Jesteś na:

Halibut – wartości odżywcze, zastosowanie w kuchni oraz jego miejsce w diecie

16 18 20

Halibut jest dość popularnym gatunkiem ryby morskiej oraz dobrze sprawdzającym się surowcem w menu polskiej kuchni. O samym dobroczynnym wpływie diety bogatej w ryby nie trzeba chyba zbytnio wiele wspominać. Należałoby więc wziąć pod uwagę wkomponowanie na stałe rożnych gatunków ryb do naszego jadłospisu. Jednego możemy być pewni – na pewno sobie tym nikt nie zaszkodzi.



Halibut – charakterystyka mięsa

Jego charakterystyczny smak sprawia, że ma swoich zwolenników, ale nie każdy za nim przepada. Mimo iż ten gatunek ryby nie należy do najtańszych, to na pewno za sprawą wartości odżywczych, jakie kryje, warto skusić się na niego raz na jakiś czas. Na pierwszym miejscu należy wymienić dużą zawartość białka. Jest ona porównywalna do łososia czy pstrąga. Ponadto cechą zdecydowanie wyróżniającą go na tle wcześniej wymienionych ryb jest niewielka ilość tłuszczu, a co za tym idzie – stanowi najmniej kaloryczną rybę! Zalecana jest osobom będącym na diecie czy mającym problem z cholesterolem. W mięsie tego gatunku znajdziemy także odpowiednio wysokie zawartości witamin (głównie B6 i B12) i składników mineralnych takich jak potas, selen, fosfor. Zaletą filetów z halibuta jest także to, że zawierają bardzo małą ilość ości.  

Tabela porównawcza zawartości niektórych składników odżywczych

Składnik w 100g Halibut Pstrąg Łosoś
Białko [g] 18,6 20,5 19,9
Tłuszcz [g] 1,3 3,5 10,4
Witamina B6 [mg] 0,5 0,4 0,4
Witamina B12 [qg] 1,1 4,5 1,3
Potas [mg] 435,0 481,0 394,0
Selen [qg] 45,6 12,6 36,5
Fosfor [mg] 236,0 271,0 289,0

Halibut w kuchni

Jeśli chcemy przyrządzić halibuta, warto zacząć od wyboru najlepiej pasujących do niego przypraw. Zdecydowanie przydadzą się standardowe jak sól i pieprz – są to przyprawy wydobywające smak z każdej rybnej potrawy. Suszona bazylia i tymianek intensyfikuje specyficzny smak mięsa halibuta. Czosnek jest niezastąpiony w trakcie przygotowaniu marynat czy sosów do ryby. Rozmaryn sprawdza się w duszeniu czy pieczeniu, gdyż dodaje potrawom aromatu i wzmacnia delikatny smak ryby. Jeśli chcielibyśmy zastosować coś nieco ostrzejszego to warto sięgnąć po cząber. Doskonale nadaje się do rybnych zup, a także podczas grillowania. Warto pamiętać także o pietruszce. Dorzucana pod koniec każdego gotowania doda specyficznej aromatyczności każdej potrawie.

Halibut jest rybą łatwą i szybką do przyrządzenia na wszystkie sposoby: gotowanie, grillowanie, smażenie. Nie wymaga skomplikowanego, wcześniejszego przygotowywania. Można komponować ją z tradycyjnym obiadem i ulubionymi sałatkami oraz tworzyć dania złożone głównie z niej z dodatkiem sosów czy warzyw.

Halibut a dieta

Włączenie mięsa rybiego do naszego menu to na pewno dobry pomysł jeśli chcemy zachować dobrą kondycję zdrowotną. Zalecana porcja ryb, która powinna znaleźć się na naszym talerzu to około 300 g na tydzień. Korzyści jakie będą wynikały z jej spożywania na nasze zdrowie to m.in.:

  • pozytywny wpływ na nasz układ krążenia: spożywanie ryb zmniejsza ryzyko zawału serca, udaru mózgu, arytmii czy miażdżycy, dzięki obniżaniu w naszym organizmie poziomu tzw. ‘złego cholesterolu’
  • zawarte w mięsie ryb kwasy omega poprawiają ukrwienie mózgu, a co za tym idzie poprawiają koncentrację, wpływają na pamięć oraz zwiększają inteligencję. Zatem ważne jest podawanie ryb dzieciom w okresie rozwoju, ponieważ mają one wpływ na rozwój ich mózgu,
  • ryby są źródłem łatwo przyswajalnych białek o bardzo dużej zawartości odżywczej, dlatego mogą śmiało zastępować mięso zwierzęce,
  • dzięki zawartości witamin wzmacniają układ odpornościowy organizmu i zapobiegają powstawaniu wolnych rodników, które są odpowiedzialne między innymi za obniżenie odporności immunologicznej,
  • udowodniono również korzystny wpływ na wzrok poprzez zapobieganie chorobom oczu.

Regularne spożywanie ryb może przynosić wiele korzyści dla naszego organizmu. Ponadto może stać się też ciekawym kuchennym urozmaiceniem naszej codziennej diety. Odżywianie się bogate w produkty morskie może znacznie poprawić jakość naszego życia. Starajmy się więc zadbać o to, aby na stałe włączyć mięso ryb do diety, a na pewno szybko zauważymy pozytywne tego skutki.      

 

Oceń
Halibut – wartości odżywcze, zastosowanie w kuchni oraz jego miejsce w diecie - 6.8/10. Oddano 23 głosy.
ponad miesiąc temu

Twoja opinia jest ważna. Zarówno dla nas jak i innych osób korzystających z naszego serwisu.

Twój adres e-mail nie będzie opublikowany.
Obowiązkowe pola są oznaczone

Chcesz być na bieżąco?