Jesteś na:

Czy ziemniaki rzeczywiście tuczą? Ile mają kalorii?

16 18 20

Od wieków dobrze znane są w naszej polskiej tradycji. Nie wyobrażamy sobie niedzielnego obiadu bez ich udziału. Ziemniaki są warzywem sycącym, dostarczającym energii oraz witamin. Co tak naprawdę zawierają i czy ich spożywanie musi oznaczać pożegnanie ze szczupłą sylwetką?

Ziemniak został przywieziony do Europy w XVI wieku i od tej pory stał się podstawą wielu dań w krajach europejskich. Obecnie polska kuchnia nie wyobraża sobie życia bez ziemniaków. Prócz walorów smakowych dostarczają cennych witamin i minerałów.

Właściwości i składniki odżywcze ziemniaków

Sekret ziemniaków tkwi w ich przygotowaniu. Popularne kartofle bogate są w potas, witaminę C, fosfor i beta-karoten. To warzywo zawiera łatwo przyswajalne węglowodany oraz sporo białka- jakościowo porównywane do tego zawartego w soi. W ich skład wchodzą także witaminy z grupy B. Są niezłym źródłem błonnika – 3,1g na 100g ziemniaków.

Ile kalorii mają ziemniaki?

Niestety pokutuje opinia, że ziemniaki są wysokokaloryczne. Natomiast w 100g gotowanych ziemniaków jest zaledwie 75 kcal (niedużo), co przy wysokiej zawartości składników odżywczych czyni je dobrym źródłem witamin i składników mineralnych. Dopiero w towarzystwie ciężkich sosów, masła, tłustych mięs stają się bombą kaloryczną. Podczas obróbki z tłuszczem ziemniaki chłoną go zwiększając swoją kaloryczność. I tak 100-gramowa porcja frytek zawiera już 303 kcal! Sporo w porównaniu do czystego ziemniaka.

Czy ziemniaki rzeczywiście tuczą?

Ziemniaki solo, odpowiednio przygotowane, pieczone w folii lub w łupinie mają dużo dobrych składników odżywczych i nie tuczą. Warto wiedzieć, by zminimalizować straty składników odżywczych podczas obróbki termicznej najlepiej ziemniaki piec w piekarniku lub gotować na parze. Gotując je w wodzie powinniśmy pamiętać o wrzucaniu ich do wrzątku, a wodę solić pod koniec gotowania, by ziemniaki nie wchłaniały jej nadmiaru. Obierając ziemniaki starajmy się robić to jak najcieniej, gdyż pod łupiną znajduje się najwięcej witamin i składników mineralnych.

Ziemniaki a nasza dieta

Powinniśmy uważać, jakie ziemniaki wybieramy komponując naszą dietę. Zwracajmy uwagę na zielone zabarwienie i na to, czy ziemniaki kiełkują. Zawierają one bowiem dużo solaniny, która jest bardzo niebezpieczna dla naszego organizmu. Kartofle jednego gatunku powinny mieć podobną wielkość, fakturę łupiny i barwę. Gładka skórka mówi o wysokiej jakości warzywa. Kupując gotowe frytki w sklepach wybierajmy te proste, nie karbowane, gdyż zazwyczaj są one produkowane z suszu ziemniaczanego, który sklejany jest w specjalnych karbowanych formach.

Ziemniaki bogate są w potas, witaminę C, fosfor i beta-karoten.

Ziemniaki bogate są w potas, witaminę C, fosfor i beta-karoten.

Podsumowując, nie taki straszny ziemniak jak go malują. Warto jeść ziemniaki ze względu na bogate źródło witaminy C oraz potasu. Zawierają łatwostrawne węglowodany, co powoduje, że często wybieramy je, jako dodatek do potraw. Wystarczy kierować się kilkoma wskazówkami dotyczącymi ich przetwarzania, by nie zafundować sobie zbędnych kalorii, które z pewnością nie wyjdą nam na zdrowie.

Zobacz również:
Opublikowano ponad miesiąc temu
Oceń artykuł
Czy ziemniaki rzeczywiście tuczą? Ile mają kalorii? - 3.5/5. Oddano 384 głosy.
Autor artykułu:
Aleksandra Musiał
, Dyplomowany dietetyk i biotechnolog. Swoje badania koncentruje na temacie komórek macierzystych i terapii z ich wykorzystaniem, dietetyki klinicznej i bioinżynierii komórek.

Opinie

  • patrycja 31.03.2017, 4:33

    Oczywiście, że nie tuczą! To warzywo daje nam tyle witamin, mikroelementów, że powinniśmy je jeść jak najczęściej 🙂

    Odpowiedz
  • Mariusz 22.04.2018, 6:48

    Pieczenie w folii?
    Aluminium oddaje czasteczki niebezpieczne dla zdrowia! Proponuje pocztac o tym.

    Odpowiedz
    • Lorenzy 03.06.2018, 11:20

      Codziennie piekę ziemniaki wkładając je pod pachę na cały dzień. Po 18 godzinach mogę takiego ziemniaczka zjeść z tymiankiem i koperkiem. Pycha. Polecam ziemniaki tym którzy jeszcze ich nie jadli.

      Odpowiedz
  • Jolanta 14.10.2018, 1:53

    A ja mam szybki, fajny i niskokaloryczny,sposób na obiad z ziemniakami.Rozbijam pierś z kurczaka, lub filet z indyka,smaruję lekko musztardą,nie solę.W taką pierś zawijam paseczki ogórka kiszonego i paseczki papryki, można jeśli ktoś lubi dodać ząbki czosnku.Zawijam w rulonik,układam w garnku do gotowania na parze,dodaję 2 małe ziemniaczki,pokrojone w ósemki,lub grubsze talarki.To porcja dla jednej osoby,jeśli ktoś ma większy garnek, to wkładamy ile się zmieści,pamiętając aby w garnku był swobodny pzrzepływ pary. Ja nie solę ziemniaków ponieważ używam ziołowej przyprawy do ziemniaków,ale można użyć innej lub posolić.Bardzo szybkie w wykonaniu,bez tłuszczu czy sosu a mięsko nie jest suche,lecz soczyste.Pycha.Polecam

    Odpowiedz

Napisz swoją opinię

Twoja opinia jest ważna. Zarówno dla nas jak i innych osób korzystających z naszego serwisu.

Twój adres e-mail nie będzie opublikowany.
Obowiązkowe pola są oznaczone