Jesteś na:

Dieta na ładną cerę. Witaminy na cerę

16 18 20

Przeglądając różnorodne artykuły, czy to umieszczane w czasopismach, czy w internecie, można znaleźć informacje potwierdzające wpływ diety na kondycję skóry, ale także zaprzeczające temu. Przeczytaj artykuł i dowiedz się, po której stronie leży prawda!

Dieta na ładną cerę

Dieta polepszająca wygląd i kondycję skóry nie jest mitem. Jest to racjonalna i regularna dieta, obfitująca w witaminy i składniki mineralne, takie jak: cynk, żelazo, miedź czy selen. Źródłem selenu w diecie mogą być drożdże oraz ryby morskie, a także kukurydza, orzechy czy produkty zbożowe. W ramach wzbogacenia diety o żelazo warto spożywać warzywa zielone oraz czerwone. Pamiętajmy jednak, że jego najlepszym i najbardziej przyswajalnym źródłem jest mięso, zwłaszcza czerwone oraz wątróbka. Zabraknąć nie powinno oczywiście aminokwasów egzogennych, a więc tych pochodzenia zwierzęcego, niektóre znajdują się także w warzywach strączkowych. Warto zatem urozmaicić dietę w chude mięso czy nabiał. Warto zadbać również o prawidłowe nawodnienie, dzięki temu cera stanie się gładka i świeża.

Nie wystarczy jednorazowe czy krótkotrwałe wzbogacenie diety o te składniki, jednak niezbędna jest ich ciągła podaż. Wynika to z procesu regeneracji skóry oraz tworzenia jej nowych komórek. Warto pamiętać także, iż produktami źle wpływającymi na kondycję skóry są: kawa, czekolada, kakao, alkohol oraz żywność wysoko przetworzona, zawierająca dużą ilość konserwantów oraz cukru. Tłuszcze trans oraz nasycone (pochodzenia zwierzęcego – smalec, masło, słonina), których spożycie może prowadzić do pojawiania się wyprysków, przebarwień oraz przesuszenia skóry, warto zmienić na tłuszcze omega 6 i 3 znajdujące się w rybach morskich, nasionach oraz orzechach i olejach roślinnych. Negatywny wpływ na kondycję cery ma także niedobór snu oraz dym papierosowy. Co ciekawe niekorzystne jest również długotrwałe przebywanie w pomieszczeniach klimatyzowanych oraz intensywne opalanie.

Witaminy na cerę

Optymalna dieta wpływająca na kondycję i wygląd skóry powinna obfitować w witaminę A, a także te z grupy B. Pierwszą z nich znaleźć można głównie w formie jej prowitaminy, a więc β-karotenu. Znajduje się on głównie w owocach i warzywach, t.j. marchewce, brzoskwini, czerwonej papryce, szpinaku, suszonych morelach, brokułach. Witamina A w swojej pełnej formie znajduje się głównie w jajach. Jest ona niezbędna do utrzymania dobrego stanu oraz wyglądu włosów, skóry i paznokci.

Witaminy z grupy B znaleźć można głównie w chudym mięsie, orzechach, bananach, ziemniakach, pełnoziarnistym pieczywie i warzywach strączkowych. Ich dobrym źródłem są także jajka. Odpowiedzialne są one na nawilżenie i łagodzenie podrażnień. Co ciekawe ich odpowiednie spożycie zapobiega powstawaniu zaskórników czy przetłuszczaniu skóry.

Ponadto skuteczna będzie podaż witaminy E, C i D. Chcąc dostarczyć witaminy E do organizmu warto spożywać oleje roślinne, a także kiełki czy pestki dyni oraz słonecznika. Jej rolą jest neutralizacja wolnych rodników i opóźnianie pojawiania się zmarszczek. Witamina C natomiast występuje w cytrusach, czarnej porzeczce, papryce, brukselce, a nawet brokułach czy kiwi. Dotleniania komórki i wzmacniania naczynia krwionośne. Dodatkowo odmładza skórę oraz odgrywa istotną rolę w wytwarzaniu kolagenu.

Podsumowując dieta na ładną cerę uwzględnia spożywanie dużej ilości orzechów, pestek, roślinnych olejów oraz ryb i chudego mięsa czy nabiału. Zakłada ona odpowiednią podaż witamin oraz składników mineralnych. Pamiętajmy, że jednorazowe dostarczenie tych składników na niewiele się zda, ze względu na to, że procesy regeneracji skóry zachodzą codziennie, a więc są one niezbędne każdego dnia.

 

Literatura:

  1. Kamm A., Barańska-Rybak W.: „Wpływ żywienia jako czynnika środowiskowego na poprawę kondycji skóry wśród dorosłych kobiet z trądzikiem pospolitym.”, Żywienie a środowisko, Wyższa Szkoła Zarządzania, Gdańsk, 2016.
  2. Omeljaniuk, W. J., Socha, K., Markowska, D.: „Sposób odżywiania studentek Wyższej Szkoły Kosmetologii i Ochrony Zdrowia w Białymstoku w przypadku trądziku skóry.”, 2011, Bromatologia i Chemia Toksykologiczna, 44(3).
  3. Plich W., Janiszewska R., Makuch R., Mucha D., Pałka T.: „Racjonalne odżywianie i jego wpływ na zdrowie.”, 2011, Hygeia Public Health, 46(2)/244-248.
  4. Ziora K., Wisłocka L., Stożek A., Ziora-Jakutowicz K., Pindycka-Piaszczyńska M.: „Manifestacje skórne w zaburzeniach odżywiania (Anorexia Nervosa, Bulimia) u dzieci i młodych osób.”, 2011, Przegląd Pediatryczny, 41(4)/165-171.

Kup dietę już za 20zł

Zobacz >>

Oceń
Paulina Chrzan
ponad miesiąc temu Dietetyk z zamiłowaniem do zawodu. Szczególnym zainteresowaniem darzy dietetykę kliniczną, której różne koncepcje i nowości na bieżąco weryfikuje z aktualnymi i rzetelnymi badaniami naukowymi.

Twoja opinia jest ważna. Zarówno dla nas jak i innych osób korzystających z naszego serwisu.

Twój adres e-mail nie będzie opublikowany.
Obowiązkowe pola są oznaczone

Chcesz być na bieżąco?