej warzyw, zero kofeiny , tylko herbatki ziołowe. ogórków i tak nie lubię ani za miodem nie przepadam więc nie było z tym problemu 😉 stosowałam dodatkowo kapsułki uzupełniające poziom kwasów omega 3 dha w organizmie, bo pomagają w prawiodłowym rozwoju maluszka. wy też coś stosowaliście tak uzupelniająco?

    Odpowiedz

Napisz swoją opinię

Twoja opinia jest ważna. Zarówno dla nas jak i innych osób korzystających z naszego serwisu.

Twój adres e-mail nie będzie opublikowany.
Obowiązkowe pola są oznaczone

Chcesz być na bieżąco?