Kapusta kiszona

16 18 20
Kalorie: 12 kcal Białko: 1.1 g Tłuszcze: 0.1 g Węglowodany: 1.3 g

Kapusta kiszona to produkt otrzymywany poprzez szatkowanie kapusty. Następnie warzywo przechowuje się w dużych beczkach, gdzie poddawane jest fermentacji przy udziale bakterii mlekowych, po wcześniejszym zasoleniu. Kapusta kiszona znana i przygotowywana jest głównie w północnej Europie, gdzie w ten sposób zabezpieczano jej zapasy na zimę, zapewniając sobie odpowiednią dawkę witaminy C w miesiącach pozbawionych świeżych warzyw i owoców. Podobny produkt występuje również w kuchni azjatyckiej (na przykład koreańskie kimchi). Kapusta kiszona i kwaszona to synonimy określające warzywo poddane dokładnie temu samemu procesowi fermentacji.

Kapusta kiszona – właściwości

Kapusta kiszona to produkt niskokaloryczny, składający się w dużej mierze z wody. Zawiera niewielkie ilości błonnika i białka. Kapustę kiszoną w dietetyce poleca się przede wszystkim z uwagi na jej bogatą zawartość witamin. Jest to przede wszystkim witamina C. Nie tylko zapobiega ona pojawieniu się infekcji, ale również wzmacnia naczynia krwionośne.  Oprócz kwasu askorbinowego, w kapuście kiszonej odnaleźć można także witaminę E, poprawiającą funkcjonowanie układu nerwowego oraz dbającą o zdrowy wygląd skóry, paznokci i włosów. Ponieważ zawiera jedynie 16 kcal w 100 g, powinny ją spożywać osoby będące w trakcie kuracji odchudzającej.

Kapusta kiszona zawiera wapń i fosfor, czyli najlepsze zestawienie minerałów zapobiegających degradacji tkanki kostnej. W jej składzie znajduje się również zapas naturalnych przeciwutleniaczy, polifenoli i karotenoidów. Ciągle prowadzone badania (między innymi przez specjalistów z Zakładu Chemii i Biodynamiki Żywności IRZiBŻ PAN) dają obiecujące rezultaty w odniesieniu do stosowania kapusty jako profilaktycznego środka antynowotworowego. Ma ona przeciwdziałać rakowi żołądka, dwunastnicy oraz jelita grubego. Bakterie mlekowe naturalnie występujące w kapuście kiszonej wzmagają ruchy jelit, likwidują zaparcia oraz przywracają naturalną florę bakteryjną. To istotne zwłaszcza po długiej antybiotykoterapii.

Nie zaleca się spożywania na surowo sfermentowanej kapusty osobom o wrażliwych żołądkach, ponieważ kapusta w takiej formie zawiera drażniące kwasy. Ma ona zdolność do regulowania poziomu ciepłoty ciała, dlatego warto podawać ją gorączkującym chorym.

Kapusta kiszona – zastosowanie

Do kapusty kiszonej dodawane jest często starte jabłko lub marchewka. Dodatkiem jest także kminek, który łagodzi objawy wzdymające po jej spożyciu. Popularna jest kuracja polegająca na piciu po pół szklanki soku z kiszonej kapusty trzy razy dziennie. Taki napój ma właściwości oczyszczające z toksyn. By nie utracić najcenniejszych właściwości kapusty kiszonej, nie należy gotować jej zbyt długo.

Kapusta kiszona to typowy produkt zimowy, który pomaga uzupełnić zapasy witaminy C w organizmie. Służy jako podstawa do stworzenia wielu dań, takich jak bigos, pierogi, czy kapuśniak. Występuje w tradycyjnym menu wieczerzy wigilijnej. Kapustę kiszoną można długo przechowywać, najlepiej w glinianych dzbankach lub drewnianych beczkach, pod warunkiem, że jest ona zalana swoją naturalną zalewą. Kapustę najlepiej kupować bezpośrednio ze zbiorczej beczki. Podczas przekładania do mniejszych opakowań traci ona wiele swoich cennych składników, za sprawą oddziaływania światła i powietrza

Zobacz również:
Oceń
ponad miesiąc temu