Cytryna

16 18 20
Kalorie: 36 kcal Białko: 0.8 g Tłuszcze: 0.3 g Węglowodany: 7.5 g

Spośród owoców cytrusowych cytryna jest jednym z tych, których nie jemy pełnymi garściami. Jest kwaśna i cierpka, dlatego zjedzenie jej w całości to zadanie tylko dla odważnych. Ma natomiast mnóstwo właściwości istotnych dla naszego zdrowia, warto więc dodawać ją do posiłków i napojów jak najczęściej.

Właściwości zdrowotne cytryny doceniali, między innymi, marynarze, którzy przed wiekami spędzali długie miesiące na morskich podróżach. Z powodu żywności ubogiej w witaminy borykali się ze szkorbutem, czyli bolesną chorobą jamy ustnej. Spożywanie cytryn łagodziło dolegliwości, choć jeszcze wtedy nie wiedzieli, co było tego powodem. Dziś wiemy, że to witamina C.

Cytryna właściwości

Cytryna zawiera potężną dawkę witaminy C, która jest wyjątkowo silnym przeciwutleniaczem. Sok z jednej średniej cytryny jest w stanie pokryć aż połowę dobowego zapotrzebowania naszego organizmu na tę witaminę. Oprócz witaminy C, cytryna zawiera również niewielkie ilości ryboflawiny, tiaminy, witaminy B6 oraz pierwiastków, takich jak: żelazo, miedź, potas, wapń, fosfor czy magnez.

Regularne spożywanie cytryny może przynieść sporo korzyści dla zdrowia. Przede wszystkim, wzmacnia ona układ immunologiczny i wspomaga organizm w walce z atakującymi go drobnoustrojami. Jest polecana szczególnie w sezonie jesienno-zimowym, gdy jesteśmy bardziej podatni na infekcje. Spożywanie bogatej w witaminę C cytryny razem z produktami bogatymi w żelazo pozwala na zwiększenie wchłaniania tego pierwiastka z pożywienia. Cytryna to też doskonała broń przeciw nadmiarowi wolnych rodników, które mogą być odpowiedzialne za powstawanie wielu chorób, łącznie z nowotworami. Silnie przeciwutleniająca witamina C niweluje nadmiar wolnych rodników i przywraca równowagę w organizmie. Sok z cytryny ma też silne właściwości alkalizujące. Choć jest wyjątkowo kwaśny, równie wyjątkowo odkwasza organizm.

Cytryna ma także niebagatelny wpływ na wygląd zewnętrzny, przede wszystkim kondycję skóry. Bogaty w witaminy sok z cytryny wyraźnie poprawia koloryt i elastyczność cery, wzmacnia skórę. Zawarta w cytrynie witamina C jest niezbędnym składnikiem do produkcji kolagenu, odpowiadającego za stan skóry. Sok z cytryny jest więc doskonałym, naturalnym eliksirem młodości i urody.

Cytryna zastosowanie

Doskonałym sposobem na wykorzystanie pozytywnych właściwości cytryny, jest codzienne picie soku z niej wyciśniętego. Szklanka letniej wody z sokiem z cytryny o poranku dostarczy energii, odżywi i pobudzi metabolizm. Cytrynę można też dodawać do wielu potraw w celu wzmocnienia smaku czy wydobycia głęboko ukrytego aromatu. Sok z cytryny doskonale komponuje się z sałatkami, surówkami, mięsem, owocami morza czy rybami. Świetnie sprawdza się w sosach i dressingach.

Zobacz również:
Oceń
ponad miesiąc temu