Kakao 16 %

16 18 20
Kalorie: 448 kcal Białko: 18.2 g Tłuszcze: 21.7 g Węglowodany: 44.9 g

Kakao to nasiona owoców kakaowca, które w formie sproszkowanej stanowią podstawę do przygotowania napojów, czekolad, deserów. Drzewo kakaowca rośnie tylko w określonej strefie klimatycznej, dlatego największymi producentami kakao jest Nigeria, Ghana, Brazylia oraz Wybrzeże Kości Słoniowej. W regionie Ameryki Środkowej i Karaibów występuje inna odmiana kakao – criollo, która przez znawców uznawana jest za najlepszą na świecie, jednak jest ona bardzo trudna w uprawie, dlatego cena takiego kakao jest bardzo wysoka. Napój wytwarzany z kakao znany był już Aztekom i Majom. Ziarna kakaowca bywają nazywane „pokarmem bogów”.

Kakao – właściwości

Zgodnie z informacjami z pisma „Proceedings of the National Academy of Sciences”, naukowcy z University of California w Davis oraz uniwersytetu Heinricha Heine w Duesseldorfie i Harvard Medical School przeprowadzają bardzo szeroko zakrojone badania nad rolą kakao i gorzkiej czekolady w zwalczaniu chorób układu krążenia. Na razie wyniki są bardzo obiecujące. Jeżeli spekulacje się potwierdzą, będzie to prawdziwy przełom, który być może spowoduje pojawienie się całkowicie nowego sposobu walki z chorobami serca.

Kakao zawiera epikatechinę, czyli flawonoid. W swoim składzie kakao zawiera wiele antyoksydantów, chroniących organizm przed niekorzystnym wpływem wolnych rodników, odpowiadających nie tylko za pojawienie się chorób (nowotwory, choroby serca), ale także za przyśpieszenie procesów starzenia się organizmu.

Surowe ziarno kakaowca to bardzo bogate źródło magnezu. Przeciwdziała on pojawieniu się nieprzyjemnych skurczów, zwłaszcza w łydkach, ale przede wszystkim chroni serce. Magnez jest niezbędnym składnikiem w chwili zwiększonego wysiłku intelektualnego, ponieważ poprawia on koncentrację i łagodzi negatywne skutki stresu. Nie można zapominać o jego działaniu w profilaktyce antydepresyjnej.

W ziarnach kakao znaleźć można również inne składniki mineralne. Są to żelazo, chrom, cynk i potas. Dzięki zawartości chromu, surowe kakao zmniejsza apetyt i pozytywnie wpływa na przebieg procesów trawiennych. Dlatego nie powinny się wystrzegać go całkowicie osoby na diecie redukcyjnej.

Kakao – zastosowanie

Pamiętać trzeba, że cenne właściwości kakao zawarte są w jego surowej wersji. Dlatego zdecydować się należy na produkty jak najmniej przetworzone: gorzkie, naturalne kakao i gorzką czekoladę. Słodzone produkty instant i mleczna czekolada nie będą zawierały w swoim składzie wszystkich istotnych substancji, a do tego wprowadzają do organizmu bardzo wiele cukru. Kakao w trakcie obróbki traci bardzo wiele swoich cennych składników. Gorzkie kakao dobrze sprawdzi się w roli zdrowego dodatku do koktajli lub musli.

Ziarna kakaowca już przez Azteków i Majów uznawane były za afrodyzjak. Badania potwierdzają, że kakao zawiera fenyloetyloaminę, która wydzielana jest przez mózg w momencie odczuwania przyjemności i podniecenia seksualnego.

Kakao ma zastosowanie również w kosmetyce, za sprawą swoich właściwości nawilżających i tonizujących. Ziarna kakaowca są dodatkiem do wielu produktów służących do pielęgnacji skóry zmęczonej.

Zobacz również:
Oceń
8.0/10. Oddano 3 głosy.
ponad miesiąc temu