Jesteś na:

Czym jest cukier muscovado i czym różni się od zwykłego cukru?

16 18 20

Wraz z rozwojem cywilizacyjnym do naszego kraju zaczęły napływać nowe produkty. Od pewnego czasu popularność surowców egzotycznych i dotąd nieznanych rośnie. Jednym z nich jest cukier muscovado, który uznawany jest za zdrowszy zamiennik stołowego, białego cukru. Przeczytaj artykuł i dowiedz się więcej o tym słodzidle.

Cukier muscovado

Cukier muscovado to nic innego jak cukier produkowany z trzciny, zwany inaczej „trzcinowym” czy „brązowym”. Dokładniej ujmując, pozyskiwany jest w wyniku odparowania wody z syropu z trzciny cukrowej, znanego jako melasa. Gotuje się go, aż ulegnie redukcji do ok. 30% początkowej objętości. Wówczas wystawiany jest on na działanie promieni słonecznych. W efekcie ulega krystalizacji i wyschnięciu. W ostatecznej fazie rozcierany jest na kryształki i pakowany. Jego egzotyczna nazwa wywodzi się od hiszpańskiego słowa „mascabado”, co oznacza nierafinowany”.

Niektóre badania donoszą, iż wyciągi z owego cukru wykazują zdolność usuwania wolnych rodników, mimo dość niskiej zawartości związków o działaniu antyoksydacyjnym. W jego składzie jednak oprócz sacharozy odnaleźć można m.in. polifenole czy produkty reakcji Maillarda (odpowiedzialnej m.in. za jego barwę) o podobnej aktywności. Jest to produkt o wysokiej wartości odżywczej, kalorycznością zbliżony do miodu (100 g – 370 kcal). Dodatkowo okazuje się skarbnicą witamin, m.in. witaminy A, która wspomaga naturalną odporność organizmu oraz chroni wzrok i umożliwia jego prawidłowe funkcjonowanie, a nawet wspomaga proces tworzenia szkliwa zębów.

W jego składzie odnaleźć można również witaminę C, która nieoceniona jest w profilaktyce przeziębień, a także podnosi elastyczność stawów i odgrywa istotną rolę w profilaktyce osteoporozy. Poza tym bogaty jest w żelazo, wapń, potas, fosfor i magnez. Idealnie nada się jako zamiennik miodu w diecie wegańskiej. Ze względu na substancje aktywne w nim obecne dowiedziono, że stosowany może być profilaktycznie w celu obniżenia ryzyka rozwoju nowotworów. Co więcej, umożliwia on prawidłową pracę nerek oraz reguluje gospodarkę wodną organizmu. W wielu krajach sama trzcina od dawna uznawana jest za roślinę o działaniu przeciwbólowym, bakteriobójczym oraz wykrztuśnym. Stosowana jest wówczas do leczenia chorób gardła, jak również astmy, przeziębienia czy gorączki.

Cukier muscovado a cukier zwykły

Cukier muscovado różni się od popularnego cukru stołowego fakturą. Nie jest on zbyt sypki, a nawet przypomina nieco wilgotny piasek. Jego barwa jest ciemna, a smak karmelowy. Wielu jego amatorów właśnie z tego względu zamienia nim biały i cierpki w smaku zwykły cukier. Dodatkowo produkt ten bogaty jest w składniki odżywcze, w tym witaminy i pierwiastki, a nawet związki o działaniu przeciwutleniającym. Dzięki temu stosowany może być w celach profilaktycznych i leczniczych, np. w przypadku nowotworów czy schorzeń nerek. Oczywiście cukier biały jest bardziej kaloryczny i nie posiada żadnych wartości odżywczych. Składa się bowiem praktycznie w 100% z sacharozy. Poza tym cukier trzcinowy, w przeciwieństwie do białego, nie wykazuje złego wpływu na zęby, wręcz zapobiega powstawaniu próchnicy i wspomaga utrzymanie dobrego stanu uzębienia. Pamiętajmy jednak, że smak słodki jest dla niektórych osób uzależniający. W związku z tym są one bardziej podatne są na otyłość i związane z nią powikłania. Właśnie dlatego zaleca się stopniową eliminację cukru z diety, a nie zastępowanie go alternatywami.

Podsumowując, dla osób lubiących dodatek cukru, muscovado okaże się najlepszym wyborem. W porównaniu z cukrem białym cechuje się on o wiele ciekawszą barwą, przyjemniejszym smakiem i, co najważniejsze, znacznie wyższą wartością odżywczą, nawet o działaniu antyoksydacyjnym. No jednak pamiętać, że jest to produkt dość kaloryczny, dlatego w jego spożyciu należy zachować umiar.

Literatura:

  1. Elisa O.A., Yudkin J., Some nutritional properties of unrefined sugar and its promotion of the survival of new-born rats, Br J Nutr, 1985,
  2. Fuchs M.A., Sato K. i in., Sugar-sweetened beverage intake and cancer recurrence and survival in CALGB 89803 (Alliance), PLoS One, 2014,
  3. Payet B., Shum Cheong Sing A., Smadja J., Assessment of antioxidant activity of cane brown sugars by ABTS and DPPH radical scavenging assays: determination of their polyphenolic and volatile constituents, J Agric Food Chem, 2005,
  4. Tryon M.S., Stanhope K.L. i in., Excessive Sugar Consumption May Be a Difficult Habit to Break: A View From the Brain and Body, J Clin Endocrinol Metab, 2015.

Sprawdź ile kalorii dziennie spalasz

Oblicz

Opublikowano ponad tydzień temu
Oceń artykuł
Autor artykułu:
Paulina Chrzan
, Dietetyk z zamiłowaniem do zawodu. Szczególnym zainteresowaniem darzy dietetykę kliniczną, której różne koncepcje i nowości na bieżąco weryfikuje z aktualnymi i rzetelnymi badaniami naukowymi.

Twoja opinia jest ważna. Zarówno dla nas jak i innych osób korzystających z naszego serwisu.

Twój adres e-mail nie będzie opublikowany.
Obowiązkowe pola są oznaczone