Jajko

16 18 20
Kalorie: 139 kcal Białko: 12.5 g Tłuszcze: 9.7 g Węglowodany: 0.6 g

Jajko jest niezwykle uniwersalnym produktem. Używane jest do wypieków, sosów, sałatek, kanapek; świetnie smakuje także ugotowane na twardo. Warto włączyć je do codziennej diety i spożywać nie tylko na święta Wielkanocne. To prawdziwa skarbnica cennych dla organizmu składników odżywczych.

Właściwości jaja kurzego – witaminy i składniki mineralne

Jaja kurze stanowią skoncentrowane źródło większości witamin i składników mineralnych oraz pełnowartościowego białka i dobrej jakości tłuszczu, niezbędnych organizmowi każdego dnia. Wzorcowy skład aminokwasów budujących proteiny jaja wspomaga wzrost organizmu dzieci, wspomaga regenerację potreningową u sportowców oraz zapobiega sarkopenii u osób starszych. Kwasy tłuszczowe nienasycone i nasycone występują w korzystnym dla zdrowia stosunku 2:1, dzięki czemu mogą zapobiegać chorobom układu sercowo-naczyniowego, takim jak zawał mięśnia sercowego, udar mózgu. W jaju znajdują się cenne dla zdrowia kwasy omega-3, czyli eikozapentaenowy (EPA) i kwas dokozaheksaenowy (DHA), które są naturalnymi substancjami przeciwdepresyjnymi oraz wspomagają funkcjonowanie układu odpornościowego.

Żółtko jaja kryje w sobie wartościowe substancje bioaktywne takie jak lizozym, który ma działanie wspomagające układ odpornościowy, luteinę i zeaksantynę wspomagającą narząd wzroku, cholinę (witamina B4) i fosfatydylocholinę, które wchodzą w skład osłonek mielinowych nerwów oraz w okresie płodowym obok kwasu foliowego, warunkują prawidłowy rozwój układu nerwowego. Witamina B4 wspiera pracę mózgu, ułatwia zapamiętywanie oraz wspomaga koncentrację. Jaja kurze są naturalnym źródłem pokarmowym lecytyny, której rola w organizmie opiera się na budowaniu błon komórkowych wszystkich komórek ciała, co wspomaga między innymi nawodnienie i jędrność skóry.

W jajach znajdują się ponadto witaminy rozpuszczalne w tłuszczu: A i D. Są one niezbędne do prawidłowego funkcjonowania układu odpornościowego, ponieważ retinol wspomaga barierę skóry, a witamina D mobilizuje do podziałów komórki układu immunologicznego. Obie są ponadto naturalnymi substancjami ochronnymi przed promieniowaniem UV, dzięki czemu spowalniają proces starzenia się skóry. Zawarte w jaju mikroelementy takie jak wapń, fosfor wspierają w połączeniu z witaminą D prawidłową mineralizację kości. Selen warunkujący prawidłowe funkcjonowanie tarczycy, bierze również udział w wytwarzaniu erytrocytów, tym samym zapobiegając anemii. Natomiast witaminy z grupy B uczestniczą w przemianach makroskładników w organizmie oraz wzmacniają układ odpornościowy.

Kalorie – ile kalorii ma jajo kurze?

100 g jajka kurzego dostarcza 139 kcal, z czego 12,5 g białka, 9,7 g tłuszczu.

Jajo kurze – zastosowanie

Jajo jest bardzo wszechstronnym produktem, który można wykorzystywać w formie surowej lub po ugotowaniu. W formie surowej jajo dodawane jest do mas mięsnych lub warzywnych na kotlety, w celu ich scalenia. Jaja wykorzystywane są do przygotowywania potraw mącznych takich jak naleśniki, placki oraz ciast kruchych, ciasteczek oraz innych rodzajów ciast.

Po ugotowaniu stanowi znakomity dodatek do sałatek jarzynowych oraz z dodatkiem ryb i świeżych surowych warzyw. Omlet klasyczny lub biszkoptowy w 90% składa się z samych jaj!

Jaja można spożywać jako samodzielne danie w postaci jajecznicy, jaja sadzonego lub jaj ugotowanych na miękko, półtwardo lub twardo, przygotowane po wiedeńsku lub w koszulkach.

Zobacz również:
Oceń
ponad miesiąc temu