Jogurt naturalny 2%

16 18 20
Kalorie: 60 kcal Białko: 4.3 g Tłuszcze: 2.0 g Węglowodany: 6.2 g

Jogurt naturalny otrzymuje się z mleka fermentowanego. W swoim składzie zawiera liczne mikroorganizmy, takie jak Lactobacillus bulgaricus i Streptococcus thermophilus. Cały proces fermentacji trwa około pięciu godzin przy temperaturze około 50 stopni Celsjusza. Jego historia sięga aż trzech tysięcy lat wstecz. Spożywany był przez Babilończyków i Egipcjan, chociaż prawdopodobnie wywodzi się on z Indii. W Europie najbardziej popularny był na terytorium Bałkanów. Polska nazwa jogurt wywodzi się z języka tureckiego. Pierwsze jogurty na sprzedaż w skali masowej zaczęto produkować na początku XX wieku w Paryżu.

Właściwości odżywcze jabłka – witaminy i minerały

Jogurt naturalny zawiera laktozę rozłożoną przez bakterie mlekowe, dlatego jest ona lepiej przyswajalna i jogurt mogą spożywać nawet osoby z nietolerancją laktozy. Jogurt można produkować z różnych rodzajów mleka. Za sprawą działania fermentacji w jogurcie, zmianie ulegają niektóre właściwości mleka. Laktoza rozkładana jest częściowo do glukozy i galaktozy. Białka są łatwiejsze w strawieniu, ponieważ pojawia się większa ilość wolnych aminokwasów. Większa jest również w jogurcie przyswajalność wapnia, żelaza i fosforu, co sprzyja budowie mocnego układu kostnego. Jogurt w porównaniu z mlekiem zawiera większą ilość witaminy B12 i folianów, a także posiada w składzie beta-galaktozydazę, która wspiera proces trawienia laktozy następujący w jelicie cienkim.

Kwas mlekowy, który wytwarza się przy okazji produkcji jogurtu, powoduje zakwaszenie środowiska w jelitach, a dzięki temu zapobiega pojawieniu się nieprawidłowych bakterii gnilnych. Kwas mlekowy wspomaga procesy trawienne, poprawiając na przykład perystaltykę jelit i wspomagając wydzielanie soków trawiennych.

Jogurt naturalny to produkt o niskiej zawartości tłuszczu. Poszczególne rodzaje różnią się pod tym względem między sobą, ale żaden nie ma więcej niż 8% tłuszczu. Podczas wyboru konkretnego produktu warto zwrócić uwagę na zawartość w nich bakterii probiotycznych, które nadają jogurtom tak dużą wartość. Należy jeść je osłonowo w trakcie trwania antybiotykoterapii, by zapobiec wyjałowieniu układu pokarmowego.

Kalorie – ile kalorii ma jogurt naturalny?

Ilość kalorii w jogurcie naturalnym zależy od jego rodzaju i zawartości tłuszczu. Na rynku obecne są także jogurty o obniżonej ilości cukru, produkowane z mleka o obniżonej ilości tłuszczu, które z pewnością będą wykazywały mniejszą ilość kalorii. Średnio 100 g jogurtu naturalnego dostarcza 60 kcal. Ponadto zawiera 4,3 g białka, 2 g tłuszczu, 6,2 g węglowodanów.

Zastosowanie jogurtu naturalnego

Istnieje bardzo wiele gatunków jogurtów. Dodaje się do nich owoce, by uzyskać jogurty owocowe. Gęste jogurty należą do typu greckiego i są popularne w krajach bałkańskich. Istnieją również jogurty w formie płynnej, przeznaczone do picia.

Jogurty naturalne mają bardzo szerokie zastosowanie w kuchni. Z jednej strony to dodatek do chłodnika, zup, sosów, ciast, deserów, sałatek. Powinno się tym produktem zastępować śmietanę, która jest o wiele bardziej kaloryczna. Jogurt naturalny jeść można także jako danie śniadaniowe, uzupełniając go o różnego typu dodatki, na przykład ziarna czy owoce. Może także być podstawą musli jako zamiennik mleka. W wielu krajach jogurt to dodatek do dań mięsnych i niemalże podstawowy produkt dodawany do bardzo wielu potraw.

Jogurt naturalny ma także zastosowanie w kosmetyce. Robi się z niego maseczki do twarzy i włosów. Odżywia on zmęczoną skórę, której brakuje zdrowego koloru, a także nawilża przesuszone włosy.

Zobacz również:
Oceń
10.0/10. Oddano 1 głosy.
ponad miesiąc temu