Jesteś na:

Dieta optymalna dr. Kwaśniewskiego – zasady i zagrożenia

16 18 20

Doktor Kwaśniewski w głoszonych przez siebie zasadach diety optymalnej odżegnuje się od powtarzanych przez dietetyków i lekarzy standardów zdrowego odżywiania. W swoim nowym podejściu do kuchni przewartościowuje znaczenie poszczególnych składników i ustala ich właściwe proporcje. Liczne przypadki skutecznego leczenia za pomocą diety optymalnej poszły dziś w zapomnienie, a do książki znanego lekarza rzadko kto już zagląda. Może warto spróbować?



Dieta optymalna – zsady

To co odróżnia dietę Kwaśniewskiego od diety racjonalnej propagowanej przez żywieniowców są proporcje poszczególnych składników odżywczych. Wynoszą one: 1 część białka na 2,5–3,5 części tłuszczu na 0,3–0,5 części węglowodanów. Tłuszcz to zdaniem lekarza właściwe człowiekowi źródło energii. W przeciwieństwie do większości dietetyków uważa, że im bardziej skoncentrowane źródło energii tym lepiej.

Akt spożywania pokarmu traktuje jako zwykłą czynność fizjologiczną – konieczną, ale nie godną poświęcania jej większej uwagi, celebrowania. Węglowodany, które stanowią podstawę diety zgodnej z piramidą żywienia, w diecie optymalnej poszły w odstawkę jako niewielki dodatek w codziennym jadłospisie. Tłuszcz za to zyskał miano podstawowego składnika diety, co  stanowi ogromny kontrast dla rekomendacji Instytutu Żywności i Żywienia. Stanowiły one 30% ogólnego zapotrzebowania energetycznego, a ich celem jest zapobieganie chorobom układu krążenia.

Zmieniając sposób odżywiania zgodnie z zaleceniami doktora Kwaśniewskiego zmuszeni jesteśmy zrezygnować z pieczywa, ciast i większości produktów zawierających cukry wszelkiej maści. Po najtrudniejszym etapie inicjacji, w dalszej perspektywie mają czekać na nas korzystne zmiany w postaci zmniejszenia apetytu, utraty nadmiernej masy ciała czy optymalizacji pracy naszego organizmu. Zdaniem twórcy człowiek na diecie optymalnej traci zainteresowanie jedzeniem, odczuwa sytość i nie przywiązuje większej wagi do jedzenia. Wydaje się być to zrozumiałe. Tłuszcz wywołuje bowiem uczucie sytości, podobnie jak białko. Jeżeli oba te składniki dominują w codziennych posiłkach przestajemy odczuwać stałą ochotę na przekąski. Dieta wysokotłuszczowa rozwiązaniem w walce z otyłością? Brzmi abstrakcyjnie. Co na ten temat sądzi doktor Kwaśniewski?

Dieta optymalna a otyłość i inne schorzenia

Doktor Kwaśniewski przyczyny otyłości nie doszukuje się w nadmiernym spożyciu kalorii. Za sedno sprawy przyjmuje proporcje pomiędzy poszczególnymi składnikami w diecie. Za błąd kardynalny uważa zbyt małą podaż białka w stosunku do węglowodanów. Trudno jest się nie zgodzić z nim w kwestii nadmiernego spożycia przetworzonych produktów zbożowych, gdzie węglowodany stają się głównym źródłem energii bez dostarczenia witamin czy minerałów. Twierdzi, że u osób ze znaczną nadwagą po przejściu na dietę optymalną możliwa jest utrata 6 kg w ciągu miesiąca. Z tym, że u takich osób dominującym składnikiem posiłków winno być białko, a  dopiero po ustabilizowaniu wagi wprowadza się tłuszcz jako główny element. Ta metoda okazała się być niebezpieczna w przypadku kobiety cierpiącej na chorobę nerek, gdzie zbyt duża podaż białka doprowadziła do poważnych powikłań. Z drugiej strony, doktor Kwaśniewski już w latach 90-tych zaobserwował jak niską skutecznością odznaczają się diety niskokaloryczne w leczeniu otyłości. W większości nie spełniają swoich założeń, a mimo to nadal bywają stosowane przez lekarzy i żywieniowców.

Czy dieta wysokotłuszczowa przynosi zatem efekty? Autor diety optymalnej twierdzi, że ten rodzaj schematu żywieniowego nie powoduje otyłości oraz nie prowadzi do miażdżycy i innych chorób układu krążenia. Kłóci się to z dzisiejszym stanem wiedzy, gdzie kwasy tłuszczowe nasycone pochodzące ze źródeł zwierzęcych spożywane w nadmiarze obarczane są winą za powstawanie m.in. zatorów w tętnicach i zawałów serca.

Doktor Kwaśniewski widzi w opracowanej przez siebie diecie szansę na rozwiązanie problemu nadciśnienia. Warto wspomnieć, iż nie uważa on, aby spożycie soli stanowiło jego przyczynę, jak sugerowano przez lata. Dziś pojawiają się już badania dowodzące, że ograniczenie spożycia chlorku sodu ma sens w przebiegu stanu chorobowego, natomiast nie stanowi elementu prewencji. Wśród swoich pacjentów lekarz z powodzeniem leczył z nadciśnienia przy zastosowaniu diety optymalnej. W swojej książce, podaje że przy tym schemacie żywienia możliwe stało się odstawienie leków. Podobnie jest w przypadku migren. Sugeruje, jakoby dieta opracowana przez niego leczyła u źródła tę przypadłość. Podobnie jak wiele innych, co potwierdzają opinie kuracjuszy Akademii Zdrowia „Arkadia”, w której doktor Kwaśniewski działał w latach 80-tych ubiegłego wieku.

Dieta optymalna – zagrożenia

Z dostępnych badań wynika, że to, co wydawać mogłoby się największym zagrożeniem na diecie optymalnej, okazuje się nie mieć znaczenia. Chodzi mianowicie o wysoki poziom tłuszczu, zwłaszcza pochodzenia zwierzęcego. Wykazano, że nie ma on znaczącego wpływu na poziom cholesterolu HDL, tzw. „dobrego cholesterolu”, choć prowadzi do podniesienia poziomu frakcji LDL i cholesterolu całkowitego. Nie idzie to jednak w parze ze wzrostem ryzyka wystąpienia chorób sercowo-naczyniowych, o czym świadczył unormowany poziom białka CRP, czyli białka ostrej fazy. Problem pojawia się natomiast, gdy przejdziemy do analizowania jadłospisów osób na diecie optymalnej pod kątem zawartości składników mineralnych i witamin. Zwłaszcza u kobiet obserwuje się zbyt małą podaż m.in. cynku, wapnia, magnezu, a nawet żelaza. Poza tym błonnik może być dostarczony wyłącznie z produktów roślinnych. Nie należy zapominać jak ważną funkcję pełni on w organizmie. Dorosłym, zdrowym osobom zaleca się dzienne jego spożywanie w ilości ok. 30 g. Jego obecność w diecie wpływa korzystnie na pasaż jelitowy, zapobiega zaleganiu resztek pokarmowych w jelitach, zmniejsza wchłanianie cholesterolu, a także reguluje stężenie glukozy we krwi.

Dieta zbilansowana zgodnie z zaleceniami IŻŻ jest dietą zapewniającą w swoim założeniu zapotrzebowanie na wszystkie składniki odżywcze. Dieta doktora Kwaśniewskiego jest dietą alternatywną, której stosowanie być może przyniesie pewne korzyści zdrowotne, niestety narażając jednocześnie na ryzyko niedoborów ważnych składników. Myślę, że w kwestii ograniczenia cukru, na pewno z autorem diety optymalnej należy się zgodzić, jednak nie w tak drastycznej formie. Przestrzeganie zasad racjonalnego żywienia, takich jakie dziś głoszone są oficjalnie, na pewno przyniesie pozytywny rezultat.

Literatura:

  • Izabela Bolesławska i In.; Profil lipidowy, stężenia aldehydu dimalonowego oraz białka ostrej fazy w grupie osób stosujących „optymalny” model żywienia; Probl Hig Epidemiol 2011, 92(1): 63-66;
  • Izabela Bolesławska i In.; Profil lipidowy oraz parametry stresu osyacyjnego w grupie kobiet i mężczyzn stosujących „optymalny model żywienia ; Bromat. Chem. Toksykol. – XLIII, 2010, 3, str. 276 – 280;
  • Izabela Bolesławska i In.; Zawartość składników mineralnych w całodziennych racjach pokarmowych kobiet i mężczyzn stosujących dietę tradycyjną i „optymalną”  – analiza porównawcza; Żywnosć. Nauka. Technologia. Jakość, 2009, 4 (65), 303 – 311
  • Jan Kwaśniewski, Marek Chyliński; Dieta optymalna; „Prasa śląska”, Katowice 1997;
  • Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego; Polscy badacze wskrzesili kontrowersje nt. szkodliwości soli;

Oceń
Dieta optymalna dr. Kwaśniewskiego – zasady i zagrożenia - 5.9/10. Oddano 9 głosy.
ponad miesiąc temu

Twoja opinia jest ważna. Zarówno dla nas jak i innych osób korzystających z naszego serwisu.

Twój adres e-mail nie będzie opublikowany.
Obowiązkowe pola są oznaczone

Chcesz być na bieżąco?