Jesteś na:

Cierpisz na cukrzycę ciążową? - poznaj dietę stworzoną z myślą o Tobie

16 18 20

Cukrzyca ciężarnych to okres wzmożonego wysiłku i starań, by walczyć z chorobą, a jednocześnie dostarczyć wszystkich potrzebnych składników odżywczych naszemu maluszkowi, by mógł prawidłowo się rozwijać. Ciągłe wahania poziomu glikemii są trudne do opanowania, szczególnie w okresie ciąży.

Cukrzyca ciążowa jest to stan hiperglikemiczny (nieprawidłowa glikemia na czczo) pojawiający się u zdrowych dotąd kobiet w ciąży. Zwykle jest rozpoznawana między 24 a 28 tygodniem ciąży. Przyszła mama szczególnie wtedy musi uważać na to, co je. Dieta kobiety w ciąży powinna być bogata w węglowodany złożone oraz błonnik pokarmowy.

Dieta w cukrzycy ciążowej

Dieta przy cukrzycy ciążowej powinna zawierać wszystkie składniki odżywcze: białka, węglowodany, tłuszcze, witaminy i sole mineralne, potrzebne nie tylko przyszłej mamie, ale także rozwijającemu się dziecku. Przeważać powinny węglowodany złożone, a także włókno pokarmowe – błonnik. W niewielkich ilościach pojawiać się powinny węglowodany proste, a łatwiej będzie utrzymać prawidłowy poziom glikemii. By zminimalizować skutki choroby, należy unikać także tłuszczów i tłustych potraw. Ważna jest regularność posiłków, ich kaloryczność i sposób przyrządzania. Utrzymanie prawidłowego BMI pozwoli dobrze znosić wszystkie zmiany, jakie zachodzą w organizmie kobiety w trakcie ciąży. Jak już wcześniej wspominaliśmy, ważne jest spożywanie niezbyt obfitych 5–6 posiłków dziennie w równych odstępach. Dzienna kaloryczność naszego jadłospisu powinna wynieść od 1800–2200 kcal, ustalając ją indywidualnie na podstawie prawidłowej masy ciała sprzed ciąży (na każdy kilogram należnej masy ciała przypada 35 kcal).

Podobnie jak przy cukrzycy typu 1 czy 2, w cukrzycy ciążowej szczególną uwagę należy zwrócić na węglowodany.

Podobnie jak przy cukrzycy typu 1 czy 2, w cukrzycy ciążowej szczególną uwagę należy zwrócić na węglowodany.

Podobnie jak przy cukrzycy typu 1 czy 2, w cukrzycy ciążowej szczególną uwagę należy zwrócić na węglowodany. Podstawą (około 55–60%) diety powinny być właśnie węglowodany, ale te dobre, złożone, które zapobiegają gwałtownym skokom i wahaniom poziomu glukozy we krwi. Unikanie węglowodanów prostych jak : słodycze, pomoże uniknąć groźnej, szczególnie w trakcie ciąży, hiperglikemii. Powoli uwalniane węglowodany z produktów, które spożywamy w posiłkach, pozwolą na utrzymanie stałego poziomu energii, bez gwałtownych różnic. Polecane są tu produkty takie, jak : pieczywo pełnoziarniste, grube kasze i ciemne makarony, otręby bogate w błonnik pokarmowy, ziemniaki czy też chrupkie pieczywo. Ze względu na dużą zawartość cukrów prostych (fruktoza), należy ograniczyć spożycie owoców i soków owocowych, gdyż powodować mogą nagłe skoki poziomu glukozy. Jeśli wybieramy sok, najlepiej rozcieńczyć go z wodą. Jeśli jesteś w ciąży i wykryto u Ciebie cukrzycę ciążową, na pewno powinnaś unikać bananów, winogron, słodkich syropów, suszonych owoców jak : daktyle czy figi, wszelkiego typu napojów słodzonych, ciast i ciasteczek, batonów, słodkich przekąsek, cukru, miodu, czekolady, a także dżemu.

Drugim ważnym składnikiem diety, nie tylko kobiet w ciąży, są tłuszcze. Zmagając się z cukrzycą ciążową, wystrzegaj się tłustych, ciężkostrawnych, smażonych potraw. Nie tylko nie będą korzystnie wpływać na utrzymanie prawidłowej masy ciała, ale także będą nasilać dolegliwości związane z cukrzycą. Tłuszcze zwierzęce dobrze jest zamieniać na zdrowe tłuszcze roślinne oraz na kwasy omega – 3 i omega – 6 zawarte w rybach. Zamiast tłustego mięsa wieprzowego, kaczki, wędlin z wysoką zawartością tłuszczu, podrobów, wybieraj chude mięsa drobiowe, pieczone bądź gotowane, przyrządzone w folii, zastępuj także majonez czy śmietanę jogurtem, tłusty ser żółty — białym, a pomoże Ci to unormować poziom glukozy we krwi. Pamiętaj, że ta grupa składników odżywczych nie powinna przekraczać 30% naszego dziennego jadłospisu.

Białko to ważny budulec dla naszego ciała. Powinno ono stanowić od 15–20% jadłospisu. Oczywiście tak jak tłuszcze, powinniśmy spożywać białka w postaci chudych mięs, serów, jogurtów i mleka oraz innego chudego nabiału.

Bardzo ważne są w każdym typie cukrzycy regularne pomiary glikemii. Oznaczenie stężenia cukru we krwi pozwoli na dostosowanie diety do sytuacji.

Dieta w cukrzycy ciążowej – przykładowy jadłospis

  1. I śniadanie (około 350 kcal i około 6 WW): 2 kromki chleba orkiszowego, omlet z warzywami (2 jaja, 2 łyżeczki pieczarek krojonych, 2 łyżeczki papryki czerwonej, 1 łyżeczka masła), 1 średnie jabłko, herbata bez cukru
  2. II śniadanie (około 200 kcal i około 2 WW): płatki owsiane na mleku 2%, mleko 200 ml, płatki 40 g, garść owoców sezonowych
  3. Obiad (około 550 kcal i około 7 WW): zupa jarzynowa z kaszy jęczmiennej, 2 ziemniaki, 1,5 szklanki włoszczyzny, pierś z kurczaka pieczona w folii z ulubionymi przyprawami, surówka z kiszonej kapusty 200 g, pomarańcza, herbata owocowa bez cukru
  4. Podwieczorek (około 250 kcal i około 2 WW): jogurt naturalny 150 g, łyżka otrąb owsianych, woda mineralna
  5. Kolacja (około 450 kcal i około 3 WW): bułka grahamka z pastą z tuńczyka 80 g i sera białego 30 g, cebulka, pomidor 50 g, herbata owocowa bez cukru

Ciąża to szczególny okres w życiu każdej kobiety. Niekiedy ten wyjątkowy czas zakłóca rozpoznanie cukrzycy ciążowej. Ale nie jest to takie straszne jak może się wydawać. Należy zastosować się do zaleceń żywieniowych, unikać cukrów prostych i tłuszczów, a w zamian spożywać węglowodany złożone, warzywa i niskokaloryczne owoce, chude mięsa i nabiał. Dzięki dobrze zbilansowanej, różnorodnej diecie bogatej w witaminy i minerały, kontroli lekarskiej, a przede wszystkim samokontroli w domu, będziesz mogła przeżyć spokojnie ten czas, a Twój maluszek będzie zdrowy i silny.

Oceń
Cierpisz na cukrzycę ciążową? - poznaj dietę stworzoną z myślą o Tobie - 6.6/10. Oddano 60 głosy.
ponad miesiąc temu

Twoja opinia jest ważna. Zarówno dla nas jak i innych osób korzystających z naszego serwisu.

Twój adres e-mail nie będzie opublikowany.
Obowiązkowe pola są oznaczone

Chcesz być na bieżąco?