Jesteś na:

Dieta 50:50 – założenia i efekty diety „co drugi dzień”

16 18 20

Wiadomo od dawna, że klasyczne diety ubogoenergetycze rzadko przynoszą efekty utrzymujące się dłuższy czas. O ich nieskuteczności przesądza trudność, jaką sprawia ludziom ciągłe przestrzeganie kalorycznego reżimu bez możliwości odstępstw przez okres kilku tygodni. Rodząca się frustracja często prowadzi do złamania zaleceń i popadnięcia w spiralę kolejnych uchybień, które niweczą cały wysiłek. Innowacyjne w diecie 50:50 jest to, że możliwe staje się zredukowanie owego napięcia poprzez możliwość spożycia posiłków bez konieczności liczenia kalorii – i to prawie codziennie.



Dieta 50:50 – dr Krista Varady

W roku 2009 zostały opublikowane wyniki badań dr Kristy Vardy i współpracowników, w których wykazano skuteczność diety 50:50. W badaniu tym obserwowano wpływ diety na masę ciała i poziom cholesterolu u osób otyłych stosujących co drugi dzień „głodówkę”. Rezultaty okazały się obiecujące. Odnotowano spadek masy ciała średnio o ok. 6% masy wyjściowej w ciągu 8 tygodni, a wskaźniki ryzyka chorób serca, takie jak poziom triglicerydów również uległy poprawie.

Dieta „co drugi dzień” – założenie

Dieta ta zakłada spożywanie co drugi dzień 25% zalecanej dziennej wartości energetycznej diety. W pozostałe dni można jeść do woli produkty, na które mamy ochotę. Ograniczyć wyłącznie należy podaż tłuszczu do 30% dziennej wartości kalorycznej, co jest jednoznaczne z konsumowaniem wyłącznie niskotłuszczowych mięs i półtłustych przetworów mlecznych.

Dieta 50:50 – produkty

Jak w przypadku każdej diety, najlepiej spożywać produkty wyłącznie o wysokiej wartości odżywczej, pełne cennych witamin i minerałów. Zgodnie z zaleceniami IŻŻ, aby zapewnić sobie dostateczną podaż błonnika, wybierajmy – będąc na diecie redukcyjnej, czy nie – pełnoziarniste pieczywo, mąki z pełnego przemiału, świeże warzywa i owoce. Unikajmy cukru i tłuszczów zwierzęcych. Dieta 50:50 nie przedstawia konkretnych zaleceń, jednak oczywiste jest, że jakość pożywienia powinna być jak najwyższa.  

Dieta 50:50 – efekty

Jak wykazało badania dr Vardy, efekty diety są zadowalające. Przede wszystkim wynika to z ogólnej prostoty zaleceń. Łatwiej jest odmówić sobie tego, co lubimy, kiedy w perspektywie mamy możliwość najedzenia się do syta. Efekt utraty masy ciała nie zostanie osiągnięty, jeśli bilans energetyczny w ujęciu tygodniowym będzie dodatni. Jednak wyrównanie ograniczeń z tych kilku dni głodówek nie jest wcale takie proste, jeśli spożywać będziemy wyłącznie produkty wartościowe, a unikać tych wysokoenergetycznych pozbawionych wszelkich cennych składników. Warunkiem osiągnięcia efektów nie jest zatem utrzymywanie kalorycznego reżimu nieustannie przez kilka tygodni , ale spożywanie w dniach, kiedy możemy sobie na to pozwolić– jedzenia odżywczego.

Do tej pory wszystko wskazuje na skuteczność diety 50:50, jednak wymagane jest przeprowadzanie kolejnych badań, aby móc jednoznacznie potwierdzić jej przewagę nad standardowymi dietami niskokalorycznymi. Na tle wszystkich diet-cud, które ukazały się do tej pory, ta wydaje się mieć sens i prozdrowotne właściwości.

Literatura:

Krista A VArady et al., Short-term modified alternate-day fasting: a novel dietary strategy for weight loss and cardioprotection in obese adults; 2009 American Society of Nutrition

 

Oceń
Dieta 50:50 – założenia i efekty diety „co drugi dzień” - 6.0/10. Oddano 12 głosy.
ponad miesiąc temu

Twoja opinia jest ważna. Zarówno dla nas jak i innych osób korzystających z naszego serwisu.

Twój adres e-mail nie będzie opublikowany.
Obowiązkowe pola są oznaczone

Chcesz być na bieżąco?