Dynia

16 18 20
Kalorie: 28 kcal Białko: 19 g Tłuszcze: 10 g Węglowodany: 71 g

Dynia to jednoroczna roślina należąca do dyniowatych. W stanie dzikim występuje jedynie w bardzo gorącym klimacie. Pochodzi z Ameryki Środkowej, ale jako roślina uprawna rośnie także w Polsce. Jej owoce dorastają nieraz do bardzo dużych rozmiarów. Niektóre odmiany nie służą jako produkt spożywczy, a są uprawiane w celach ozdobnych. Popularne są zwłaszcza dynie hokkaido, które nie dość, że ładnie wyglądają, to nie trzeba ich obierać ze skórki.

Dynia – właściwości

Dynia, zwłaszcza jej odmiana olbrzymia, to skarbnica witaminy C, beta-karotenu oraz karotenoidów. Szczególnie cenne są warzywa o bardzo intensywnym, pomarańczowym miąższu. Najwięcej jest w nim witamin A, B1, B2 i PP. Wśród składników mineralnych wyróżnia się fosfor, żelazo, wapń, potas i magnez. Dzięki temu dynia jest istotna w diecie małych dzieci. Zapobiega pojawieniu się krzywicy oraz wzmacnia wzrok. Do tego dynia nie ma zdolności do dużej absorpcji metali ciężkich z gleby, a więc jeść ją można bez obaw.

W dyni znajduje się wiele białka. Jest niskokaloryczna. W jej 100 g znajduje się jedynie 28 kcal. Zawiera dużo błonnika, dzięki czemu zaleca się jej spożywanie w kuracjach odchudzających. W swoim składzie posiada zarówno pektyny, jak i kwasy organiczne zapobiegające negatywnemu działaniu wolnych rodników na organizm.

Wystarczy zjeść porcję gotowanej dyni, by pomóc sobie w problemach trawiennych, zwłaszcza takich związanych z długofalowymi zaparciami. Lekko rozgotowana dynia jest z jednej strony pożywna, ale z drugiej – całkowicie lekkostrawna, dlatego przydaje się przy wszelkich zatruciach. Dobrze wpłynie na powrót do zdrowia rekonwalescentów. Niewielka ilość miąższu dyni zapobiega mdłościom u ciężarnych. W przypadku dzieci dynia to naturalny środek zwalczający pasożyty, jakimi dzieci zarażają się na przykład podczas zabawy w piasku czy przedszkolu.

Pestki dyni to źródło naturalnego, łatwo przyswajalnego cynku. Do swojej diety powinni dołączyć je mężczyźni, bowiem wykazują właściwości hamujące na przykład dolegliwości związane z przerostem prostaty.

Spożywanie dyni wspomaga leczenie chorób dróg moczowych np. infekcji pęcherza moczowego.

Dynia – zastosowanie

Dynia w kuchni ma różnorodne zastosowanie. Może stać się podstawą zupy dyniowej, szczególnie polecanej w sezonie jesiennym, kiedy mamy dostęp do świeżych i młodych warzyw. Można ją także marynować. Ma delikatnie słodkawy smak. Świetnie nadaje się do przygotowania puree, czy dodatek do mięs.

Z dyni wytwarza się bardzo zdrowy olej dyniowy. Przeznaczone do spożycia są również jej pestki. Miąższ dyni można stosować również zewnętrznie, w formie okładów pomagających przy oparzeniach.

Zobacz również:
Oceń
9.5/10. Oddano 2 głosy.
ponad miesiąc temu