Jesteś na:

Kalarepa – właściwości, witaminy i indeks glikemiczny. Jak jeść kalarepę?

16 18 20

Kalarepa cechuje się wysoką zawartością witaminy C. Łatwa w przygotowaniu, dostępna w każdym większym supermarkecie. Kalarepa obniża poziom cholesterolu, a także poprawia pracę wątroby i nerek.         

Kalarepa

Smak kalarepy jest podobny do łodygi brokułu, jednak łagodniejszy i słodszy. Niektórzy opisują go również jako smak pomiędzy łagodną rzodkiewką a kapustą. Należy do warzyw krzyżowych i w zależności od odmiany może być koloru zielonego, białego lub fioletowego. Podobnie jak jej krewni, kalarepa zawiera fitochemikalia, które korzystnie wpływają na zdrowie.

Właściwości kalarepy

Warzywa krzyżowe są bogatym źródłem związków siarkowych znanych jako glukozynolany, które wspierają detoksyfikację i produkcję izotiocyjanianów, co znacznie zmniejsza ryzyko raka piersi, okrężnicy i płuc. Obszerny przegląd badań epidemiologicznych wykazał, odwrotną zależność pomiędzy spożyciem roślin krzyżowych a ryzykiem zachorowania na raka. Amerykański Instytut Badań nad Rakiem rekomenduje nawet przepis na duszone kalarepy na swojej stronie internetowej, jako naturalne zmniejszenie ryzyka zachorowania na raka.

Dieta bogata w warzywa, takie jak kalarepa, chroni organizm przed chorobami układu krążenia. W badaniu osób dorosłych, w którym przedział wiekowy wynosił od 25 lat do 74 lat wykazano, że istnieje odwrotna zależność między spożyciem owoców i warzyw a ryzykiem chorób układu krążenia i umieralnością.W “Journal of Nutrition” metaanaliza badań kohortowych pokazuje, że spożycie owoców i warzyw jest odwrotnie skorelowane z ryzykiem choroby niedokrwiennej serca. Włączając do diety więcej warzyw, takich jak kalarepa, można więc poprawić stan zdrowia serca.

Podobnie jak inne owoce i warzywa, kalarepa zawiera dużą ilości wody i błonnika, które mogą zwiększać uczucie sytości i wpływać na utratę masy ciała. Otyłość jest jednym z głównych czynników ryzyka zachorowania na cukrzycę typu 2, dlatego też poprzez zdrową dietę można zmniejszyć prawdopodobieństwo zachorowania. Jedno z badań obejmujące grupę 2332 fińskich mężczyzn potwierdza, że wyższe spożycie owoców i warzyw, w tym kalarepy, może zmniejszyć ryzyko cukrzycy typu 2.

Liście kalarepy zawierają żelazo, szczególnie ważny składnik dla osób z anemią oraz są źródłem chlorofilu związku, który wspiera pracę wątroby w procesie usuwania toksyn z organizmu, a także hamuje stany zapalne i przyspiesza gojenie ran.

Jak jeść kalarepę?

Kalarepa, czyli odmiana kapusty, jest rośliną chłodną, co oznacza, że najlepiej smakuje od wczesnej jesieni do wiosny. Smakuje dobrze zarówno ugotowana, upieczona, smażona, jak i na surowo, w zależności, którą jej część spożywamy. Częścią jadalną jest zarówno bulwa (którą przed spożyciem należy obrać), jak również łodyga i młode liście. Może być dodana do gulaszu, zup lub sałatek.

Kalarepa – witaminy i indeks glikemiczny

Główka kalarepy pokrywa całodzienne zapotrzebowanie na witaminę C, która m.in. chroni organizm przed działaniem wolnych rodników i innych toksyn, aktywizując system immunologiczny.  Jej łodyga natomiast jest dobrym źródłem witamin z grupy B (B1, B2, B6) wspierających układ nerwowy oraz witaminy K, odpowiadającej za właściwą krzepliwość krwi.

W warzywie znajduje się także dużo betakarotenu (chroni wzrok oraz wspomaga rozwój tkanek) oraz bioflawonidów – przeciwutleniaczy zabezpieczających przed nowotworami. Kalarepa to bogate źródło błonnika, zwiększającego wydalanie kwasów żółciowych i cholesterolu oraz zmniejszającego ryzyko wystąpienia miażdżycy czy choroby niedokrwiennej serca. Błonnik zapewnia również uczucie sytości oraz ułatwia pracę jelit.

Indeks glikemiczny (IG) to wskaźnik, który informuje o tym, jak gwałtownie po spożyciu danego produktu spożywczego wzrasta glukoza we krwi. Wysoki indeks glikemiczny (<76) sprawia, że wchłonięte podczas trawienia węglowodany powodują gwałtowny jej wzrost, niski (<50) natomiast nie wywołuje żadnej lub wywołuje niewielką glikemię.

Mimo iż kalarepa wykazuje wiele właściwości zdrowotnych, ma średni indeks glikemiczny (70), dlatego też osoby z cukrzycą powinni spożywać jej ograniczoną ilość.

Nie ma konkretnych badań, które wykazałyby właściwości kalarepy, gdyż przeglądy z jej udziałem skupiają się głównie na korzyściach z ogólnego spożycia warzyw i owoców. Można jednak stwierdzić, iż poprzez zawartość błonnika, witamin czy luteiny kalarepa będzie m.in. poprawiać odporność, wzrok i metabolizm, dlatego też jest polecana w diecie zdrowego człowieka.

Literatura:

  1. Liu RH. Potential synergy of phytochemicals in cancer prevention: mechanism of action.  JNutr. Dec. 2004, 3479S-3485S.
  2. Indumati Sharma, Mallikarjun Aaradhya, Madhuri Kodikonda, Prakash Ramchandra Naik. Antihyperglycemic, antihyperlipidemic and antioxidant activity of phenolic rich extract of Brassica oleraceae var gongylodes on streptozotocin induced Wistar rats. Springerplus. 2015; 4: 212.
  3. http://www.aicr.org/foods-that-fight-cancer/broccoli-cruciferous.html#intro
  4. http://lpi.oregonstate.edu/mic/food-beverages/cruciferous-vegetables#introduction
  5. Lydia A Bazzano,Jiang He, Lorraine G Ogden, Catherine M Loria, Suma Vupputuri, Leann Myers, Paul K Whelton. Fruit and vegetable intake and risk of cardiovascular disease in US adults: the first National Health and Nutrition Examination Survey Epidemiologic Follow-up Study. The American Journal of Clinical Nutrition, Volume 76, Issue 1, 1 July 2002, 93–99.
  6. Dauchet L, Amouyel P, Hercberg S, Dallongeville J. Fruit and vegetable consumption and risk of coronary heart disease: a meta-analysis of cohort studies. J Nutr. 2006 Oct;136(10):2588-93.
  7. Hyun Ah Jung, Subash Karki, Na-Yeon Ehom, Mi-Hee Yoon, Eon Ji Kim, Jae Sue Choi. Anti-Diabetic and Anti-Inflammatory Effects of Green and Red Kohlrabi Cultivars (Brassica oleracea var. gongylodes). Prev Nutr Food Sci. 2014 Dec; 19(4): 281–290.
  8. Rahim MA, Robin AHK, Natarajan S, Jung HJ, Lee J, Kim H, Kim HT, Park JI, Nou IS. Identification and Characterization of Anthocyanin Biosynthesis-Related Genes in Kohlrabi. Appl Biochem Biotechnol. Sep 2017, 30.

Kup dietę za 20zł

Sprzedaż online w kilka minut
Oceń
Kalarepa – właściwości, witaminy i indeks glikemiczny. Jak jeść kalarepę? - 6.0/10. Oddano 3 głosy.
Katarzyna Urbańska
ponad miesiąc temu Dietetyk, absolwentka Uniwersytetu Medycznego we Wrocławiu i kursów doszkalających w Akademii Dietetyki oraz Nutri Center.

Twoja opinia jest ważna. Zarówno dla nas jak i innych osób korzystających z naszego serwisu.

Twój adres e-mail nie będzie opublikowany.
Obowiązkowe pola są oznaczone

Chcesz być na bieżąco?