Jesteś na:

Jak zahamować wypadanie włosów? Preparaty, witaminy na wypadanie włosów

16 18 20

Wypadanie włosów to problem zarówno kobiet, jak i mężczyzn. Codziennie tracimy około 50–100 włosów i jest to całkowicie normalne. Dopóki równowaga wypadania i wzrostu włosów jest zachowana problem nie istnieje. Jeśli jednak włosy wypadają „garściami” to alarm, że coś jest nie tak. Częstym powodem jest stres, zła dieta lub problemy hormonalne. Jak zatrzymać wypadanie włosów?

Jak zahamować wypadanie włosów?

Sposób na zahamowanie wypadania włosów zależy od przyczyny ich utraty. Powodem może mogą być:

  • przyjmowane leki istnieje wiele leków, które mogą powodować przerzedzenie włosów, jeśli więc przyjmujesz np. antybiotyk, niesteroidowe leki przeciwzapalne, leki antykoncepcyjne czy leki na trądzik upewnij się, że znasz ich możliwe skutki uboczne (również suplementów);
  • stres zmniejszając stres, możesz bezpośrednio wpływać zarówno na stan zdrowia, jak i kondycję swoich włosów. Codzienna aktywność fizyczna ma kluczowe znaczenie w niwelowaniu stresu, poprawia krążenie, co również wpływa na wzrost włosów;
  • nieodpowiednia dieta,
  • zmiany hormonalne –zmiany hormonalne również mogą przyczyniać się do przerzedzania włosów. Niektóre są tymczasowe, tak jak w przypadku ciąży lub menopauzy (przerzedzenie włosów lub utrata wynikająca z tych przejściowych zmian również powinna być tymczasowa). Jednakże jeśli wypadanie włosów nie ustępuje, zaleca się wykonanie badań sprawdzających m.in. kondycję tarczycy (wypadanie włosów to częsty objaw niedoczynności lub nadczynności tarczycy) i poziomu androgenów. Może być to objaw m.in. PCOS (zespół policystycznych jajników) lub zatrucia metalami ciężkimi;
  • dziedziczność,
  • nadmierna stylizacja włosów zbyt częsta stylizacja włosów, farbowanie, prostowanie czy kręcenie sprawiają, że stają się one kruche i łamliwe, co również może powodować ich wypadanie;

Ważne jest codzienne dostarczanie składników odżywczych. Aby więc zachować zdrowe włosy zalecana jest zbilansowana dieta. Według Whitney Bowe dyplomowanego dermatologa, „jednym z pierwszych sposobów, w jaki można określić stan zdrowia i dietę pacjenta jest jego kondycja włosów”.

Aby zahamować wypadanie włosów należy pilnować, aby w codziennej diecie znalazły się:

  • ryby: szczególnie ryby tłuste (np. łosoś) przez zawartość przeciwzapalnych kwasów tłuszczowych omega-3, doskonale wpływają na zdrowie włosów;
  • produkty bogate w żelazo: udowodniono, że niedobór żelaza często wiąże się z przerzedzeniem włosów, należy więc dbać o jego prawidłowy poziom w organizmie. Można go znaleźć m.in. w mięsie np. wołowinie, soczewicy, fasoli, pestkach dyni i zielonych warzywach;
  • produkty bogate w witaminę C: witamina C w diecie jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania organizmu, jest silnym przeciwutleniaczem i pomaga we wchłanianiu żelaza. Możemy ją znaleźć m.in. w: brokule, papryce, jarmużu, pomarańczy, czarnej porzeczce i dzikiej róży;
  • pokarmy bogate w witaminę A: mogą pomóc w utrzymaniu zdrowia skóry głowy, niezbędnej do zdrowego wzrostu włosów. Witamina A pomaga w tworzeniu sebum, który warunkuje stan skóry głowy. Jej źródła to m.in. marchew, dynia, papryka, masło, ryby;
  • produkty bogate w biotynę (witamina B7): niewystarczająca ilość biotyny w diecie, może prowadzić do suchych, łamliwych włosów, które są bardziej podatne na przerzedzanie. Pokarmy bogate w biotynę obejmują odżywcze drożdże, żółtka jaj i produkty mączne;
  • żywność bogata w cynk: cynk to kolejny składnik odżywczy, który jest kluczem do ogólnego zdrowia włosów, a jego niedobór wiąże się z wypadaniem włosów. Bierze udział w rozwoju i naprawie tkanek. Żywność o wysokiej zawartości cynku to: grzyby, sezam, rośliny strączkowe czy pestki dyni.

Żywność, której należy unikać to:

  • potencjalne alergeny pokarmowe: przez spożywanie produktów, które wywołują reakcje alergiczne w ciele, zwiększasz stan zapalny, który jest szkodliwy dla zdrowego wzrostu włosów. Możliwe alergeny pokarmowe to pszenica (gluten), nabiał, kukurydza, soja, konserwanty i dodatki do żywności;
  • kwasy tłuszczowe trans: wykazano, że tłuszcze trans zwiększają stany zapalne i wytwarzają DHT (hormon androgenowy), który może powodować wypadanie włosów. Unikaj produktów wysoko przetworzonych, np. fast-foody, gotowe produkty i sosy;
  • alkohol: alkohol zwiększa stan zapalny, jego nadmiar może prowadzić do problemów zdrowotnych, związanych m.in. z nieprawidłowym funkcjonowaniem wątroby, a tym samym do większego wypadania włosów.  

Jakie witaminy na wypadanie włosów?

Witamina A, C i E oraz biotyna (B7) chronią oraganizm przed wolnymi rodnikami i promieniowaniem UV. Środki do higieny włosów z witaminami przyspieszają regenerację cebulek włosa. Jak wcześniej wspomniano, należy spożywać produkty z ich zawartością i nie dopuszczać do ich niedoborów w organizmie.

Preparaty na wypadające włosy

Naturalne preparaty:

  • kwasy tłuszczowe omega-3, takie jak olej rybi , 1 do 2 kapsułek lub 1 łyżka oleju dziennie, aby zmniejszyć stan zapalny;
  • naturalne szampony i odżywki zawierającą biotynę, która według badań pomaga wzmocnić włosy, skórę i paznokcie;
  • olejki eteryczne, np. olej rozmarynowy, który stymuluje wzrost włosów. Badania opublikowane w 2015 r. wykazały, że działa on tak samo jak konwencjonalne miejscowe leczenie wypadania włosów;
  • olejek miętowy i olejek szałwiowy są również zalecane w celu promowania wzrostu włosów. Możesz spróbować wymieszać trzy do czterech kropli olejku eterycznego z rozmarynu, mięty pieprzowej i szałwii w jednej łyżce oliwy z oliwek lub oleju kokosowym, a następnie wmasować miksturę w skórę głowy.

Jeśli jednak zmiana stylu życia i stosowanie naturalnych preparatów nie działa, w medycynie istnieją również konwencjonalne zabiegi i leki zapobiegające przerzedzaniu się włosów. Leczenie może obejmować m.in. stosowanie leków, które zmniejszają stan zapalny i zwiększają porost włosów. Efekt nie jest jednak trwały i mija wraz z zaprzestaniem przyjmowania leków. Działania niepożądane mogą obejmować: silne podrażnienie skóry głowy, niepożądany wzrost zarostu, ból w klatce piersiowej i szybkie bicie serca (tachykardię).

Naturalne sposoby leczenia wypadających włosów są często skuteczne, należy jednak pamiętać, że zmiana nie nastąpi z dnia na dzień. Konwencjonalne metody leczenia mają natomiast wiele bardzo poważnych skutków ubocznych, dlatego też powinno się na nie decydować w skrajnych przypadkach pod opieką lekarza.

Literatura:

  1. https://health.clevelandclinic.org/hair-loss-in-women/
  2. Panahi Y, Taghizadeh M, Marzony ET, Sahebkar A. Rosemary oil vs minoxidil 2% for the treatment of androgenetic alopecia: a randomized comparative trial. Skinmed. 2015 Jan-Feb;13(1):15-21.
  3. Venkateswara Rao Gottumukkala, Tiruganasambandham Annamalai, Triptikumar Mukhopadhyay. Phytochemical investigation and hair growth studies on the rhizomes of Nardostachys jatamansi DC. Pharmacogn Mag. 2011 Apr-Jun; 7(26): 146–150.
  4. https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/hair-loss/symptoms-causes/syc-20372926
  5. https://www.webmd.com/skin-problems-and-treatments/hair-loss/ss/slideshow-womens-hair-loss

Kup dietę już za 20zł

Zobacz >>

Oceń
Katarzyna Urbańska
ponad miesiąc temu Dietetyk, absolwentka Uniwersytetu Medycznego we Wrocławiu i kursów doszkalających w Akademii Dietetyki oraz Nutri Center.

Twoja opinia jest ważna. Zarówno dla nas jak i innych osób korzystających z naszego serwisu.

Twój adres e-mail nie będzie opublikowany.
Obowiązkowe pola są oznaczone

Chcesz być na bieżąco?