Jesteś na:

Jagody goji – działanie, dawkowanie, opinie. Jak jeść jagody goji?

16 18 20

Moda na zdrowe odżywianie dociera do coraz szerszego grona odbiorców. Na sklepowych półkach coraz częściej możemy znaleźć produkty z tabliczką „zdrowa żywność”.  Jednym z ciekawszych produktów, który możemy tam znaleźć są suszone owoce jagód goji. Właściwości owoców goji wykorzystywane są w medycynie naturalnej już od ponad 2 tysięcy lat, a zainteresowanie owocem nadal rośnie. Co takiego mają w sobie te niepozorne owoce, że otrzymały miano najzdrowszych owoców świata?

Działanie jagód goji

Prozdrowotne właściwości jagód goji znane są już od tysięcy lat, a na przestrzeni ostatnich lat ich działanie zostało poparte licznymi badaniami. Suszone jagody goji zajmują trzecie miejsce na liście najlepszych źródeł witaminy C (100 g owocu dostarcza aż 2500 mg). Obok witaminy C w jagodach goji znajdziemy także źródło witamin takich jak tiamina B1, ryboflawina B2 i tokoferol witamina E. Owoce dostarczają też składników mineralnych, w grupie których wymienić możemy fosfor, wapń, żelazo, miedź, cynk i selen. Taki zestaw witamin i minerałów stanowi doskonałe uzupełnienie naszej codziennej diety i warunkuje prawidłowe funkcjonowanie organizmu. Owoce goji stanowią bogate źródło zeaksantyny i luteiny – karotenoidów odpowiedzialnych za czerwono-pomarańczową barwę owoców. Związki te odgrywają kluczową rolę w profilaktyce rozwoju zwyrodnienia plamki żółtej (ang. Age-related Macular Degeneration, w skrócie AMD). Liczne związki zawarte w owocach wykazują działanie antyoksydacyjne i przeciwzapalne, które ma wpływ na liczne procesy metaboliczne zachodzące w naszym organizmie. Wykazują one też działanie przeciwnowotworowe, spowalniają procesy starzenia, działają prewencyjnie na choroby układu sercowo-naczyniowego. Prozdrowotne właściwości jagód goji są ogromne, dlatego warto wprowadzić je do codziennego jadłospisu.   

Ciekawe!

Jagody goji – uprawa

Jagody goji (Lycium barbarum L.), stanowią owoce kolcowoju tybetańskiego (Lycium barbarum L.), krzewu należącego do rodziny psiankowatych. Klocowój jest krzewem pochodzącym z Chin i naturalnie występuje na terenach wolnych od sztucznych upraw. Obecnie krzew ten uprawiany jest też powszechnie na terenach południowo-wschodniej Azji i Europy, jednak należy zaznaczyć, że owoce pochodzące z tych upraw charakteryzują się  mniejszą ilością składników odżywczych, w porównaniu do jagód rosnących naturalnie.

Istnieje też możliwość zasadzenia krzewu samemu. Wbrew pozorom roślina jest bardzo łatwa w uprawie, jednak należy pamiętać, aby Kolcowój sadzić w miejscu dobrze nasłonecznionym.

Jagody goji – dawkowanie

Ze względu na skoncentrowane źródło witamin i minerałów, owoce powinny być spożywane z rozsądkiem. Zalecana dzienna dawka waha się od 5 do 15 gramów dziennie i wartość ta dotyczy owoców suszonych. Owoce nie są zalecane w diecie kobiet ciężarnych oraz karmiących.

Jak jeść jagody goji

Dostępne w sklepach suszone jagody goji w smaku mogą przypominać żurawinę, jednak są mniej słodkie. Owoce te stanowią doskonały dodatek do jogurtu naturalnego, płatków śniadaniowych, deserów. Ciekawym pomysłem na suszone jagody jest przyrządzenie z nich herbaty. Oprócz tego możemy stosować je jako dodatek do mięs i sałatek, gdzie doskonale uzupełnią smak potrawy.

Jagody goji – opinie

W grupie opinii na temat jagód goji znajdziemy przede wszystkim te pozytywne. Suszone owoce stanowią doskonałe uzupełnienie diety, jednak nie powinny być traktowane jako „magiczne” rozwiązanie wszystkich problemów zdrowotnych. Na portalach społecznościowych bardzo często można spotkać się z przekonaniem, iż owoce te pomogą w utracie nadmiernej masy ciała. Proces odchudzania nie będzie skuteczny, jeżeli zamiany w naszej diecie będą ograniczały się do zakupu suszonych owoców jagód, dlatego też osoby które dążą do utraty nadmiernych kilogramów, nie powinny kierować się tego typu informacjami.

Działanie jagód goji jest wszechstronne i nie bez powodu powinny zagościć w naszej diecie na stałe. Bogactwo witamin i minerałów zawartych w owocach pozwala w łatwy i smaczny sposób wzbogacić jadłospis i zapewnić prawidłowe funkcjonowanie naszego organizmu.

Literatura:

  1. Cieślik E. Gębusia A. Charakterystyka właściwości prozdrowotnych owoców roślin egzotycznych. Postępy Fitoterapii 12/2012.
  2. Kulczyński B. Gramza-Michałowska A. Kompleks polisacharydowy jagód Goji (Lycium barbarum) jako element fitoterapii – przegląd literatury. Postępy Fitoterapii 14/2014.
  3. Yang-Mu Huang, Hong-Liang Dou, Fei-Fei Huang, Effect of Supplemental Lutein and Zeaxanthin on Serum, Macular Pigmentation, and Visual Performance in Patients with
  4. Early Age-Related Macular Degeneration, Hindawi Publishing Corporation,
  5. BioMed Research International, Volume 2015.
  6. Rong Liu, Tian Wang, Bao Zhang, Lutein and Zeaxanthin Supplementation and Association With Visual Function in Age-Related Macular Degeneration, IOVS, 56(1): 252-258, January 2015.

Oceń
Jagody goji – działanie, dawkowanie, opinie. Jak jeść jagody goji? - 5.0/10. Oddano 6 głosy.
ponad miesiąc temu

Twoja opinia jest ważna. Zarówno dla nas jak i innych osób korzystających z naszego serwisu.

Twój adres e-mail nie będzie opublikowany.
Obowiązkowe pola są oznaczone

Chcesz być na bieżąco?