Jesteś na:

Cierpisz na cukrzycę ciążową? - poznaj dietę stworzoną z myślą o Tobie

16 18 20

Cukrzyca ciężarnych to okres wzmożonego wysiłku i starań, by walczyć z chorobą, a jednocześnie dostarczyć wszystkich potrzebnych składników odżywczych naszemu maluszkowi, by mógł prawidłowo się rozwijać. Ciągłe wahania poziomu glikemii są trudne do opanowania, szczególnie w okresie ciąży.

Cukrzyca ciążowa jest to stan hiperglikemiczny (nieprawidłowa glikemia na czczo) pojawiający się u zdrowych dotąd kobiet w ciąży. Zwykle jest rozpoznawana między 24 a 28 tygodniem ciąży. Przyszła mama szczególnie wtedy musi uważać na to, co je. Dieta kobiety w ciąży powinna być bogata w węglowodany złożone oraz błonnik pokarmowy.

Dieta w cukrzycy ciążowej

Dieta przy cukrzycy ciążowej powinna zawierać wszystkie składniki odżywcze: białka, węglowodany, tłuszcze, witaminy i sole mineralne, potrzebne nie tylko przyszłej mamie, ale także rozwijającemu się dziecku. Przeważać powinny węglowodany złożone, a także włókno pokarmowe – błonnik. W niewielkich ilościach pojawiać się powinny węglowodany proste, a łatwiej będzie utrzymać prawidłowy poziom glikemii. By zminimalizować skutki choroby, należy unikać także tłuszczów i tłustych potraw. Ważna jest regularność posiłków, ich kaloryczność i sposób przyrządzania. Utrzymanie prawidłowego BMI pozwoli dobrze znosić wszystkie zmiany, jakie zachodzą w organizmie kobiety w trakcie ciąży. Jak już wcześniej wspominaliśmy, ważne jest spożywanie niezbyt obfitych 5 – 6 posiłków dziennie w równych odstępach. Dzienna kaloryczność naszego jadłospisu powinna wynieść od 1800 – 2200 kcal, ustalając ją indywidualnie na podstawie prawidłowej masy ciała sprzed ciąży (na każdy kilogram należnej masy ciała przypada 35 kcal).

Podobnie jak przy cukrzycy typu 1 czy 2, w cukrzycy ciążowej szczególną uwagę należy zwrócić na węglowodany.

Podobnie jak przy cukrzycy typu 1 czy 2, w cukrzycy ciążowej szczególną uwagę należy zwrócić na węglowodany.

Podobnie jak przy cukrzycy typu 1 czy 2, w cukrzycy ciążowej szczególną uwagę należy zwrócić na węglowodany. Podstawą (około 55 – 60%) diety powinny być właśnie węglowodany, ale te dobre, złożone, które zapobiegają gwałtownym skokom i wahaniom poziomu glukozy we krwi. Unikanie węglowodanów prostych jak : słodycze, pomoże uniknąć groźnej, szczególnie w trakcie ciąży, hiperglikemii. Powoli uwalniane węglowodany z produktów, które spożywamy w posiłkach, pozwolą na utrzymanie stałego poziomu energii, bez gwałtownych różnic. Polecane są tu produkty takie, jak : pieczywo pełnoziarniste, grube kasze i ciemne makarony, otręby bogate w błonnik pokarmowy, ziemniaki czy też chrupkie pieczywo. Ze względu na dużą zawartość cukrów prostych (fruktoza), należy ograniczyć spożycie owoców i soków owocowych, gdyż powodować mogą nagłe skoki poziomu glukozy. Jeśli wybieramy sok, najlepiej rozcieńczyć go z wodą. Jeśli jesteś w ciąży i wykryto u Ciebie cukrzycę ciążową, na pewno powinnaś unikać bananów, winogron, słodkich syropów, suszonych owoców jak : daktyle czy figi, wszelkiego typu napojów słodzonych, ciast i ciasteczek, batonów, słodkich przekąsek, cukru, miodu, czekolady, a także dżemu.

Drugim ważnym składnikiem diety, nie tylko kobiet w ciąży, są tłuszcze. Zmagając się z cukrzycą ciążową, wystrzegaj się tłustych, ciężkostrawnych, smażonych potraw. Nie tylko nie będą korzystnie wpływać na utrzymanie prawidłowej masy ciała, ale także będą nasilać dolegliwości związane z cukrzycą. Tłuszcze zwierzęce dobrze jest zamieniać na zdrowe tłuszcze roślinne oraz na kwasy omega – 3 i omega – 6 zawarte w rybach. Zamiast tłustego mięsa wieprzowego, kaczki, wędlin z wysoką zawartością tłuszczu, podrobów, wybieraj chude mięsa drobiowe, pieczone bądź gotowane, przyrządzone w folii, zastępuj także majonez czy śmietanę jogurtem, tłusty ser żółty — białym, a pomoże Ci to unormować poziom glukozy we krwi. Pamiętaj, że ta grupa składników odżywczych nie powinna przekraczać 30% naszego dziennego jadłospisu.

Białko to ważny budulec dla naszego ciała. Powinno ono stanowić od 15 – 20% jadłospisu. Oczywiście tak jak tłuszcze, powinniśmy spożywać białka w postaci chudych mięs, serów, jogurtów i mleka oraz innego chudego nabiału.

Bardzo ważne są w każdym typie cukrzycy regularne pomiary glikemii. Oznaczenie stężenia cukru we krwi pozwoli na dostosowanie diety do sytuacji.

Dieta w cukrzycy ciążowej – przykładowy jadłospis

  1. I śniadanie (około 350kcal i około 6WW): 2 kromki chleba orkiszowego, omlet z warzywami (2 jaja, 2 łyżeczki pieczarek krojonych, 2 łyżeczki papryki czerwonej, 1 łyżeczka masła), 1 średnie jabłko, herbata bez cukru
  2. II śniadanie (około 200kcal i około 2WW): płatki owsiane na mleku 2%, mleko 200ml, płatki 40g, garść owoców sezonowych
  3. Obiad (około 550kcal i około 7 WW): zupa jarzynowa z kaszy jęczmiennej, 2 ziemniaki, 1,5 szklanki włoszczyzny, pierś z kurczaka pieczona w folii z ulubionymi przyprawami, surówka z kiszonej kapusty 200g, pomarańcza, herbata owocowa bez cukru
  4. Podwieczorek (około 250kcal i około 2 WW): jogurt naturalny 150g, łyżka otrąb owsianych, woda mineralna
  5. Kolacja (około 450 kcal i około 3WW): bułka grahamka z pastą z tuńczyka 80g i sera białego 30g, cebulka, pomidor 50g, herbata owocowa bez cukru

Ciąża to szczególny okres w życiu każdej kobiety. Niekiedy ten wyjątkowy czas zakłóca rozpoznanie cukrzycy ciążowej. Ale nie jest to takie straszne jak może się wydawać. Należy zastosować się do zaleceń żywieniowych, unikać cukrów prostych i tłuszczów, a w zamian spożywać węglowodany złożone, warzywa i niskokaloryczne owoce, chude mięsa i nabiał. Dzięki dobrze zbilansowanej, różnorodnej diecie bogatej w witaminy i minerały, kontroli lekarskiej, a przede wszystkim samokontroli w domu, będziesz mogła przeżyć spokojnie ten czas, a Twój maluszek będzie zdrowy i silny.

Oceń
Cierpisz na cukrzycę ciążową? - poznaj dietę stworzoną z myślą o Tobie - 5.6/10. Oddano 27 głosy.
ponad miesiąc temu

Twoja opinia jest ważna. Zarówno dla nas jak i innych osób korzystających z naszego serwisu.

Twój adres e-mail nie będzie opublikowany.
Obowiązkowe pola są oznaczone

Chcesz być na bieżąco?