Jesteś na:

Co zrobić, żeby jeść mniej?

16 18 20

Współczesny styl życia charakteryzuje się brakiem czasu. Chcąc zatem nadążyć za nowymi trendami robimy wszystko w pośpiechu. Szybko pracujemy, szybko śpimy, szybko ćwiczymy, szybko się męczymy, a co najważniejsze szybko jemy. Tu pojawia się pytanie, czy szybko znaczy dobrze?

O tym, że jedzenie w pośpiechu jest niezdrowe wiedzą już chyba wszyscy. To oczywiste- proces trawienia zaczyna się przecież już w jamie ustej, gdy pokarm miesza się ze śliną. Jeśli przeżuwamy jedzenie zbyt szybko albo niestarannie, do naszego żołądka nie zdąży dotrzeć informacja o uruchomieniu procesów trawienia. W rezultacie spowalnia się nasz metabolizm, pojawiają sie zaparcia, a nawet zgaga. Ponadto sygnał o nasyceniu nie dociera do mózgu natychmiast- potrzeba na to czasu. A zatem spiesząc się, zjadamy większe porcje.



Jaka jest rola pamięci w odchudzaniu?

Z pewnością znacząca. Kiedy jemy powoli i z uwagą przeżuwamy każdy kęs, lepiej zapamiętujemy ile i co mamy na talerzu. Dzięki temu, zanim sięgniemy po kolejną szybką przekąskę najpierw przeanalizujemy to, czy aby na pewno nadeszła pora na następny posiłek. Zamiast bezmyślnego zapychania się szybkim jedzeniem, zastanówmy się czy to na pewno głód, czy tylko chwilowa zachcianka.

Jak kontrolować apetyt?

Informacje te potwierdzają najnowsze badania naukowe przeprowadzone przez naukowców z University of Birmingham w Stanach Zjednoczonych. Udowodnili oni, że koncentracja i pamięć wzmacniają kontrolę apetytu. (Czy wiesz, że apetyt można opanować? Zobacz jak)Uczestników eksperymentu podzielono na dwie niezależne grupy. Jedna z nich zachęcana była do pozostania w stanie skupienia i uwagi. Podczas jedzenia obiadu słuchała specjalnych instrukcji dźwiękowych, dzięki którym zwracała uwagę na to, co spożywa. Druga grupa podczas obiadu słuchała jedynie audio książek z treściami nie związanymi z żywnością. Okazało się, że jedzenie z uwagą może prowadzić do znacznego spadku późniejszego spożycia energii.

Być na diecie.

Być na diecie.

Do podobnych wniosków doszli już wcześniej inni badacze. Uważali oni, że zachęcanie ludzi do uważnego jedzenia może pomóc w zmniejszeniu ilości spożywanych kalorii. Do badania wykorzystali jednak specjalną aplikację na telefon. Dzięki niej, uczestnicy nie musieli zapamiętywać samodzielnie czasu ostatniego posiłku, ponieważ robił to za nich telefon. Oprócz samej informacji możliwe było wykonanie zdjęcia jedzenia, które pojawiało się przy okazji sięgnięcia po kolejną przekąskę. Analiza wykazała, że uczestnicy mieli większą świadomość tego, co jedli. Zaobserwowano również spadek wagi po zakończeniu badania.

Wyrobienie w sobie nawyku uważnego jedzenia nie musi wcale wymagać dodatkowego czasu. Wystarczy dobra organizacja. Jeśli nie mamy czasu na skonsumowanie posiłku przy stole w kuchni, postarajmy się chociaż przez chwilę oderwać się od wykonywanych w tym czasie czynności, na przykład wyłączmy monitor komputera, przed którym siedzimy. Już takie drobne zmiany spowodują, że jedzenie będzie sprawiało nam więcej przyjemności, a co najważniejsze schudniemy bez stosowania drastycznych diet i wykańczających ćwiczeń.

Oceń
Co zrobić, żeby jeść mniej? - 7.4/10. Oddano 53 głosy.
ponad miesiąc temu

Twoja opinia jest ważna. Zarówno dla nas jak i innych osób korzystających z naszego serwisu.

Twój adres e-mail nie będzie opublikowany.
Obowiązkowe pola są oznaczone

Chcesz być na bieżąco?