Jesteś na:

Dietetyczne, owocowe - czy chipsy mogą być zdrowe?

16 18 20

Chipsy kojarzą się z chrupiącym, ziemniaczanym przysmakiem, nieodłącznym elementem każdej imprezy czy filmu. Niestety te popularne, których jest najwięcej, zawierają mnóstwo toksycznych, chorobotwórczych składników. Coraz częściej jednak na sklepowych półkach pojawiają sięprzekąski dietetyczne: chipsy warzywne, owocowe.

Chipsy w swoim składzie ukrywają wiele chorobotwórczych składników. Częste spożywanie doprowadzić może do nadwagi, otyłości, rozwoju nadciśnienia tętniczego i chorób nowotworowych. Naprzeciw konsumentom wyszły koncerny produkcyjne, wprowadzając na rynek chipsy dietetyczne. Są one zdecydowanie zdrowsze, gdyż powstały z owoców i warzyw, ponadto pozbawione zostały składników toksycznych.



Chipsy – skład chemiczny

Kontrowersje wywołuje skład popularnych chipsów. W 100-gramowym opakowaniu zawierają ponad 40% tłuszczu i 60% węglowodanów. Na dodatek nie wszystkie są produkowane z ziemniaków, lecz z mączki, suszu czy skrobi ziemniaczanej, a więc brak im witamin. Kolejnym elementem wzbudzającym niepokój jest sód, którego zawartość w przeciętej 100-gramowej porcji sięga 135 g. Związkiem najbardziej niebezpiecznym dla zdrowia, a wręcz toksycznym, jest akrylamid, ktorego ilość800 mg znajduje się w 100 g porcji. Pozostałe składniki chipsów to substancje słodzące, konserwanty, susze warzyw, przyprawy oraz wzmacniacz smaku – glutaminian sodu, służący jako czynnik uzależniający konsumenta od sięgania po te produkty. Skład chipsów jest bardzo ubogi, a pod względem bezpieczeństwa żywieniowego uznane zostały za niezdrowe.

Ile kalorii mają chipsy

Chipsy produkowane są przede wszystkim z ziemniaków o dużej zawartości skrobi, składnika dodatkowo podwyższającego kaloryczność. To produkty wysokokaloryczne, ze względu na proces produkcji i w konsekwencji o bardzo dużej zawartości tłuszczu sięgającej 40%. Paczka chipsów może zwierać 550 kcal/100g. Garść popularnych chipsów paprykowych, czyli ok 20 g odpowiada 79 kcal i dostarcza ok. 5 g tłuszczu i 8 gramów węglowodanów. Energia czerpana z tego produktu pochodzi w 55% z tłuszczów.

Chipsy a zdrowie

Typowa paczka chipsów zawiera w 1/3 swojej objętości tłuszcz. Smażone są zazwyczaj na tzw. fryturze, czyli oleju palmowym rafinowanym, stąd też są tak niebezpieczne dla zdrowia. Do organizmu wraz z olejem palmowym trafiają nasycone kwasy tłuszczowe, tłuszcze trans powodujące rozwój miażdżycy, nadwagi, cukrzycy. Uwodornione, utwardzone tłuszcze stanowią przeciętnie 20%. Spożywanie chipsów przyczynia się do uszkodzenia składu nerwowego, rozwoju choroby nowotworowej, za co odpowiedzialny jest akrylamid. Z kolei duża zawartość soli, pod której wpływem wzrasta ciśnienie tętnicze, doprowadza do rozwoju nadciśnienia.

Dietetyczne chipsy można przygotować z buraków, jabłek, marchwi oraz selera.

Dietetyczne chipsy można przygotować z buraków, jabłek, marchwi oraz selera.

Chipsy dietetyczne

Chipsy wykonać można samemu w domu. Pokrojone ziemniaki wraz z przyprawami i ziołami wystarczy piec w piekarniku. Już po niespełna 15 minutach otrzymamy zdrowy zamiennik chipsów dostępnych na rynku. Domowe chipsy są bez zbędnych dodatków chemicznych, a odpowiednio przygotowane również bez nadmiaru soli. Dietetyczne chipsy można przygotować również w taki sam sposób z buraków, marchwi czy na przykład z selera. Chipsy dietetyczne zachowują w swoim składzie wiele witamin oraz stanowią dobre źródło błonnika pokarmowego.

Chipsy z owoców

Wielu producentów udowodniło, że chipsy to nie tylko ziemniaczana przekąska. Wprowadzone na rynek przekąski z suszonych owoców stanowią doskonały zamiennik popularnych chipsów. Produkowane z wysokiej jakości owoców dostarczają dużej ilości błonnika. Produkty uzyskane zostały dzięki technologii suszenia, bez użycia tłuszczów, bez smażenia, pieczenia i dodatków cukru. Chipsy owocowe są znakomitym zamiennikiem tradycyjnych chipsów ziemniaczanych oraz bogatym źródłem niezbędnych dla organizmu antyoksydantów.

Dostępne na rynku popularne chipsy ziemniaczane zawierają liczne substancje toksyczne oraz zbyt dużą ilość tłuszczu. Spożywanie ich, przyczynia się do rozwoju otyłości, nadciśnienia i chorób nowotworowych. Niektórzy producenci wprowadzili na sklepowe półki przekąski owocowe, bogatsze w składniki odżywcze i bezpieczniejsze dla zdrowia. Każdy może przygotować chipsy w domu, wykorzystując własny piekarnik. Dietetyczne chipsy przygotować można zarówno z ziemniaków, jak i wykorzystując inne warzywa. To z pewnością zdrowszy zamiennik tradycyjnych chipsów.

Oceń
Dietetyczne, owocowe - czy chipsy mogą być zdrowe? - 6.0/10. Oddano 7 głosy.
ponad miesiąc temu

Twoja opinia jest ważna. Zarówno dla nas jak i innych osób korzystających z naszego serwisu.

Twój adres e-mail nie będzie opublikowany.
Obowiązkowe pola są oznaczone

Chcesz być na bieżąco?