Jesteś na:

Dieta pudełkowa – założenia, skuteczność, ceny oraz przykładowy jadłospis

16 18 20

Coraz więcej Polaków, którzy za cel obrali sobie zdrowe i racjonalne odżywianie, decyduje się na popularną „dietę pudełkową”. Rynek cateringowych diet, z miesiąca na miesiąc poszerza się, a wraz z nim rodzaje oferowanych dziennych jadłospisów. Posiłki o wybranej przez konsumenta kaloryczności i preferencjach żywieniowo-smakowych, zostają dostarczone pod drzwi mieszkania nocą lub w godzinach porannych, tuż po przygotowaniu i zapakowaniu w plastikowe pojemniczki. Poznaj jakie są założenia, jakość posiłków oraz czy skuteczność gwarantowana przez sprzedawcę jest adekwatna do ceny zestawu.

Dieta pudełkowa – założenia

Dieta pudełkowa jest określeniem diety cateringowej, oferowanej przez szereg firm, które możemy znaleźć zarówno w Internecie, jak i w punktach stacjonarnych. Działalność tych firm opiera się na oferowaniu dziennych jadłospisów o określonej kaloryczności, najczęściej 1000, 1200, 1500, 1800 i 2000 kcal, które przygotowane w nocy i od razu zapakowane w plastikowe pudełka zostają dostarczone bezpośrednio do konsumenta w wybranych godzinach porannych. Dzienne menu składa się najczęściej z trzech do pięciu posiłków w zależności od wybranego wariantu. Propozycje firm cateringowych są różne. Coraz częściej można znaleźć diety uwzględniające nietolerancje pokarmowe i alergie np. diety bezglutenowe, bezlaktozowe, dla osób chorych na cukrzycę czy menu wegeteriańskie.

Najczęściej na dietę pudełkową, decydują się osoby zapracowane, którym zależy na codziennej, odpowiedniej podaży składników odżywczych i mineralnych wraz z posiłkami. Ponadto osoby, które od dawna zmagają się ze zbyt wysoką masą ciała. Po wypróbowaniu licznych diet, które nie okazały się skuteczne ostatni ratunek widzą w przygotowanych przez innych posiłkach, które zostają im każdego poranka dostarczone do mieszkania lub pracy. Konsumenci chcą wypracować nowe, zdrowe nawyki żywieniowe, nauczyć się porcji posiłków, które zaspokoją ich głód, przy okazji nie tracąc czasu na układanie własnego jadłospisu i przygotowywanie posiłków, gdyż wiąże się to z dużym nakładem czasu. Niestety dieta pudełkowa źle skomponowana, nie przyniesie żadnych korzystnych zmian. Warto więc, przed decyzją rzetelnie przestudiować liczne oferty i skonsultować się z dietetykiem, by ostatecznie wybrać tę, która najbardziej odpowiada naszym wymaganiom.

Dieta pudełkowa – jakość posiłków

Jakość diet pudełkowych jest bardzo różna, w zależności od ceny oraz firmy, z którą współpracę podejmujemy. Ze względu na szybki rozrost rynku cateringowego, powstająca konkurencja wymaga od właścicieli wysokiej jakości oraz różnorodności oferowanych posiłków, gdyż w przeciwnym razie szybko mogą utracić dotychczasowych klientów. Niestety jako konsumenci gotowych potraw nie jesteśmy w stanie wyczuć i określić czy np. kawałki jabłka deklarowane jako ekologiczne, w rzeczywistości pochodzą z kontrolowanych upraw. Jeśli chodzi o odpowiedni skład i kompozycję diety, przepisy na dania powinny być układane i zbilansowane pod względem składników odżywczych i pokarmowych przez dietetyków w porozumieniu z kucharzami, którzy starają się dbać o dobry smak potraw. Aromatyczność potraw budzi niestety kontrowersje, gdyż stosowana dotychczas dieta pełna często tłuszczu i soli odbiega smakiem od diet cateringowych. W opinii klientów korzystających z diet pudełkowych, potrawy często są niedoprawione, co oczywiście ma swoje podłoże w masowym przygotowywaniu poszczególnych elementów i różnorodnych preferencjach smakowych konsumentów. Dodatkowo smak i konsystencja obniża się podczas dłuższego przechowywania dań np. warzywa czy kasze stają się zimne i rozmiękają w wyniku pakowania do opakowań jeszcze gorących produktów. Aby temu zapobiec warto zatem doprawiać posiłki zgodnie z własnymi preferencjami, w tym celu stosując jednak nie sosy (vinegret, musztarda, keczup, chrzan itp) czy tłuszcze (oliwa z oliwek, olej lniany itp), a bezkaloryczne zioła i przyprawy oraz w miarę możliwości odgrzewać dania przed spożyciem.

Dieta pudełkowa – skuteczność

Z początku, kaloryczność i skład jakościowo-odżywczy posiłków budziły kontrowersję. Diety o określonej energetyczności w rzeczywistości posiadały większą ilość kalorii niż deklarował to producent. W miarę rozwoju, zaczęto przykładać się do trzymania określonych wartości. Nie warto ślepo ufać zapewnieniom właścicieli firm cateringowych. Za skuteczność diet odpowiadamy również my, gdyż to od nas zależy dobór kaloryczności diety, która zaowocuje najlepszymi efektami. Tę kwestię uprzednio warto ustalić z dietetykiem. Określona dieta będzie skuteczna wtedy, gdy będziemy się jej wiernie trzymać, będzie dopasowana do naszego stylu życia, wieku, wagi, płci oraz celu, a my wspomożemy jej działanie unikając podjadania i zamieniania kolejności poszczególnych posiłków w ciągu dnia. Należy również pamiętać, o kaloriach dostarczanych wraz z płynami np. szklanka soku to ok. 100 kcal, kawa z mlekiem i łyżeczką cukru to z kolei ok. 80 dodatkowych, nieuwzględnionych w jadłospisie kilokalorii. Przed wyborem odpowiedniej diety i firmy, warto obejrzeć oferowane menu, gdyż zdarza się, iż na jeden z posiłków stale podawane są kiepskiej jakości wypieki, które niekoniecznie warto wdrażać do zdrowej diety.

Dieta pudełkowa – ceny

Dieta pudełkowa zdecydowanie pomaga zaoszczędzić czas, niestety nie pieniądze. Koszt dziennego menu zaczyna się od ok. 40 zł w dietach niskokalorycznych (10001200kcal) i rośnie wraz z energetycznością diety. Po przeliczeniu najmniej kaloryczna dieta kosztuje miesięcznie ok. 1200 zł. Z kolei diety 1800 kcal mogą miesięcznie kosztować ponad 2000 tysiące złotych.

Dieta pudełkowa – jadłospis

Przykładowa dieta pudełkowa składa się z pięciu posiłków: śniadania, drugiego śniadania, obiadu, podwieczorku oraz kolacji. Każdy posiłek posiada określoną liczbę kalorii i składników odżywczych, dlatego nie powinno zamieniać się określonych dań miejscami w ciągu dnia.

Przykładowy jadłospis diety 1500 kacl*

Śniadanie: omlet z warzywami

II śniadanie: surówka z czerwonej kapusty z jabłkiem

Obiad: kurczak w sosie barbecue z kaszą i sałatką

Podwieczorek: krem z warzyw

Kolacja: pieczone warzywa z sosem czosnkowym.

Dieta cateringowa posiada zarówno plusy, jak i minusy, które warto wziąć pod uwagę, gdy chcemy skorzystać z oferty firm. Decydując się na dietę pudełkową, pierwszym krokiem powinna być konsultacja z dietetykiem, który określi najkorzystniejszą dla nas kaloryczność jadłospisu. Ponadto warto szczegółowo przestudiować kilka propozycji firm i wybrać tę, której posiłki uwzględniają nasze preferencje smakowe, nietolerancje i alergie pokarmowe oraz są dobrane do naszego stylu życia. Dieta pudełkowa pozwala zaoszczędzić mnóstwo czasu jednak wiąże się z wysokim kosztem pieniężnym. Wiele firm daje możliwość skorzystania z próbnych, jednodniowych menu w niższej cenie, by móc stwierdzić czy wybrana opcja rzeczywiście jest dla nas odpowiednia.

Literatura:

*Oferta firmy eatfit24.

 

Oceń
Dieta pudełkowa – założenia, skuteczność, ceny oraz przykładowy jadłospis - 6.7/10. Oddano 3 głosy.
ponad miesiąc temu

Twoja opinia jest ważna. Zarówno dla nas jak i innych osób korzystających z naszego serwisu.

Twój adres e-mail nie będzie opublikowany.
Obowiązkowe pola są oznaczone

Chcesz być na bieżąco?