Fasola

16 18 20
Kalorie: 288 kcal Białko: 30 g Tłuszcze: 5 g Węglowodany: 65 g

Fasola to jednoroczna roślina strączkowa, należąca do rodziny bobowatych. Pochodzi z terytorium obu Ameryk, ale obecnie uprawiana jest w różnych zakątkach świata, stanowiąc przy tym jedną z podstawowych roślin uprawnych. Występuje w wielu różnych odmianach i gatunkach, od białej poprzez czerwoną aż do czarnej. Szacuje się, że na świecie uprawia się 400 gatunków fasoli. Roślina ta jest odporna na niekorzystne warunki atmosferyczne i glebowe.

Fasola – właściwości

Fasola niezależnie od odmiany zawiera duże ilości białka. Najlepiej zdecydować się na jedzenie świeżych ziaren, ponieważ są one źródłem witaminy A i C. Suszona fasola traci wiele tych składników. Występuje w niej potas, wapń i fosfor, a w przeciwieństwie do innych strączkowych – nie zawiera sodu. W swoim składzie ma wiele skrobi, która na dłużej pozwala uporać się z głodem. Dzięki temu pomaga osobom w trakcie diety odchudzającej. Zwłaszcza, że zawiera ona również sporo błonnika.

Rośliny strączkowe to dobre źródło izoflawonów. Mają one łagodzący wpływ na organizm kobiet przechodzących menopauzę. Korzystać z nich powinni również mężczyźni, ponieważ minimalizują one ryzyko zachorowania na raka prostaty. Fasola ma równocześnie wpływ na obniżenie poziomu frakcji LDL cholesterolu we krwi.

Nasiona fasoli są bogate w związki polifenolowe. Jest to największa grupa naturalnych przeciwutleniaczy. Wpływają one na zahamowanie procesu wytwarzania wolnych rodników. Wiążą się one z jonami metali, które wpływają na powstawanie wolnych rodników. Polifenole zmniejszają przepuszczalność i kruchość naczyń krwionośnych, dzięki czemu je chronią.

Surowe ziarna fasoli zawierają fazynę, bardzo niebezpieczną substancję powodującą sklejanie się erytrocytów. W niektórych przypadkach już niewielka jej ilość powoduje ostrą reakcję ze strony układu pokarmowego. By tego uniknąć fasolę należy podgrzać do temperatury przynajmniej 90 stopni Celsjusza.

Fasola – zastosowanie

Fasola to podstawa do przygotowania past i dipów z różnymi dodatkami. Może być także przygotowana na ciepło, pod postacią na przykład popularnej fasolki po bretońsku albo zupy fasolowej. Dobrze sprawdzi się także jako element wegetariańskiego pasztetu.

Kiełki fasoli są równie wartościowe co jej nasiona. Poprawiają one działanie układu odpornościowego. Strąki fasoli pozbawione nasion po zasuszeniu służą do przygotowywania naparu łagodzącego obrzęki w przypadku stanów zapalnych stawów.

Spożywanie fasoli może wywoływać dyskomfort trawienny. By temu zapobiec dodaje się do dań z jej udziałem nieco dodatków łagodzących jej działanie wzdymające. Można wśród nich wymienić kminek, koper oraz bazylię. Dobrze jest także kilkukrotnie wymieniać wodę, w której fasola moczy się przed ugotowaniem. Jednak w ten sposób jest ona pozbawiana części składników odżywczych. Z powodu wywoływania wzdęć z jedzenia dużej ilości fasoli powinny zrezygnować małe dzieci, osoby starsze, a także kobiety w ciąży i karmiące piersią.

Zobacz również:
Oceń
ponad miesiąc temu