Jesteś na:

Dieta kliniki Mayo – zasady, efekty, jadłospis i opinia na temat diety jajecznej

16 18 20

Klinika Mayo to założone w 1889 roku amerykańskie centrum leczenia otyłości, które od lat zrzesza ogromne liczby osób chcących zrzucić nadmiar tkanki tłuszczowej. Jej pracownicy stworzyli własny program odchudzania oparty głównie na dwóch grupach produktów – jajach i warzywach. Jak ta metoda wygląda w praktyce?



Dieta kliniki Mayo – zasady

Dieta jajeczna jest bardzo restrykcyjnym sposobem odżywiania i wymaga silnej woli. Przewidziana jest do  stosowania przez okres 2 tygodni. Bazuje ona na kilku zaleceniach, które muszą być dokładnie przestrzegane. Codziennie należy spożywać 4–6 sztuk ugotowanych na twardo jaj. Stanowią one źródło pełnowartościowego białka, które ma pobudzać przemianę materii i ułatwiać spalanie tkanki tłuszczowej. Jajka to także skarbnica witamin rozpuszczalnych w tłuszczach:  A, D, E, K oraz innych składników, które odgrywają niezmiernie ważną rolę w funkcjonowaniu organizmu. Od czasu do czasu 2 jajka można zastąpić porcją chudego mięsa lub ryby. Drugi podstawowy człon opisywanej diety to warzywa obfitujące w błonnik oraz witaminy. Kolejną ważną kwestią jest wypijanie ok. 2 l płynów dziennie w postaci wody, słabej herbaty w celu oczyszczenia organizmu. Zakazane są natomiast:

  • pełnotłuste produkty mleczne,
  • tłuste mięso,
  • nasiona roślin strączkowych,
  • słodycze, cukier, sól,
  • alkohol.

Dieta kliniki Mayo – efekty

Autorzy diety obiecują spektakularny rezultat – zrzucenie nawet 6 kg w ciągu 2 tygodni dokładnego stosowania się do zaleceń i jadłospisu diety. Czy jest to możliwe? Owszem, jednak na pewno nie będzie to tylko i wyłącznie tkanka tłuszczowa. Tak restrykcyjny sposób żywienia i racje pokarmowe pokrywające niewielki procent dziennego zapotrzebowania kalorycznego może skutkować utratą masy beztłuszczowej (głównie tkanki mięśniowej) oraz wody.

Dieta kliniki Mayo – jadłospis

W pierwszym tygodniu stosowania menu na każdy dzień wygląda następująco:

  • Śniadanie: 2 jajka ugotowane na twardo, czarna kawa.
  • Obiad: 2 jajka ugotowane na twardo, 200 g gotowanych warzyw.
  • Kolacja: 2 jajka ugotowane na twardo lub 150 g chudego mięsa/ryby, główka sałaty z sokiem z cytryny.

Na kolejny tydzień zmagań z dietą przewidziane są posiłki:

  • Śniadanie: czarna kawa, kromka chrupkiego pieczywa.
  • Obiad: 150 g smażonego mięsa, filiżanka tartej marchewki z sokiem z cytryny.
  • Kolacja: 2 jajka ugotowane na twardo lub 100 g chudej szynki, 150 g chudego jogurtu.

Dieta kliniki Mayo – opinie

Przedstawiony sposób żywienia jakiś czas temu cieszył się ogromną popularnością. W miarę wzrostu świadomości społeczeństwa na temat prawidłowego odżywiania, ludzie zaczęli zauważać, iż nie jest to dieta, lecz głodówka, która wyniszcza organizm i prowadzi do efektu jojo.

Jakie argumenty stawia się przeciwko niej? Po pierwsze, metoda ta jest bardzo monotonna. Codzienne jedzenie takich samych, ubogich w energię i wiele kluczowych składników odżywczych pokarmów jest ogromnym wyzwaniem zarówno pod względem psychicznym, jak i fizycznym. Zrzucanie wagi jest zasługą tego, iż dzienna podaż kalorii jest na drastycznie niskim poziomie. Z tego powodu można się spodziewać, że po zakończeniu diety szybko wrócimy do wagi wyjściowej, gdyż wygłodzony organizm będzie starał się za wszelką cenę odzyskać utraconą równowagę. Kolejnym zarzutem wobec diety kliniki Mayo jest zbyt duża ilość cholesterolu, którego źródło stanowią żółtka jaj. Kategorycznie niewskazana jest ona dla osób z zaburzeniami lipidowymi, miażdżycą i chorobami wątroby. Ze względu na krótki czas jej trwania nie ma zbyt dużego ryzyka nabawienia się poważnych niedoborów witamin i składników mineralnych, jednakże pewne jest, że będziemy odczuwać zmęczenie, rozdrażnienie i ogólny spadek kondycji zdrowotnej. Obiecany efekt oczyszczenia organizmu również jest argumentem wątpliwym. Ciało człowieka posiada mechanizmy, które wydalają toksyny, wymiatają wolne rodniki i inne szkodliwe substancje, jednak w czasie, kiedy nie dostarczamy mu odpowiedniej ilości energii z pożywienia, mechanizmy te zostają upośledzone, więc tak naprawdę rezultat może się okazać odwrotny do zamierzonego. Obecnie specjaliści kliniki Mayo rezygnują ze stosowania tej metody u swoich pacjentów na rzecz diety dużo bardziej zbliżonej do racjonalnego odżywiania.

Dieta jajeczna jest przykładem szybkiej, krótkotrwałej głodówki, która może przynieść więcej szkody niż pożytku. Zachęceni obietnicą znacznej utraty masy ciała, stosujemy się do jej wskazówek, jednakże efekt ten jest nietrwały. Dużo lepszym, przyjemniejszym i bezpieczniejszym rozwiązaniem jest ograniczenie podaży energii o 300–500 kcal w stosunku do dziennego zapotrzebowania i zwiększenie aktywności fizycznej. Taka metoda na pewno zaowocuje obniżeniem poziomu tkanki tłuszczowej i ogólną poprawą kondycji organizmu.

Literatura:

Zahorska- Markiewicz B., Kontrowersje wokół diet, „Endokrynologia, Otyłość i Zaburzenia Przemiany Materii”, 2005

„Mayo clinic diet”

Oceń
Dieta kliniki Mayo – zasady, efekty, jadłospis i opinia na temat diety jajecznej - 6.6/10. Oddano 9 głosy.
ponad miesiąc temu

Twoja opinia jest ważna. Zarówno dla nas jak i innych osób korzystających z naszego serwisu.

Twój adres e-mail nie będzie opublikowany.
Obowiązkowe pola są oznaczone

Chcesz być na bieżąco?