Jesteś na:

Kakao na diecie – właściwości, rodzaje i skład

16 18 20

Kakaowiec to niewielkie drzewo, z którego pozyskuje się nasiona, a z kolei z nich – kakao. Doceniane nie tylko przez smak i duże możliwość wykorzystania przede wszystkim w przemyśle cukierniczym. Ważne są także jego właściwości prozdrowotne.

W zależności od miejsca uprawy, klimatu, gleby i innych warunków możemy wyróżniać kilka odmian kakao. Różnią się one między sobą smakiem, aromatem i ceną.

Kakao

Nasiona z owoców kakaowca (Theobroma cacao L.) pochodzą z niewielkich drzew porastających rejony Ameryki  Środkowej i Południowej. Kakaowiec to wiecznie zielona roślina, a jej okres wegetacji trwa nieustannie. W formie sproszkowanej, popularne kakao stanowi podstawę i dodatek do wielu deserów i słodkich napojów o smaku czekoladowym. Najbardziej popularnym i uwielbianym przez większość osób wyrobem jest czekolada.

Kakao – rodzaje

Kakao różni się w zależności od miejsca uprawy kakaowca, warunków atmosferycznych, gleby oraz technik użytych przy fermentacji czy suszeniu ziaren, a także smakiem i aromatem, na które mają wpływ: gatunek drzewa, jego wiek, skład i jakość gleby, pogoda, wysokość nad poziomem morza. Ziarna kakaowca, które pochodzą z drzewa o tym samym gatunku, lecz uprawianych w różnych warunkach, mogą znacznie różnić się ponadto smakiem i innymi właściwościami.

Istnieją trzy podstawowe rodzaje drzew kakaowych, z których pozyskiwane jest kakao:

  • Criollos – jego ziarna są bardzo cenne. Kakao powstałe z tego rodzaju drzewa jest bardzo wysokiej jakości, a samo drzewo niezwykle wrażliwe na choroby i czynniki zewnętrzne. Zwany jest często „księciem kakao”.
  • Forastero – jest jednym z najczęściej uprawianych rodzajów kakaowca. Jest to gatunek wytrzymały i dość odporny na choroby.
  • Trinitario – jest to połączenie rodzajów criollos i forastero. Łączy w sobie cenione walory smakowe tego pierwszego oraz wytrzymałość i odporność drugiego gatunku.

Kakao – właściwości

Wysoka zawartość flawonoidów w kakaowcu wydaje się być bardzo skutecznym orężem w walce z nowotworami, szczególnie (jak udowodniono) raka jelita grubego. Chronią one bowiem organizm człowieka przed stresem oksydacyjnym. Poza tym wysoka ilość przeciwutleniaczy pozwala zachować młodość i piękny wygląd skóry. Kakao poprawia samopoczucie oraz wzmacnia koncentrację, poprawiając ukrwienie mózgu. Ziarna kakaowca mają także właściwości przeciwdrobnoustrojowe. Wykazano jego bardzo korzystne działanie na układ sercowo-naczyniowy. Skutecznie obniża ciśnienie tętnicze krwi. Kakao jest pomocne w relaksacji nie tylko umysłu, ale i mięśni, a także dzięki bogatej zawartości składników mineralnych, pomaga utrzymać zdrowe i mocne kości.

Kakao – skład

Oprócz białka, węglowodanów i tłuszczu, kakao jest skarbnicą związków mineralnych: magnezu, wapnia, żelaza, chromu, manganu, miedzi oraz cynku. W swym składzie kakao zawiera także chrom, który potrzebny jest w utrzymaniu prawidłowego poziomu glukozy we krwi. Kakao podnosi poziom serotoniny, który jest bardzo ważnym neurotransmiterem w mózgu, poprawiając tym samym samopoczucie. Zawiera oprócz tego witaminę C i alkaloidy: kofeinę i teobrominę, mające działanie pobudzające. Surowe kakao zawiera także kwasy tłuszczowe omega-6 oraz fenyloetyloaminę (PEA)-substancję, która poprawia skupienie i pobudza czujność umysłu. Ponadto kakao posiada pewnego rodzaju hormon przypominający endorfinę – anandamid, dzięki której utrzymuje się stan dobrego samopoczucia.

Kakao a dieta

Samo kakao nie jest takie złe jak się wydaje. Zawiera bogactwo witamin, składników mineralnych i przeciwutleniaczy, ma wiele właściwości korzystnie wpływających na organizm człowieka. Poza tym jest naturalnym i zdrowym „pobudzaczem”, wzmacnia koncentrację i poprawia nastrój. Ciemne, gorzkie kakao jest dobrym pomysłem na urozmaicenie diety i dodatek do niskokalorycznych deserów. Jego pozytywna rola w diecie zmienia się, gdy używamy słodzonego kakao czy dodajemy do niego dużą ilość węglowodanów. Wtedy jego kaloryczność rośnie, a to efekt niepożądany. Słodkie wyroby z kakao także często obfitują nie tylko w węglowodany, ale i w tłuszcz. Należy uważnie czytać etykiety, a najlepiej samemu przygotowywać czekoladowe, zdrowe przekąski w domu. Przy wyborze czekolady, warto zwróć uwagę również na zawartość kakao. Dowiedz się, które czekolady mają go najwięcej.

Kakao to bardzo smaczny, popularny i co najważniejsze, bogaty w składniki odżywcze dodatek żywnościowy. Niewiele osób potrafi odmówić sobie jego smaku – ale jak się okazuje niekoniecznie trzeba rezygnować z czekoladowego przysmaku. Ważne jest to, jakie produkt kupujemy i jak go spożywamy (dodatki). Ciemne, gorzkie kakao jest zdrowe i korzystnie wpływa nie tylko na umysł, lecz także ciało.

Kup dietę za 20zł

Sprzedaż online w kilka minut
Oceń
Kakao na diecie – właściwości, rodzaje i skład - 7.2/10. Oddano 246 głosy.
Aleksandra Musiał
ponad miesiąc temu Ukończyła dietetykę na Collegium Medicum Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz biotechnologię ze specjalizacją analityka biotechnologiczna na Uniwersytecie Rolniczym.

Twoja opinia jest ważna. Zarówno dla nas jak i innych osób korzystających z naszego serwisu.

Twój adres e-mail nie będzie opublikowany.
Obowiązkowe pola są oznaczone

Chcesz być na bieżąco?