Jesteś na:

Ciecierzyca. Posiada liczne właściwości zdrowotne i jest skarbnicą wartości odżywczych

16 18 20

Wegetarianie z pewnością znają ją od dawna. Z powodzeniem zastępuje im zwierzęce źródło białka. Cieciorka zawiera jednak również inne, cenne właściwości, które z pewnością wyjdą na zdrowie nie tylko wegetarianom. Dodatkowo jest niskokaloryczna, co może zachęcić osoby odchudzające się do jej wypróbowania. Znana jest od dawna w kuchniach kultur bliskowschodnich. Czas, aby również do twoich dań wniosła nieco lekkości i bogactwa składników. Spróbuj, na pewno nie pożałujesz!  

Ciecierzyca

Należy do grupy roślin strączkowych i nazywana jest grochem włoskim, ale niech nie zmyli was nazwa. W smaku niczym go nie przypomina jest delikatna i kremowa, lekko słodkawa o orzechowym posmaku. Doskonale znana w krajach Bliskiego Wschodu, Azji, a także w krajach śródziemnomorskich. W Polsce, choć coraz częściej gości na stołach nie tylko wegan i wegetarian, to wciąż jest jeszcze mało popularna. Ciecierzyca jest smaczna, zdrowa i sycąca oraz coraz łatwiej dostępna nawet w osiedlowych sklepikach.

Kup ciecierzycę z rabatem 3% już teraz !
(wpisz bonavita w polu „kod specjalny” w koszyku)

Ciecierzyca – wartości odżywcze

Jest doskonałym źródłem białka oraz posiada znaczne ilości wszystkich niezbędnych aminokwasów, dlatego z powodzeniem może zastępować mięso. Cieciorka jest również źródłem węglowodanów złożonych, błonnika, a także nienasyconych kwasów tłuszczowych. Zawiera także znaczne ilości fosforu, witaminy B9, żelaza, cynku, magnezu oraz potasu. W 100 g ugotowanych ziaren zawiera zaledwie 164 kalorie i  2,6 g tłuszczu (0,27 g tłuszczy nasyconych), za to obfita jest w błonnik (7,6 gramów) oraz białko  (8,9 gramów).

Ciecierzyca – właściwości

Wysoka zawartość składników odżywczych sprawia, że jest to pokarm niezwykle cenny dla naszego organizmu. Jej regularne spożywanie może przynieść ogromne korzyści dla zdrowia bowiem:

  • zmniejsza ryzyko zachorowania na raka jelita grubego;
  • wspomaga leczenie cukrzycy;
  • przyspiesza trawienie oraz obniża poziom glukozy we krwi;
  • pozytywnie wpływa na płodność;
  • wspomaga funkcjonowanie śledziony, trzustki oraz żołądka;
  • poprawia stan i wygląd skóry, włosów oraz paznokci;
  • podnosi odporność organizmu;
  • pomaga obniżyć zawartość cholesterolu we krwi.

Ciecierzyca – przygotowanie

Choć na sklepowych półkach nie brakuje gotowej ciecierzycy w puszcze, to warto się pofatygować i samemu ją ugotować. Będzie nie tylko zdrowsza i smaczniejsza, ale również dużo tańsza. Suche ziarna przed gotowaniem należy zalać dużą ilością wody i odstawić na 812 godzin. Następnie cieciorkę odsączyć i gotować na małym ogniu przez 11,5 h.

Ciecierzyca – zastosowanie w kuchni

Najbardziej znanymi potrawami, których bazą jest ciecierzyca to hummus oraz falafel. Pierwsza z nich to kremowa pasta utarta z cytryną, czosnkiem, tahini oraz oliwą. Stanowi dodatek do pity lub innego pieczywa, sprawdzi się też w towarzystwie surowych warzyw takich jak papryka, marchewka czy ogórek. Falafel to tzw. wegetariański fast food, jest np. substytutem mięsa w kebabie. To namoczona i zmiksowana z przyprawami ciecierzyca, uformowana w kuleczki i usmażona na głębokim tłuszczu.

Oprócz tradycyjnych zastosowań ciecierzycy warto eksperymentować i wypróbować ziarna grochu włoskiego w swojej kuchni. Sprawdzi się znakomicie jako dodatek do sałatek, baza do wegetariańskich kotlecików, a także jako składnik niejednego zdrowego ciasta. Jej smak wspaniale komponuje się z awokado, rukolą, makaronem, cytryną, mięsami, pomidorem, kaszą, ryżami oraz wieloma warzywami. Jedynym ograniczeniem w przygotowywaniu potraw z ciecierzycą jest nasza kulinarna wyobraźnia!

Kup ciecierzycę z rabatem 3% już teraz !
(wpisz bonavita w polu „kod specjalny” w koszyku)

Zobacz również:
Oceń
Ciecierzyca. Posiada liczne właściwości zdrowotne i jest skarbnicą wartości odżywczych - 6.3/10. Oddano 197 głosy.
ponad miesiąc temu

Opinie

  • Masza 29.05.2016, 9:15

    Ale półka piszemy przez ó! A w artykule jest „pułka”!

    Odpowiedz
    • Bonavita.pl 30.05.2016, 8:40

      Przepraszamy za ten drobny błąd, już poprawione 🙂

      Odpowiedz
  • Kasia 30.05.2016, 3:11

    „W Polsce chodź coraz częściej gości na stołach nie tylko wegan i wegetarian to wciąż jest jeszcze mało popularna.”
    W tym kontekście autorowi zapewne chodziło o słowo „choć”, a nie czasownik „chodź”

    Odpowiedz
    • Bonavita.pl 03.06.2016, 1:16

      Tak oczywiście. Błąd poprawiony, dziękujemy.

      Odpowiedz
  • Antoni 10.05.2017, 9:28

    Gotuję mały słoik dżemowy cieciorki. Starcza to dla mnie na 3 do 4 dni. Przechowuję w lodówce .Dziennie rano wybieram ok. 3 łyżki stołowe i podgrzewam w mikrofali. Dodaję trochę
    zielonego szczypiorku lub 1 – 2 ząbków czosnku ( jak nie wychodzę z domu) , solę ,dodaję kurkumę z pieprzem (podobno antyrakowe), w proszku czerwoną paprykę i wlewam
    płaską jedną lub dwie łyżki oleju lnianego (może byc olej słonecznikowy lub rzepakowy) tłoczonego na zimno (cena 1 litra takiego oleju to ok. 40, 00 zł). Do tego jedna gruba kromka chleba i trochę wędliny – i śniadanie gotowe. Co drugi dzień jajko na miękko na deser. Po cieciorce gotuję fasolę, soczewicę lub soję, i tak w kółko. Codziennie jem rośliny strączkowe.
    PS. Zapomniałem dodac, że na początku jem 2 pełne łyżki stołowe płatków owsianych (z otrębami, ziarnami słonecznika, migdałów itd.) zalanych wrzącą wodą (oczywiście
    po ostygnięciu). Czuję się zdrowo, ale obawiam się, że w przypadku zachorowania nie ma już dla mnie ratunku w postaci lepszej diety.

    Odpowiedz

Napisz swoją opinię

Twoja opinia jest ważna. Zarówno dla nas jak i innych osób korzystających z naszego serwisu.

Twój adres e-mail nie będzie opublikowany.
Obowiązkowe pola są oznaczone

Chcesz być na bieżąco?