Jesteś na:

Dieta na płodność, czyli co jeść, aby zwiększyć swoje szanse na poczęcie dziecka

16 18 20

To co spożywamy, składniki naszej diety oraz sposób przyrządzania potraw, może w znacznym stopniu pomóc lub utrudnić zajście w ciążę.

Starania o dziecko zwykle zaczynamy od zmiany stylu życia i rzucenia używek. Warto także zadbać o to, co znajduje się na naszych talerzach, bowiem niedobór lub nadmiar niektórych składników może mieć duże znaczenie w staraniach o dziecko.

Jak zwiększyć płodność?

Pośpiech, brak czasu na przygotowanie i spożycie posiłku, fast-foody, bary szybkiej obsługi, niezdrowe podjadanie, rezygnacja ze śniadania, a objadanie się wieczorami – to wszystko nie sprzyja poczęciu potomstwa. Za to z powodzeniem możemy nabawić się nadwagi i otyłości, które wiążą się z problemem niepłodności.

Jak zapewne każda kobieta, która stara się o dziecko wie, bardzo ważny w planowaniu potomstwa jest kwas foliowy. Wspomaga prawidłowy rozwój układu nerwowego oraz krwiotwórczego dziecka.

Żelazo zawarte w wielu produktach, jak wątróbka, orzechy, soja, produkty pełnoziarniste, wspomaga dojrzewaniu komórki jajowej oraz zarodka, a także zapobiega anemii, osłabieniu i niedokrwistości.

Cynk jest bardzo ważnym minerałem, który reguluje cykl menstruacyjny, zapobiega depresjom i osłabieniu kondycji fizycznej.

Istotnym elementem diety, który pozytywnie wpływa na pracę narządów płciowych są NNKT (niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe), które pod wpływem hydrolizy, przekształcają się w związki pełniące bardzo ważne funkcje hormonów w organizmie.

W planowaniu potomstwa należy zwrócić szczególną uwagę na zawartość w produktach witaminy E. Jest ona bowiem istotnym składnikiem pożywienia przyszłych mam, którego niedobór może prowadzić do wielu zaburzeń przebiegu ciąży, a nawet poronienia.

Dieta na płodność

Warto zamienić tłuste, niezdrowe potrawy, jedzone w pośpiechu na zdrowe, lekkie, bogate w witaminy (szczególnie wit. E) oraz sole mineralne dania, których spożywanie będzie czasem odpoczynku i wyciszenia w trakcie dnia. To dobry moment na ukojenie nerwów i pozbycie się stresu, który na pewno nie sprzyja przyszłej mamie.

Starając się o dziecko należy ograniczyć węglowodany proste, znajdujące się głównie w słodyczach, słodkich napojach i białym pieczywie, gdyż powodować mogą wahania poziomu glukozy oraz insuliny we krwi. Skutkować to może zaburzeniami hormonalnymi, co jest niepożądanym zjawiskiem w sytuacji, kiedy planujemy ciążę.

Powszechnie wiadomo, jak szkodliwy jest alkohol i jak poważne skutki może powodować jego picie w ciąży. Także w czasie jej planowania duże ilości wysokoprocentowych napojów mogą powodować kłopoty z cyklem menstruacyjnym.

Zarówno nadwaga jak i niedowaga, mają niekorzystny wpływ na płodność. Zatem podstawą jest zbilansowana, zróżnicowana i bogata w składniki odżywcze dieta, która zapewni odpowiednią podaż wszystkich niezbędnych witamin i minerałów. Jest podstawą prawidłowego funkcjonowania całego organizmu, a co za tym idzie wpływa na sprawność narządów płciowych, u kobiet także na regularność cykli miesiączkowych. Zadbane w ten sposób ciało ułatwi poczęcie i stanie się fundamentem prawidłowego rozwoju nowego życia.

Wniosek jest prosty – jak widać, to co jemy i jak jemy jest bardzo ważnym czynnikiem wspomagającym lub też utrudniającym zajście w ciążę. Planowanie potomstwa to bardzo ważny etap i należy się do niego dobrze przygotować. Warto zacząć od podstawy jaką jest zdrowa i zbilansowana dieta.

Opublikowano ponad miesiąc temu
Oceń artykuł
Dieta na płodność, czyli co jeść, aby zwiększyć swoje szanse na poczęcie dziecka - 3.7/5. Oddano 9 głosy.
Autor artykułu:
Aleksandra Musiał
, Dyplomowany dietetyk i biotechnolog. Swoje badania koncentruje na temacie komórek macierzystych i terapii z ich wykorzystaniem, dietetyki klinicznej i bioinżynierii komórek.