Jesteś na:

Chili, imbir, cynamon, curry, bazylia – przyprawy przyspieszające metabolizm

16 18 20

Aby podkręcić swój metabolizm musimy pamiętać o prawidłowej diecie, pełnowartościowych posiłkach oraz dużej aktywności fizycznej w ciągu dnia. Ważna jest również prawidłowa częstotliwość posiłków – zaleca się od 2,5 do  4 godzin przerwy pomiędzy nimi.

Pamiętajmy również o prawidłowym nawodnieniu, bez którego osiągnięcie celu będzie trudniejsze oraz bardziej męczące. W uzyskaniu wymarzonej sylwetki pomogą nam niektóre przyprawy, pobudzające nasz organizm do większego wydatkowania energii.

Przyprawy przyspieszające metabolizm

Chili

Chili zawiera kapsaicynę,  substancję odpowiedzialną za jej ostry smak. Działa rozgrzewająco, zmniejsza także apetyt. Wpływa na metabolizm spoczynkowy poprzez podniesienie termogenezy, a więc wydatkowania energii w postaci wytwarzanego przez organizm ciepła. Jednocześnie pobudza ona nasz układ pokarmowy do zwiększenia wydajności jego pracy.

Naukowcy z Uniwersytetu Purdue w West Lafayette dowiedli, iż dodatek chili do posiłków zwiększał uczucie sytości, dzięki czemu badani nie musieli tak szybko sięgać po kolejny posiłek lub przekąskę.

WażneZwiązki podobne do kapsaicyny, zwane kapsaicynoidami o bardzo zbliżonej budowie, występują w  czarnym pieprzu, ostrej papryce, kurkuminie i innych ostrych przyprawach korzennych.

Imbir

Podobne właściwości ma imbir, który poza działaniem rozgrzewającym wspomaga trawienie, zapobiega wzdęciom, obniża poziom cholesterolu we krwi oraz przyczynia się do detoksykacji organizmu, czyli usuwania zbędnych metabolitów (z imbiru można przygotować nalewkę, napar bądź herbatę). Zaliczany jest do pokarmów rozgrzewających i poprawiających przemianę materii.

Naukowcy wyizolowali jeden ze składników imbiru gingerol, który przyspiesza spalanie tłuszczu zmagazynowanego trzewnego (na brzuchu i w organach wewnętrznych), który jest wyjątkowo niebezpieczny dla zdrowia, pogarszając pracę organów znajdujących się w dolnej części brzucha. Co ważne, właśnie ten rodzaj tkanki tłuszczowej jest najbardziej niebezpieczny dla naszego zdrowia. Gingerol działa najskuteczniej, gdy towarzyszą mu inne substancje zawarte w imbirze. Dlatego zjadanie potraw suto doprawionych imbirem jest skuteczniejsze niż łykanie tabletek.

Curry

Kolejną przyprawą wartą uwagi jest curry. Naukowcy odkryli, że jeden ze składników curry kwas hydroksycytrynowy (HCA) wyjątkowo skutecznie zwalcza tkankę tłuszczową. Pełni on funkcję inhibitora lipogenezy, który zwiększa przemianę materii i działa hamująco na ośrodek głodu w mózgu, powodując zmniejszenie apetytu.

Cynamon

Cynamon obniżania on poziom cholesterolu i trójglicerydów we krwi.

Cynamon obniżania on poziom cholesterolu i trójglicerydów we krwi.

Cynamon jest prawdopodobnie najstarszą przyprawą świata, a pomimo tego wciąż nie do końca są poznane jego prozdrowotne właściwości. Lista ta jest długa, jednak jego wpływ na odchudzanie również jest niepodważalny. Obniżania on poziom cholesterolu i trójglicerydów we krwi, reguluje gospodarkę węglowodanową, zapobiega magazynowaniu cukrów w postaci tłuszczu przez wątrobę.  

Zawiera substancje, które uwrażliwiają tkanki naszego ciała na insulinę, więc jest szczególnie istotny dla osób z cukrzycą oraz chcących walczyć z dodatkowymi kilogramami przez większą wrażliwość komórek na insulinę. Już pół łyżeczki tej przyprawy dziennie sprzyja pozbywaniu się z organizmu nadmiaru tłuszczu. Jednocześnie pomaga w oczyszczaniu organizmu, dzięki czemu pozwala odczuć uczucie lekkości. Możesz nie tylko doprawiać cynamonem kompoty, ciasta, desery, sałatki owocowe, ale też potrawy mięsne, drobiowe i rybne, zwłaszcza kuchni orientalnej.

Bazylia

Coraz bardziej popularna w naszej kuchni bazylia to kolejny odchudzający hit. Poza walorami smakowymi bazylia poprawia trawienie i ułatwia przyswajanie pokarmu, działa przeciwskurczowo oraz pobudza wydzielanie soku żołądkowego. Łagodzi stres, rozluźnia jelita, przyspiesza trawienie białek i tłuszczu przez zwiększenie wydzielania soków trawiennych. Ma działanie łagodzące niestrawności i bóle głowy.

Inne przyprawy

Poza wymienionymi wyżej dodatkami do potraw, warto od czasu do czasu sięgnąć po inne, takie jak:

  • Kminek – działa rozkurczowo na przewód pokarmowy oraz wzmaga apetyt. Zapobiega wzdęciom i jest delikatnie moczopędny.
  • Majeranek – pobudza trawienie warzyw strączkowych, np. fasoli i grochu, które są wyjątkowo ciężkostrawne dla naszego organizmu, jednocześnie zapobiega nadmiernej fermentacji w jelitach. Dodatkowo ma działanie lekko przeciwbakteryjnie i przeciwzapalnie.
  • Oregano pobudza wydzielanie soków trawiennych, ułatwia tym samym trawienie oraz łagodzi wzdęcia.
  • Gałka muszkatołowa – usprawnia pracę jelit.
  • Kolendra i pietruszka – pobudzają wydzielanie śliny i soku żołądkowego.
  • Koper włoski i koperek – stymuluje wydzielanie w żołądku i pęcherzyku żółciowym, łagodzi też wzdęcia.
  • Anyż – zwiększa wydzielanie soków żołądkowych, zmniejsza niestrawność i wzdęcia.

 

Zobacz również:
Oceń
Chili, imbir, cynamon, curry, bazylia – przyprawy przyspieszające metabolizm - 6.8/10. Oddano 15 głosy.
ponad miesiąc temu

Twoja opinia jest ważna. Zarówno dla nas jak i innych osób korzystających z naszego serwisu.

Twój adres e-mail nie będzie opublikowany.
Obowiązkowe pola są oznaczone

Chcesz być na bieżąco?