Jesteś na:

Co uwzględnić w menu aby przeciwdziałać żylakom?

16 18 20

Wszyscy wiemy, że lepiej zapobiegać niż leczyć, dlatego obserwujmy nasze nogi, sprawdzajmy czy nie pojawiają się na nich jakieś drobne zaczerwienienia, pajączki itp. Przecież wszyscy chcemy cieszyć się ładnymi i zgrabnymi nogami. Sama obserwacja jednak nie wystarczy, w profilaktyce żylaków zaleca się również odpowiednią dietę, aby zminimalizować objawy bólu i obrzęku nóg. Wraz z regularną aktywnością fizyczną stanowi to bazę dla zachowania zdrowych żył przez długi czas.

Żylaki co to takiego?

Żylaki są nadmiernymi, workowatymi poszerzeniami żył powierzchownych z charakterystycznym wydłużeniem i poskręcaniem. Stanowią objaw rozwoju przewlekłej niewydolności żylnej. Głównym umiejscowieniem są kończyny dolne. Powstawać mogą także na ramionach, w przełyku bądź odbycie tzw. hemoroidy, pęcherzu moczowym, macicy, pochwie i powrózku nasiennym. Częstość występowania żylaków wzrasta z wiekiem i znacznie przeważa wśród kobiet.

Jak powstają żylaki?

W wyniku dysfunkcji w budowie żył np. zmiany w strukturze ścian naczyń żylnych. Krew gromadząca się w nich pod wyższym ciśnieniem lub płynąca w niewłaściwym kierunku powoduje nadmierne rozszerzenie, wydłużenie lub nawet poskręcanie. Ważną rolę w tym procesie odgrywa samo ciśnienie w układzie żylnym. Upośledzone funkcjonowanie zastawek w żyłach, warunkujących jednokierunkowy przepływ krwi, powoduje wzrost ciśnienia, a w konsekwencji prowadzi do dalszego poszerzania żył i narastania niewydolności układu zastawkowego. Niestety naturalnie z upływem lat dochodzi do zmniejszenia się elastyczności i pogrubienia ścianek żył, przez co im człowiek starszy tym ma większą skłonność do wystąpienia żylaków. Na rozwój schorzenia mają wpływ także uwarunkowania genetyczne. Nie możemy jednak zapomnieć, że jest jeszcze wiele innych czynników, należą do nich:

  • długotrwała praca stojąca bądź siedząca,
  • wzmożony wysiłek fizyczny,
  • ciąża,
  • niektóre leki, np. sterydowe,
  • nadwaga bądź otyłość korelująca z brakiem aktywności fizycznej, dowiedz się jak zacząć odchudzanie krok po kroku;
  • brak odpowiedniego nawodnienia organizmu,
  • wysokie obcasy i obcisłe ubrania
  • przewlekłe zaparcia

Dieta zalecana w trosce o zdrowe nogi

Natura dała nam całą gamę produktów, z których możemy korzystać w celu podtrzymania dobrej kondycji i zdrowia naszego organizmu. A co możemy zrobić dla naszych nóg i żył?

Oto kilka praktycznych i prostych wskazówek:

  1. Spożywaj produkty bogate w błonnik nierozpuszczalny w celu regulacji perystaltyki jelit, co pozwala na obniżenie ciśnienia w naczyniach krwionośnych i nie koliduje z odpływem krwi z nóg. Dobroczynnym działaniem objawia się również błonnik rozpuszczalny występujący np. w jabłku, orzechach, soczewicy.
  2. Wzbogać dietę o warzywa i owoce będące źródłem witaminy  C, która dba o ogólną kondycję żył. Na przekąskę wybieraj np. grejpfruty, pomarańcze, paluszki ze świeżej papryki. W białej skórce cytrusów znajdują się bioflawonoidy będące przeciwutleniaczami chroniącymi naczynia krwionośne..
  3. Flawonoidy wzmacniają ściany żył i poprawiają ich elastyczność, a także przyspieszają proces gojenia się ran. Jedz więcej wiśni, jagód, malin bądź kaszy gryczanej, które są ich bogatym źródłem. W menu powinny znaleźć się także produkty zawierające proantocyjanidyny i antocyjanidyny, czyli np. wino, czarna i zielona herbata. Hesperydyna zawarta m. in. w owocach cytrusowych wspomaga działanie witaminy C, uszczelniając naczynia krwionośne.
  4. Problemy z krążeniem krwi są jedną z najczęstszych przyczyn występowania żylaków. Spożywaj więcej pokarmów zawierających witaminę E, która poprawia krążenie krwi. Dobrym jej źródłem są zielone warzywa, awokado czy oliwa z oliwek.
  5. Tłuszcz zawarty w oleju lnianym bierze udział w regeneracji skóry, przez co także wspomaga profilaktykę i leczenie żylaków.
  6. Pij zieloną herbatę bogatą w polifenole, wzmacniające żyły oraz wpływające na ich odpowiednie funkcjonowanie.
  7. Wybieraj zioła takie jak: korzeń bagnicy lub brzeczki piwnej, które wspomogają leczenie pajączków.
  8. Aby zapobiec powstawaniu zakrzepów stosuj zioła i dodawaj przyprawy korzenne do swoich dań oraz wybieraj produkty wzmagające aktywność fibrynolityczną krwi. Należą do nich: papryka cayenne, czosnek, cebula oraz imbir. Spróbuj nalewki, naparu bądź herbaty z imbiru.
Wybrane składniki żywności o dobroczynnym działaniu na żyły
SKŁADNIK ŻYWNOŚCI ŹRÓDŁO DOBROCZYNNY WPŁYW NA JEDNOSTKĘ CHOROBOWĄ
WITAMINA C Owoce cytrusowe
Owoce leśnePaprykaBrokuły
Wzmacnia naczynia krwionośne;chroni błony komórkowe naczyń przed atakiem wolnych rodników
FLAWONOIDY JabłkaOwoce cytrusoweOwoce leśneWinogrono

Zboża

Wspomagają działanie witaminy C;wzmacniają ściany naczyń krwionośnych, chronią przed uszkodzeniem i szkodliwym działaniem wolnych rodników
TANINY
(procyjanidyny)
Owoce leśne Są silnymi antyutleniaczami, które wspomagają zapobieganie zwiększaniu przepuszczalności naczyń krwionośnych, blokując m.in. działanie wolnych rodników
BŁONNIK GranatSoczewicaSzparagi Pomagają zmniejszyć ciśnienie w żyłach kończyn dolnych

Oto propozycja świetnej i szybkiej przekąski – zdrowego koktajlu dla pięknych nóg:

Wszystkie składniki należy dokładnie zblendować, można dodać odrobinę mleka gdyby konsystencja była zbyt gęsta.

Składniki:

  • mały jogurt naturalny
  • ⅓   szklanki jagód
  • ½ szklanki truskawek
  • ½ pomarańczy
  • szczypta startej laski wanilii
  • łyżka soku z cytryny

Wartość odżywcza:

kcal białko tłuszcz węglowodany błonnik wit. C wit. E
160 7,4g 3,4g 28,7g 4,2g 50,1mg 0,8mg

Produkty niekorzystnie wpływające na nasze żyły

  1. Wszelkie produkty i nieodpowiednia dieta przyczyniające się do rozwoju nadwagi i otyłości, zwiększają ryzyko wstąpienia żylaków kończyn dolnych. Redukcja masy ciała będzie dużym wsparciem dla żył, a także możliwością zmniejszenia np. obrzęków kończyn.
  2. Sól posiada właściwości odwadniające, przez co niekorzystnie wpływa na kondycję żył i prowadzi do powstawania żylaków nóg. W codziennej diecie zamień ją na zioła i inne przyprawy.
  3. Tłuszcze nasycone, częściowo i całkowicie uwodornione powodują wolniejszy przepływ krwi, a także zapalenia żył, które prowadzą do powstawania żylaków.
  4. Alkohol nadmiernie rozszerza naczynia krwionośne, co również nie jest sprzymierzeńcem w walce o zgrabne, lekkie i zdrowe nogi.

Żylaki nóg wyglądają nieestetycznie, powodują również obrzęki i uczucie ciężkości nóg, co potęguje dyskomfort. Kilka modyfikacji dotychczasowego sposobu żywienia wspomoże profilaktykę żylaków. Odpowiednio zbilansowana różnorodna dieta bazująca na bogatej gamie warzyw i owoców, a także regularna aktywność fizyczna mogą przynieść naprawdę świetne rezultaty. Co jeszcze pomoże? Właściwe ułożenia nóg podczas snu, odpoczynku, unikanie wysokich obcasów. To wystarczy, by nie tracić formy i usprawnić krążenie.

 

Oceń
Co uwzględnić w menu aby przeciwdziałać żylakom? - 6.6/10. Oddano 14 głosy.
ponad miesiąc temu

Twoja opinia jest ważna. Zarówno dla nas jak i innych osób korzystających z naszego serwisu.

Twój adres e-mail nie będzie opublikowany.
Obowiązkowe pola są oznaczone

Chcesz być na bieżąco?