Jesteś na:

Czy ziemniaki rzeczywiście tuczą? Ile mają kalorii?

16 18 20

Od wieków dobrze znane są w naszej polskiej tradycji. Nie wyobrażamy sobie niedzielnego obiadu bez ich udziału. Ziemniaki są warzywem sycącym, dostarczającym energii oraz witamin. Co tak naprawdę zawierają i czy ich spożywanie musi oznaczać pożegnanie ze szczupłą sylwetką?

Ziemniak został przywieziony do Europy w XVI wieku i od tej pory stał się podstawą wielu dań w krajach europejskich. Obecnie polska kuchnia nie wyobraża sobie życia bez ziemniaków. Prócz walorów smakowych dostarczają cennych witamin i minerałów.



Właściwości i składniki odżywcze ziemniaków

Sekret ziemniaków tkwi w ich przygotowaniu. Popularne kartofle bogate są w potas, witaminę C, fosfor i beta-karoten. To warzywo zawiera łatwo przyswajalne węglowodany oraz sporo białka- jakościowo porównywane do tego zawartego w soi. W ich skład wchodzą także witaminy z grupy B. Są niezłym źródłem błonnika – 3,1g na 100g ziemniaków.

Ile kalorii mają ziemniaki?

Niestety pokutuje opinia, że ziemniaki są wysokokaloryczne. Natomiast w 100g gotowanych ziemniaków jest zaledwie 75 kcal (niedużo), co przy wysokiej zawartości składników odżywczych czyni je dobrym źródłem witamin i składników mineralnych. Dopiero w towarzystwie ciężkich sosów, masła, tłustych mięs stają się bombą kaloryczną. Podczas obróbki z tłuszczem ziemniaki chłoną go zwiększając swoją kaloryczność. I tak 100-gramowa porcja frytek zawiera już 303 kcal! Sporo w porównaniu do czystego ziemniaka.

Czy ziemniaki rzeczywiście tuczą?

Ziemniaki solo, odpowiednio przygotowane, pieczone w folii lub w łupinie mają dużo dobrych składników odżywczych i nie tuczą. Warto wiedzieć, by zminimalizować straty składników odżywczych podczas obróbki termicznej najlepiej ziemniaki piec w piekarniku lub gotować na parze. Gotując je w wodzie powinniśmy pamiętać o wrzucaniu ich do wrzątku, a wodę solić pod koniec gotowania, by ziemniaki nie wchłaniały jej nadmiaru. Obierając ziemniaki starajmy się robić to jak najcieniej, gdyż pod łupiną znajduje się najwięcej witamin i składników mineralnych.

Ziemniaki a nasza dieta

Powinniśmy uważać, jakie ziemniaki wybieramy komponując naszą dietę. Zwracajmy uwagę na zielone zabarwienie i na to, czy ziemniaki kiełkują. Zawierają one bowiem dużo solaniny, która jest bardzo niebezpieczna dla naszego organizmu. Kartofle jednego gatunku powinny mieć podobną wielkość, fakturę łupiny i barwę. Gładka skórka mówi o wysokiej jakości warzywa. Kupując gotowe frytki w sklepach wybierajmy te proste, nie karbowane, gdyż zazwyczaj są one produkowane z suszu ziemniaczanego, który sklejany jest w specjalnych karbowanych formach.

Ziemniaki bogate są w potas, witaminę C, fosfor i beta-karoten.

Ziemniaki bogate są w potas, witaminę C, fosfor i beta-karoten.

Podsumowując, nie taki straszny ziemniak jak go malują. Warto jeść ziemniaki ze względu na bogate źródło witaminy C oraz potasu. Zawierają łatwostrawne węglowodany, co powoduje, że często wybieramy je, jako dodatek do potraw. Wystarczy kierować się kilkoma wskazówkami dotyczącymi ich przetwarzania, by nie zafundować sobie zbędnych kalorii, które z pewnością nie wyjdą nam na zdrowie.

.

Kup ziemniaki z rabatem 3% już teraz !
(wpisz bonavita w polu „kod specjalny” w koszyku)

Zobacz również:
Oceń
Czy ziemniaki rzeczywiście tuczą? Ile mają kalorii? - 6.7/10. Oddano 119 głosy.
ponad miesiąc temu

Twoja opinia jest ważna. Zarówno dla nas jak i innych osób korzystających z naszego serwisu.

Twój adres e-mail nie będzie opublikowany.
Obowiązkowe pola są oznaczone

Chcesz być na bieżąco?