Jesteś na:

Imbir kandyzowany – właściwości. Jak kandyzować imbir?

16 18 20

Imbir kandyzowany to dodatek, którym możemy wzbogacić nasze dania. Zapewne nikt jednak nie zadał sobie pytania, czy tak naprawdę jest zdrowy i jakie ma właściwości. Przeczytaj artykuł i dowiedz się więcej!

Kandyzowanie owoców

Ta idea utrwalania surowców znana była już w starożytnym Egipcie, gdzie w ten sposób przygotowywano dla faraona figi oraz daktyle. Kandyzowanie to nic innego jak konserwacja owoców poprzez ich gotowanie w słodkim syropie. Co ciekawe, takie produkty znacznie lepiej zachowują swój kształt, kolor, a niekiedy nawet i właściwości niż te otrzymane w wyniku innej obróbki. Są one również niezwykle słodkie, co wynika z przebiegu procesu, podczas którego surowce nasączane są cukrem nawet do 70–72%. Z tego względu są również o wiele bardziej kaloryczne niż ich pierwotne formy, ale zachowując umiar, można spokojnie spożywać je bez obaw o figurę czy późniejsze powikłania.

Imbir kandyzowany

Imbir kandyzowany, czyli imbir ugotowany w słodkim syropie, jest produktem urozmaicającym wiele dań i potraw. Cechuje go wyjątkowy posmak – słodki i pikantny jednocześnie. W swym składzie zawiera substancje takie jak gingerol oraz zinferon, które odpowiadają za jego prozdrowotne właściwości oraz piekący smak. Świetnie nadaje się jako dodatek do pierników, kompotów i konfitur, a także do herbaty czy kawy. W przeciwieństwie do surowego imbir kandyzowany zachowuje swe właściwości znacznie dłużej. Warto zatem podjąć się przygotowania go w słodkiej marynacie i mieć go zawsze na wyciągnięcie ręki.

Imbir kandyzowany – właściwości

Kandyzowane kłącze imbiru, dzięki wspomnianej zawartości m.in. gingerolu i zinferonu, wykazuje wiele właściwości korzystnie działających na organizm człowieka. Wśród nich wymienić można m.in. pobudzanie wydzielania śliny oraz soku żołądkowego, co działa żółciopędnie i rozkurczowo. Niektóre doniesienia mówią też o tym, że kandyzowany imbir wspomaga walkę z zaparciami. Udowodniono, że imbir we wszelkiej postaci łagodzi mdłości i wymioty związane z ciążą, a nawet chemio- czy radioterapią. Warto wspomnieć, że charakteryzuje się on również aktywnością wzmagającą apetyt oraz zmniejszającą agregację płytek krwi, a także polepszającą krążenie. Dodatkowo produkt ten łagodzi bóle menstruacyjne. Okazuje się, że jest bogatym źródłem substancji przeciwzapalnych, zatem przynosi ulgę chorym stawom oraz leczy przeziębienia i migreny. Właśnie z tego względu bardzo często jest składnikiem maści czy plastrów rozgrzewających. Ponadto ma działanie odkażające oraz odświeżające i pozostawia miły zapach w ustach.

Jak kandyzować imbir?

Kandyzowany imbir można oczywiście kupić gotowy w sklepie, lecz zwykle zawiera on substancje dodane, które są niepotrzebne i skutkują pogorszeniem wartości odżywczej produktu. Z powodzeniem i łatwością możemy przygotować go samodzielnie we własnym domu. W tym celu wystarczy 0,5 kg świeżego imbiru obrać (skrobaczką czy łyżeczką), a następnie pokroić w plastry (ok. 2 mm) w poprzek włókien i zalać niewielką ilością zimnej wody, tak, by jedynie przykryła plasterki. Całość warto lekko posolić i doprowadzić do wrzenia. Przez chwilę należy pogotować imbir, a następnie odlać wodę i dodać ok. 1 kg cukru, ponownie zalać zawartość naczynia wodą i gotować przez ok. 2 godziny na niewielkim ogniu. Trzeba pamiętać, aby co chwilę wszystko mieszać. Po wskazanym czasie należy wyciągnąć imbir z garnka i osuszyć, na koniec obsypać go cukrem i przełożyć do słoika, a gotowy produkt przetrzymywać w chłodnym miejscu.

Podsumowując, imbir kandyzowany jest znakomitym dodatkiem do niektórych dań, ciast i deserów, który nie tylko wzbogaca je o indywidualny i charakterystyczny, słodko-piekący smak, ale jednocześnie wykazuje liczne właściwości prozdrowotne. Jego samodzielne przygotowanie w domu nie jest skomplikowane ani drogie, a pozwoli nam mieć kontrolę nad składem i jakością produktu. Naprawdę warto mieć go pod ręką w swej spiżarni!

 

Literatura:

  1. Glibowski P., Długołęcka A., Grdeń A., Toczek K., „Właściwości prozdrowotne imbiru”, Bromat. Chem. Toksykol., 2017, 1(2)/115–121,
  2. Newerli-Guz J., Pych M., „Właściwości przeciwutleniające imbiru”, Zeszyty Naukowe Akademii Morskiej w Gdyni, 2012, 73/28–33,
  3. Spaczyński M., Nowak-Markwitz E., Oszukowski P., Rechberger T., Karowicz-Bilińska A., „Rekomendacje Polskiego Towarzystwa Ginekologicznego w zakresie stosowania preparatu „Prevomit” w położnictwie”, Ginekol. Pol., 2015, 86/318–320.

Opublikowano ponad miesiąc temu
Oceń artykuł
Autor artykułu:
Paulina Chrzan
, Dietetyk z zamiłowaniem do zawodu. Szczególnym zainteresowaniem darzy dietetykę kliniczną, której różne koncepcje i nowości na bieżąco weryfikuje z aktualnymi i rzetelnymi badaniami naukowymi.